Комунікативний та семантичний синтаксис

Освітня програма: «Прикладна лінгвістика (редакторсько-перекладацька та експертна діяльність)»

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
Комунікативний та семантичний синтаксис
Код дисципліни
ННД.06
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
1 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
ПРН 3. Застосовувати сучасні методики і технології, зокрема інформаційні, для успішного й ефективного здійснення професійної діяльності та забезпечення якості дослідження у галузі прикладної лінгвістики. ПРН 6. Застосовувати знання про експресивні, емоційні, логічні засоби мови та техніку мовлення для досягнення запланованого прагматичного результату й організації успішної комунікації. ПРН 9. Характеризувати теоретичні засади (концепції, категорії, принципи, основні поняття тощо) та прикладні аспекти сучасної лінгвістики. ПРН 11. Здійснювати науковий аналіз мовного, мовленнєвого й літературного матеріалу, інтерпретувати та структурувати його з урахуванням доцільних методологічних принципів, формулювати узагальнення на основі самостійно опрацьованих даних. ПРН 15. Обирати оптимальні дослідницькі підходи й методи для аналізу конкретного лінгвістичного чи літературного матеріалу.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Знати основні синтагматичні й парадигматичні ознаки речення формально-граматичного рівня членування, володіти основними фактологічними знаннями лінгвістичної теорії. Уміти аналізувати синтаксичні одиниці за принципами формально-граматичного аспекту (синтаксичний аналіз словосполучення, простого речення, складного речення); диференціювати елементарні / неелементарні синтаксичні структури; моделювати речення (структурні схеми простого і складного речення); – володіти елементарними навичками науково-дослідницької роботи: мати здатність до пошуку, опрацювання та аналізу інформації з різних джерел; виявляти самостійність у вирішенні проблемних питань лінгвопрагматики мовної комунікації; володіти засобами наукового стилю для продукування усних і письмових повідомлень.
Зміст навчальної дисципліни
Курс “Комунікативний та семантичний синтаксис” - Частина І комплексної дисципліни “Лінгвопрагматика мовної комунікації” спрямований на вивчення концептуальних основ семантико-синтаксичної (Змістова частина 1) та комунікативної (Змістова частина 2) граматик, що дозволяє здійснювати багатоаспектну лінгвальну характеристику реченнєвих і текстових фрагментів зв’язного мовлення; поєднувати диференційний та інтеграційний підходи в синтаксичному аналізі текстового матеріалу; моделювати реченнєві структури, співвідносячи їх із типовими екстралінгвальними ситуаціями (семантичний синтаксис); контекстуально варіювати текстові одиниці (комунікативний синтаксис); оптимізувати мовознавчі методи і прийоми в дослідженні різноаспектних за онтологією ознак комунікативних одиниць.
Рекомендована та необхідна література
1. Вихованець І. Р. Нариси з функціонального синтаксису української мови. Київ, 1992. 2. Вінтонів М. О. Актуальне членування речення і тексту: формальні та функційні ви-яви. Донецьк, 2013. 3. Загнітко А. П. Теорія сучасного синтаксису: Монографія. Донецьк, 2006. 4. Матезиус В. О так называемом актуальном членении предложения // Пражский лин-гвистический кружок: Cборник статей. Москва, 1967. С. 239–245. 5. Межов О. Г. Типологія мінімальних семантико-синтаксичних одиниць. Луцьк, 2012. 6. Мельничук А. С. Порядок слов и синтагматическое членение предложений в славян-ских языках. Краткая характеристика общих закономерностей. Київ, 1958. 7. Сучасна українська літературна мова: Синтаксис / За заг. ред. І. К. Білодіда. Київ, 1972.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Як науково-дослідницький складник освітньої програми «Прикладна лінгвістика (редакторсько-перекладацька та експертна діяльність)» курс передбачає методи і технології семінарських занять, що сприяють формуванню та поліпшенню науково-дослідницьких навичок магістрантів. Типи освітніх заходів: Лекція, семінар, самостійна робота.
Методи та критерії оцінювання
Загальну оцінку формують бали, отримані студентом у процесі засвоєння матеріалу з усього навчального курсу. Оцінка складається із балів, отриманих за аудиторну роботу (яка синтезує і самостійну роботу з опрацювання теоретичного матеріалу та лінгвістичного аналізу мовленнєвого матеріалу: усні відповіді, доповнення (участь у дискусії), тести, презентація). У разі відсутності на семінарському занятті студент має відпрацювати завдання на семінар. Оцінювання роботи: 1. Усна відповідь, доповнення, участь у дискусіях на лекціях і семінарах, тести: - 45/70 балів. 2. Презентація: - 15/30 балів (20 балів за підготовку + 10 балів за захист). Підсумкове оцінювання: залік
Мова викладання
Українська

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни

Кафедра української мови та прикладної лінгвістики
Навчально-науковий інститут філології