Фольклор у загальноосвітніх навчальних закладах та методика його викладання
Освітня програма: Фольклористика, українська мова і література та іноземна мова
Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології
Назва дисципліни
Фольклор у загальноосвітніх навчальних закладах та методика його викладання
Код дисципліни
ВБ.2.05
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
6 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
4
Результати навчання
Іспит. ПРН 11. Знати принципи, технології і прийоми створення усних і письмових текстів різних жанрів і стилів державною та іноземною (іноземними) мовами. ПРН 13. Аналізувати й інтерпретувати твори української та зарубіжної художньої літератури й усної народної творчості, визначати їхню специфіку й місце в літературному процесі. ПРН 15. Здійснювати лінгвістичний, літературознавчий та спеціальний філологічний аналіз текстів різних стилів і жанрів. ПРН 22. Здійснювати комплексний міждисциплінарний аналіз фольклорного продукту. ПРН 25.2 Застосовувати на практиці методику викладання української словесності відповідно до вимог і потреб у середній школі (за спеціалізацією «Фольклористика та україністика в сучасній школі»).
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Знання теоретичних основ фольклористики, її історії, психології та педагогіки середньої загальноосвітньої школи, вільне володіння фольклорним матеріалом; знання методики викладання фольклору для різних вікових груп відповідно до програми ЗНЗ. Знання цілей, мети, завдань, методів та форм організації навчально-виховного процесу та викладання фольклору зокрема у ЗНЗ різних типів.
Володіння методикою підготовки до уроку з українського фольклору, позакласного заходу з народної культури; підготовки наочних матеріалів з українського фольклору до уроків різного типу та до позакласного заходу з народної творчості/культури.
Уміння застосовувати у практичній діяльності набуті теоретичні знання з фольклористичних дисциплін; здійснювати самостійне планування та підготовку до провадження навчально-виховного процесу з українського фольклору та літератури у ЗНЗ різних типів.
Зміст навчальної дисципліни
Мета дисципліни – оволодіння здобувачами освіти, знаннями про фольклор як навчальний предмет та про закономірності процесу навчання народної творчості учнів різних вікових груп; оволодіння теоретичними знаннями сучасних методів і форм організації навчально-виховного процесу в НЗ різного типу; формування професійних умінь і навичок для самостійного провадження педагогічної діяльності; формування культури систематичної самоосвіти та творчого застосування знань у практичній діяльності.
Анотація. НД є етапом теоретичної підготовки випускників кафедри фольклористики до роботи на посаді вчителя навчального закладу загальної середньої освіти різного типу. Дисципліна покликана сформувати у студентів цілісні знання з методики викладання фольклору у ЗНЗ різного типу, розвинути навички та уміння провадження навчально-виховної роботи, сформувати фахові компетентності вчителя ЗНЗ.
Рекомендована та необхідна література
13. Рекомендована та необхідна література
Аксіологічний підхід – основа формування цілісної особистості майбутнього педагога: Монографія. За заг. ред. Л.О. Хомич. Київ- Ніжин: Видавець ПП Лисенко М.М., 2010. 143 с.
Бандура О. М., Волошина Н.Й. Вивчення фольклорних творів у середніх класах. Українська мова і література в школі. 1988. No 9. С.38-45.
Ващенко Г. Загальні методи навчання: Підруч. для педагогів. Київ, 1997. 410 с.
Мистецтво бути викладачем: практичний посібник за ред.. О. Сидоренка. К., 2003.
Штифурак В. Ідеї гуманізму в національній системі виховання. Рідна школа. No11, 1999.
Ройз С. Цілющі властивості казки відомі віддавна. Урок української. 2005. No11–12.
Савчук Н. Прислів’я і приказки. Ігрові завдання до теми. Українська мова та література. 2006. No 47. С. 22-25.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекції, семінари, контрольна робота, презентація уроку, самостійна робота; іспит. Упродовж семестру після лекційних занять із відповідних тем проводяться семінарські заняття, на яких здійснюється оцінювання відповідно до видів робіт (усна відповідь, доповнення, бліц-опитування, участь у дискусіях на лекціях та семінарських заняттях, проміжний контрольний тест, іспит). Презентація уроку проводиться не пізніше останнього лекційного тижня, на якому студенти презентують самостійно розроблений урок з народної творчості (на одну із самостійно обраних програмних тем для учнів 5-9класів).
Методи та критерії оцінювання
Семестрове оцінювання: максимальна кількість – 100 балів: відповідь на семінарському занятті: РН 1.1–4.3 – 24 балів; завдання, яке студенти виконують під час самостійної роботи: РН 1.1–4.3 – 16 балів; презентація: РН 1.3, 2.2, 2.4, 4.1–4.3 – 10 балів; проміжний контроль – письмові тести: РН 1.1– 4.3 – 10 балів; підсумковий контроль – письмові тести: РН 1.1– 4.3 – 40 балів.
Мова викладання
Українська мова
Викладачі
Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами
Кафедри
Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни