Ономастика СУМ: правописні норми
Освітня програма: «Українська і англійська мови: переклад та редагування»
Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології
Назва дисципліни
Ономастика СУМ: правописні норми
Код дисципліни
ОК 14
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
2 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
ПРН 10. Знати норми літературної мови та вміти їх застосовувати у практичній діяльності.
ПРН 12. Аналізувати мовні одиниці, визначати їхню взаємодію та характеризувати мовні явища і процеси, що їх зумовлюють.
ПРН 17. Збирати, аналізувати, систематизувати й інтерпретувати факти мови й мовлення й використовувати їх для розв’язання складних задач і проблем у спеціалізованих сферах професійної діяльності та/або навчання.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
До початку вивчення цього курсу студенти мають знати весь обсяг матеріалу, передбачений програмою курсів курсів: «Вступ до мовознавства», «Лексикологія і Фразеологія СУМ: практика слововживання», «Фонетика СУМ: орфоепічні норми», а також основи словотвору та морфології української мови.
Уміти сприймати та аналізувати інформацію щодо базових понять лінгвістики; виокремлювати актуальний і достовірний матеріал в інформаційному полі; застосовувати інтерактивні і мультимедійні засоби, використовувати набуті попередньо знання та навички в процесі збирання, опису, аналізу та правопису власних назв.
Володіти елементарними навичками роботи з інформацією у інтернет-ресурсах; критичного ставлення до аналізованих явищ; використання фахових джерел; методикою фонетичного та лексичного аналізу; навичками семного та семасіологічного аналізу слова; практикою слововживання та орфоепічними нормами; принципами збору, накопичення, обробки та пошуку мовного матеріалу.
Зміст навчальної дисципліни
Предметом навчальної дисципліни є вивчення природи і суті власних назв в семантико-словотвірному, функційному та прагматичному аспектах.
Мета дисципліни – ознайомити студентів із різними класами онімів, сучасними напрямами їх дослідження, місцем у лексичній системі української мови; виробити уміння і навички правопису та відмінювання власних назв, роботи з різноманітними словниками; навчити студентів характеризувати оніми щодо структури, лексичної бази, семантики, функції та конотації, аналізувати роль власних назв у сучасних номінаційних процесах, вдало застосовувати їх у суспільній комунікації.
Навчальний курс складається із двох частин: 1) Ономастика як розділ мовознавства. Антропоніміка. Правопис та відмінювання антропонімів; 2) Топоніміка. Інші розділи ономастики. Правопис та відмінювання топонімів та власних назв інших класів.
Рекомендована та необхідна література
1) Герасимчук В.А., Нечипоренко А.Ф. Антропоніми: історія і сучасність: навч. посіб. Кам’янець-Подільський, 2002. 2) Кравченко Л.О. Українська ономастика: антропоніміка: навч. посіб. К., 2014. 3) Скорук І.Д. Курсова та дипломна роботи з ономастики: навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. Луцьк, 2014. 4) Демчук М.О. Слов’янські автохтонні особові власні імена в побуті українців XIV-XVII ст. К., 1988. 5) Керста Р.Й. Українська антропонімія XVII ст. Чоловічі іменування. К., 1984. 6) Худаш М.Л. З історії української антропонімії. – К.: Наук. думка, 1977. 7) Кравченко Л.О. Практикум // Українська ономастика: антропоніміка : навч. посіб. К., 2014. С. 189–233. 8) Скрипник Л.Г., Дзятківська Н.П. Власні імена людей. Словник-довідник. К., 1996. 9) Словник гідронімів України. К., 1979. 10) Редько Ю. К. Довідник українських прізвищ, 1968: http://history.org.ua/LiberUA/DovUkrPr_1968/DovUkrPr_1968.pdf
11) Український правопис. К., 2019: http://pravopys.net
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Словесні, наочні, інтерактивні і практичні методи навчання: лекція, практичне заняття, самостійна робота.
Навчальні заходи протягом семестру:
завдання, які виконуються у процесі самостійної роботи;
відповіді на практичних заняттях;
доповнення, участь у дискусії;
написання тестів;
бліц-опитування;
виконання творчих завдань;
написання контрольної роботи;
підготовка і захист презентації.
Методи та критерії оцінювання
Семестрове оцінювання:
Загальна оцінка за семестр складається із балів, отриманих за аудиторну роботу (яка синтезує і самостійну роботу з опрацювання теоретичного матеріалу для підготовки до аудиторної: домашні завдання, усні відповіді на практичних заняттях – макс. 5 балів на кожному із 7 занять, доповнення – макс. 2 бали на кожному із 3 занять, бліц-опитування – макс. 2 бали на кожному із 2 занять, захист презентації – макс. 5 балів, написання тестів – макс. 7 балів, написання модульної контрольної роботи – макс. 10 балів, та підсумкової контрольної роботи – макс. 20 балів) та за самостійну роботу (виконання творчих завдань – макс. 4 бали за кожну із 2 робіт, підготовка презентації – макс. 5 балів).
Максимальна кількість балів – 100 балів, а мінімальна – 60.
Підсумкове оцінювання: залік.
Залік виставляється за результатами роботи студента впродовж семестру.
Якщо студент набрав менше 60 балів, то він відпрацьовує пропущені теми в письмовій та усній формах.
Мова викладання
Українська
Викладачі
Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами
Людмила
Олександрівна
Кравченко
Кафедра української мови та прикладної лінгвістики
Навчально-науковий інститут філології
Навчально-науковий інститут філології
Кафедри
Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни
Кафедра української мови та прикладної лінгвістики
Навчально-науковий інститут філології