Навчальна практика з основ польових природничо-географічних досліджень

Освітня програма: ТРАНСКОРДОННЕ ЕКОЛОГІЧНЕ СПІВРОБІТНИЦТВО бакалавр 2022

Структурний підрозділ: Географічний факультет

Назва дисципліни
Навчальна практика з основ польових природничо-географічних досліджень
Код дисципліни
ОК 12
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2022/2023
Семестр / Триместр
2 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
6
Результати навчання
Р01. Знати, розуміти і вміти використовувати на практиці базові поняття з теорії фізичної географії, ландшафтної екології, а також світоглядних наук Р05. Збирати, обробляти та аналізувати інформацію в області географічних наук для потреб транскордонних, національних, регіональних та локальних комплексних екологічних проєктів. Р07. Визначати основні характеристики, процеси,історію і склад ландшафтної оболонки та її складових. Р011. Дотримуватися морально-етичних аспектів досліджень, чесності, професійного кодексу поведінки.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
1. Успішне опанування дисциплін «Основи біогеографії», «Основи метеорології», «Ґрунтознавство з основами географії нрунтів», «Основи загальної геології», «Основи гідрології та океанології», «Картографія з основами топографії». 2. Знати структурні складові географічної оболонки, властивості окремих геокомпонентів та характеризувати особливості їх взаємодії на різних просторово-часових рівнях. Давати біогеографічну характеристику територій, їх флори та рослинних асоціацій. 3. Знати особливості функціонування геосистем та основні фізико-географічні процеси, що в них відбуваються, провідні кругообіги речовини та енергії, які відповідають за функціональну диференціацію геосфери. 4. Вміти працювати з загально географічними, тематичними та топографічними картографічними матеріалами, використовувати їх для орієнтування на місцевості, планування маршрутів та характеристики геокомпонентів.
Зміст навчальної дисципліни
Навчальна практика присвячена практичному закріпленню вмінь та навичок біогеографічної характеристики території, набуттю навичок застосування методів польових досліджень зокрема для вивчення рослинного покриву, проведення спостережень, здійсненню комплексних географічних описів, заповненню польової документації; набуттю компетентностей співробітництва і роботи у групі, улагоджуванні розбіжностей та конфліктів; оволодінні вміннями робити географічний опис та характеристику, проводити узагальнення та формулювати висновки, а також оформляти експедиційну документацію та звітні матеріали. Навчальна практика складаєтьсяз трьох етапів: 1) ознайомчо-підготовчого; 2) основного - маршрутного; 3) камерального (заключного). На першому етапі практики викладач знайомить студентів із маршрутом та програмою практики, читає їм ознайомчу лекцію, консультує з питань ефективної організації експедиційних польових досліджень, проводить інструктаж з техніки безпеки тощо. Також на підготовчому етапі практики розробляється детальний маршрут і проводиться його комплексний географічний аналіз згідно визначеного плану, намічаються об’єкти польових спостережень, місця закладення ґрунтових розрізів. Обов’язково проводиться інструктаж щодо форми одягу, спорядження та техніки безпеки при проходженні маршрутів. Маршрутний етап практики проводиться згідно визначеного плану. Під час цього етапу відбувається ознайомлення із особливостями природних і антропогенних ландшафтів місця проведення практики, детально вивчаються фізико-географічні, соціально-географічні і економіко-географічні особливості вибраних об’єктів, проводяться польові дослідження. Обов’язковим елементом кожного маршруту є лекція, в якій окреслюються головні питання, які будуть проілюстровані у подальшому маршруті. Маршрути здійснюються пішки в радіальних від заповідника напрямках та на автобусі до віддалених ґрунтових розрізів.
Рекомендована та необхідна література
1. Геренчук К. І., Раковська Е. М., Топчієв О. Г. Польові географічні дослідження. – К.: Вища школа, 1975. – 248 с. 2. Чорний М. Г. Канівський природний заповідник: передумови створення, ретроспективний аналіз діяльності, сучасний стан та перспективи розвитку : монографія / М. Г. Чорний, Л. О. Чорна ; Київ. нац. ун-т ім. Тараса Шевченка. - К. : ВПЦ "Київський університет", 2013. - 383 с. 3. Роль охоронюваних природних територій у збереженні біорізноманіття : Матеріали конф., присвяч. 75-річчю Канівського природного заповідника, м. Канів, 8-10 вересня 1998 р. / Київський національний ун-т ім. Тараса Шевченка, Канівський природний заповідник ; ред. М. Г. Чорний [та ін.]. - Канів : [б.в.], 1998.. - 319 с.19. Клауснитцер Б. Экология городской фауны / Б. Клауснитцер; Пер. с нем. – М.: Мир, 1990. – 248 с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Самостійна робота
Методи та критерії оцінювання
виконання творчих аналітично-розрахункових робіт, дискурс,диференційований залік.
Мова викладання
Українська

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Дар"я Валеріївна Свідзінська
Фізичної географії та геоекології
Географічний факультет

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни

Фізичної географії та геоекології
Географічний факультет