Міфологія та архетипи культури

Освітня програма: Класичні студії та західноєвропейська мова

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
Міфологія та архетипи культури
Код дисципліни
ОК.09
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
11 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
ПРН 6. Застосовувати знання про експресивні, емоційні, логічні засоби мови та техніку мовлення для досягнення запланованого прагматичного результату й організації успішної комунікації. ПРН 9. Характеризувати теоретичні засади (концепції, категорії, принципи, основні поняття тощо) та прикладні аспекти обраної філологічної спеціалізації. ПРН 11. Здійснювати науковий аналіз мовного, мовленнєвого й літературного матеріалу, інтерпретувати та структурувати його з урахуванням доцільних методологічних принципів, формулювати узагальнення на основі самостійно опрацьованих даних. ПРН 13. Доступно й аргументовано пояснювати сутність конкретних філологічних питань, власну точку зору на них та її обґрунтування як фахівцям, так і широкому загалу, зокрема особам, які навчаються.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
До початку вивчення цієї дисципліни студенти повинні успішно опанувати навчальні дисципліни «Методологія та організація наукових досліджень з основами інтелектуальної власності», «Методологія літературознавчих досліджень» та «Ранньохристиянська література». Уміти працювати з різними джерелами навчальної та наукової інформації, опрацьовувати її, робити узагальнення та висновки щодо крос-культурних рис міфологічних систем та архетипічних структурних елементів культури. Володіти базовими навичками науково-дослідницького пошуку; компаративного аналізу; критичного ставлення до аналізованих явищ.
Зміст навчальної дисципліни
Мета дисципліни – сприяти формуванню системи знань щодо міфу як одного з центральних феноменів культури; ролі архетипічних структурних елементів духовної культури як комунікативної системи; специфіки існування, ґенези і взаємовпливів міфологічних систем та їх впливу на розвиток етнічних культур різних народів світу. Предметом навчальної дисципліни є вивчення міфологічних архетипічних феноменів архаїчних культур та сучасності. Завдання (навчальні цілі): сформувати у студентів цілісне уявлення про роль і значення міфологічних патернів у культурно-історичному житті людства загалом та в сучасній українській культурі зокрема для фахового їх застосування у професійній діяльності.
Рекомендована та необхідна література
100 найвідоміших образів української міфології / Завадська В., Музиченко Я., Таланчук О., Шалак О. Київ: Орфей, 2002. 448 с. Дарморіз Оксана. Міфологія. Навчальний посібник. Львів: ЛНУ імені Івана Франка, 2010. 248 с. URL: http://shron1.chtyvo.org.ua/Darmoriz_Oksana/Mifolohiia.pdf Кемпбелл Джозеф. Тисячоликий герой. Львів: Видавництво «Terra Incognita», 2020. 416 с. Мединська, Ю. Міфологія та міфологічний дискурс. Психологія і суспільство. 2006. № 2. С. 115-122. URL: http://dspace.tneu.edu.ua/bitstream/316497/30005/1/%D0%9C%D0%B5%D0%B4%D0%B8%D0%BD%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0.pdf Наумовська О. В. «Міфологічна тріада «життя → смерть → безсмертя» у народній прозі». Дис... докт. філол. наук: 10.01.07; Київ. ун-т ім. Т.Шевченка. К., 2021. 577 с. Фрэзер Дж. Дж. Золотая ветвь: Мифология и история религии. Москва: Рефл-бук: Ваклер, 1998. 457 с. URL: https://www.gumer.info/bogoslov_Buks/Relig/Frezer/04.php Юнґ Карл Ґустав. Архетипи і колективне несвідоме. Львів: «Астролябія», 2018. 608 с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
У курсі передбачено 2 змістові частини. Перша частина курсу – «Міф і архетип», Друга частина курсу – «Феномен міфу в соціокультурному житті людства». Форми навчання: лекції, самостійна робота.
Методи та критерії оцінювання
Навчання за дисципліною передбачає інтеграцію різних методів і методичних прийомів: проблемного, частково-проблемного, пояснювально-ілюстративного, евристичного, інтегрального (робота в парах). Підсумкове оцінювання: залік. Семестрову кількість балів формують бали, отримані студентом у процесі засвоєння матеріалу з усього навчального курсу. Загальна оцінка за семестр складається із балів, отриманих за аудиторну роботу (яка синтезує і самостійну роботу з опрацювання теоретичного матеріалу для підготовки до аудиторної: бліц-опитування, підсумкова контрольна робота у формі тестів) та за самостійну роботу (дайджест, підготовка тестів за темами, презентації). Усі види робіт за семестр мають у підсумку: ● у максимальному вимірі 100 балів, ● у мінімальному вимірі 60 балів. Підсумкова контрольна робота у формі тестів: РН 1.1-1.3; РН 2.1., 2.4, 2.5; РН 3.1, РН 4.1-4.5 – 12/20 балів.
Мова викладання
Українська мова

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни

Кафедра фольклористики
Навчально-науковий інститут філології