Сучасні варіанти та регістри першої іноземної мови

Освітня програма: Переклад з німецької та англійської мов

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
Сучасні варіанти та регістри першої іноземної мови
Код дисципліни
ДВС.2.07
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2022/2023
Семестр / Триместр
8 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
5
Результати навчання
ПРН 2. Ефективно працювати з інформацією: добирати необхідну інформацію з різних джерел, зокрема з фахової літератури та електронних баз, критично аналізувати й інтерпретувати її, впорядковувати, класифікувати й систематизувати. ПРН 9. Характеризувати діалектні та соціальні різновиди німецької мови, описувати соціолінгвальну ситуацію. ПРН 10. Знати норми літературної мови та вміти їх застосовувати у практичній діяльності. ПРН 29.1. Володіти сучасними варіантами та регістрами німецької мови.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
1. Успішне опанування курсів: «Вступ до мовознавство», «Загальне мовознавство» (питання: виникнення мови, генеалогічна класифікація мов; мова і мовлення; форма і зміст елемента мови; розвиток лексичного складу мови, значення слова, зміна лексичного значення слова), «Фонетика сучасної німецької мови», «Граматика сучасної німецької мови», «Лексикологія сучасної німецької мови», «Історія німецької мови» (фонетичні, лексичні, граматичні особливості сучасної німецької мови; виникнення діалектів; національна літературна мова). Повний перелік попередніх умов та додаткових вимог наведений у робочій програмі навчальної дисципліни.
Зміст навчальної дисципліни
Дисципліна висвітлює питання регіональної та соціальної варіативності сучасної німецької мови та виявляє характер розпізнавальних рис німецької літературної мови в країнах її основного розповсюдження. У цьому плані приділяється увага оцінці складу і функціонального статусу видів (форм) існування німецької мови, проблемам дивергентного розвитку та питанням національної своєрідності літературної мови в Німеччині, Австрії, Швейцарії, Люксембурзі, розгляду функціонування діалектів, взаємодії літературної німецької мови Німеччини з її варіантами в Австрії, Швейцарії, Люксембурзі, діалектами німецької мови в Німеччині та діалектами в країнах її розповсюдження. Дисципліна ставить за мету показати диференціальний характер німецької мови, яка обслуговує у сучасному світі самостійні нації й держави, а також її регістри, що проявляються у мові молоді, мові професійних груп, жаргонах. Дисципліна входить до вибіркового блоку дисциплін, є складовою частиною вивчення наук філологічного циклу. Формою вивчення курсу є семінарські заняття (74 акад. год.), підчас яких обговорюються та розв’язуються практичні завдання. Частину матеріалу студенти засвоюють у формі самостійної роботи (76 год.) з наступним виконанням завдань, підготовкою рефератів, написанням контрольних робіт, що враховується під час поточного контролю знань. Атестація проводиться у формі іспиту в кінці 8 семестру. Практичним матеріалом на заняттях слугують лексикографічні посібники, фрагменти художніх літературних творів, газетні статті, рекламні оголошення, вірші, пісні, казки, сентенції, прислів’я, написані на діалектах німецької мови, відео тощо. Літературна німецька мова слугує фоном для визначення лінгвістичних та соціальних особливості мови діалекту.
Рекомендована та необхідна література
1. Білоус О., Пянковська І. Національні варіанти німецької мови (у лінгвогеографічному, соціолінгвістичному, лінгвістичному та лінгвокультурному аспектах). Київ: Центр навчальної літератури. 2019. 2. Besch W. Dialektologie. Ein Handbuch zur deutschen und allgemeinen Dialektforschung. – Berlin: de Gruyter, 1982. 3. Hoffmann M. Funktionale Varietäten des Deutschen ─ kurz gefasst. Potsdam: Universitätsverlag Potsdam, 2007. 48 S. 4. Munske H.H. Sterben die Dialekte? // Sprachnachrichten. 2009. No 44. 5. Ulrich Ammon, Hans Bickel, Jakob Ebner u. a.: Variantenwörterbuch des Deutschen. Die Standardsprache in Österreich, der Schweiz und Deutschland sowie in Liechtenstein, Luxemburg, Ostbelgien und Südtirol. Walter de Gruyter, Berlin u. a. 2004.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Практичні заняття, самостійна робота.
Методи та критерії оцінювання
Самостійна робота полягає в підготовці презентацій/рефератів до тем, що вивчаються. Контрольні роботи містять тексти / відео, що мають ознаки певного варіантного вживання німецької мови. Студенти визначають приналежність текстів до певного варіанта, діалекту чи соціолекту німецької мови та описують їхні основні характеристики. Іспит складається з теоретичного питання (макс. 20 балів, усно) та практичного питання (макс. 20 балів, письмово, аналіз текстів), що відповідають тематиці пройденого матеріалу.
Мова викладання
Німецька