Усна народна творчість

Освітня програма: Теорія та методика навчання української мови і літератури, іноземної мови в основній шко

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
Усна народна творчість
Код дисципліни
ОК 08
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
1 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
ПРН 5. Оперує базовими категоріями та поняттями спеціальності. ПРН 13. Знає сучасні філологічні й дидактичні засади навчання української мови та літератури, мовні норми, соціокультурну ситуацію розвитку української мови, особливості використання мовних одиниць у певному контексті, мовний дискурс художньої літератури й сучасності, провідні тенденції розвитку літературного процесу в Україні. ПРН 17. Уміє працювати з теоретичними та науково-методичними джерелами (зокрема цифровими), знаходити, обробляти, систематизувати й застосовувати в освітній діяльності сучасну наукову інформацію, бібліографію, комп’ютерні технології. ПРН 21. Використовує гуманістичний потенціал української мови та літератури для формування духовного світу юного покоління громадян України. Вичерпний перелік результатів навчання за освітньою програмою подано у пункті «Профіль програми».
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Для успішного вивчення курсу «Усна народна творчість» студенти повинні попередньо опанувати дисципліни «Педагогіка», «Українська література», «Українська література», «Зарубіжна література», «Культурологія», «Філософія», «Вікова та педагогічна психологія». Також студенти повинні знати на рівні програми основної школи теоретичні основи народнопоетичної творчості, уміти ідентифікувати фольклорні жанрові форми у статиці; володіти елементарними навичками реферування наукового тексту.
Зміст навчальної дисципліни
Навчальна дисципліна має на меті сформувати знання про усну народну творчість як інтегральну систему традиційних смислів, що транслюється вербально, акціонально, візуально; дати оптимальні знання з семіотики фольклорного тексту, а також способи ідентифікації його жанрової приналежності через поетикальні маркери (формульність) та функціональні маркери (контекст); з’ясування текстотворчих ознак продукту колективної творчості та їх кореляції з індивідуальним творчим продуктом; виявляти поліфункціональні зв’язки фольклору з іншими гуманітарними науковими дисциплінами; навички з репрезентації фольклорних текстів. Дисципліна складається з 2 змістових модулів. У Модулі 1 розглядаються категоріальний апарат фольклористики та особливості архаїчних уснословесних форм, оприявлених в обрядовому фольклорі. Модуль 2 сфокусовано на вивчення жанрової парадигми необрядової народної словесності. Дисципліна завершується іcпитом.
Рекомендована та необхідна література
1. Геннеп ван А. Обряды перехода : Систематическое изучение обрядов / А. ван Геннеп. М. : Восточная литература, 2002. 200 с. Режим доступу: https://www.rulit.me/books/obryady-perehoda-read-554303-1.html 2. Головацький Я. Виклади давньослов'янських легенд або міфологія. К., 1991. 3. Гринцер П.А. Умирающий и воскресающий бог // Мифы народов мира. М.: Сов.энциклопедия, 1988. Т.2. С.547-548. 4. Дарморіз О. Міфологія : навч. посібник Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2010. 248 с. 5. Дунаєвська Л. Українська народна проза (легенда, казка): еволюція епічних традицій. К: Київський університет, 2009. 304 с. 6. Івановська О. Український фольклор: семантика і прагматика традиційних смислів: підрчник. К.: ВПК «Експрес-Поліграф», 2012. 336 с. 7. Лановик М., Лановик З. Українська усна народна творчість. Навчальний посібник. К.: Знання-Прес, 2006. 591 c.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Основними видами роботи, до яких залучені студенти та які оцінюються упродовж семестру, є: усна відповідь, доповнення, участь у дискусії, бліц-опитування, тести, підготовка і захист презентації. За виконання передбачених видів робіт студент максимально може набрати 60 балів та мінімально – 36 балів. Детально критерії оцінювання видів робіт упродовж семестру представлені в робочій програмі дисципліни, оприлюдненій на офіційному сайті Навчально-наукового інституту філології.
Методи та критерії оцінювання
Загальна оцінка студента за семестр формується за 100-бальною системою і складається із балів, отриманих за роботу впродовж семестру (максимум – 60 балів, мінімум – 36 балів) та балів підсумкового оцінювання у формі іспиту (максимум – 40 балів, мінімум – 24 бали). Семестровий контроль спрямований на оцінювання усних відповідей на практичних заняттях (15), доповнень та участі у дискусії (6), бліц-опитування (10), тестів (14), захист презентацій (5), підготовка презентації (10). Формат іспиту – письмовий. Детально критерії оцінювання представлені в робочій програмі дисципліни, оприлюдненій на офіційному сайті Навчально-наукового інституту філології.
Мова викладання
Українська

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Наталія Іванівна Рудакова
Кафедра фольклористики
Навчально-науковий інститут філології

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни

Кафедра фольклористики
Навчально-науковий інститут філології