Modern Polish language

Course: Polish Language and Literature, English and Lithuanian Languages

Structural unit: Educational and Scientific Institute of Philology

Title
Modern Polish language
Code
ОК.12
Module type
Обов’язкова дисципліна для ОП
Educational cycle
First
Year of study when the component is delivered
2021/2022
Semester/trimester when the component is delivered
3 Semester
Number of ECTS credits allocated
4
Learning outcomes
PLO 2. Effectively work with information: select the necessary information from various sources, in particular from specialized literature and electronic databases, critically analyze and interpret it, organize, classify and systematize it. PLO 3. To organize the process of one's education and self-education. PLO 8. To know and understand the language system, the general properties of literature as an art of words, the history of the language(s) and literature(s) being studied, and to be able to apply this knowledge in professional activities. PLO 12. Analyze language units, determine their interaction and characterize language phenomena and processes that cause them PLO 22.1. To apply the knowledge of Polish and Lithuanian languages within the framework of linguistic and regional studies and tourism discourses. PLO 23.1. To be able to identify the national-cultural component in the structure of the Polish and Lithuanian languages.
Form of study
Full-time form
Prerequisites and co-requisites
Successful mastering of the course requires knowledge of general linguistic terminology and terminology; knowledge of the basics of modern Polish grammar; mastery of basic reading, writing, listening and speaking skills at the level provided by the program.
Course content
У результатах вивчення курсу студенти повинні знати: правила польської літературної мови; основні правила орфографії сучасної польської мови; правила основних польської словозміни (іменник, прикметник, займенник, числівник, дієслово); знайтиповіші моделі польського словотворення; основні особливості синтаксичної структури польської мови; лексику (частково фразеологію) найпоширеніших тематичних полів; основні принципи польської орфографії; історичні передумови та правила написання польських звуків; особливості правопису деяких відмінкових форм; правопис словосполучень, слів з префіксами, похідних, утворених від прийменникових словосполучень, прийменників, займенників, часток зі словами, великої та малої літер, скорочень та абревіатур; правила переносу слів; вміти: читати та писати польською; спілкуватися в типових комунікативних ситуаціях, вживаючи нормативні граматичні та синтаксичні конструкції; розуміти тексти на слух та писати тексти середнього рівня складності, писати різного типу тексти (оголошення, листівка, привітання, лист, біографія того), перекладати, користуючись виключно типами словників, текти середнього рівня складності з польської мови українською та незначного рівня складності – з української мови. мови польською; складати на письмі теоретичні знання з орфографії; окремі причини виникнення орфографічних помилок.
Recommended or required reading and other learning resources/tools
Lipińska E. Z polskim na ty. Podręcznik do nauczania języka polskiego dla stopnia progowego. Kraków, 2003. Martyniuk W. Mów do mnie jeszcze. Podręcznik języka polskiego dla średniozaawansowanych. Kraków, 1991. Cieplak L. Podstawowe zasady pisowni polskiej z ćwiczeniami i słownikiem ortograficznym. Warszawa, 1961. Gawdzik W. Ortografia na wesoło i na serio. Warszawa, 1995. Iwanek J. Nauczanie ortografii w gimnazjum, liceum i szkole podstawowej. Warszawa, 1999. Jodłowski S. Losy polskiej ortografii. Warszawa, 1979. Jodłowski S., Taszycki W. Zasady pisowni polskiej i interpunkcji ze słownikiem ortograficznym. Wrocław etc., 1959. Stempek I., Stelmach A. Polski krok po kroku. Poziom A2. – Kraków, 2012.
Planned learning activities and teaching methods
Lecture, practical lesson, independent work
Assessment methods and criteria
Oral answer, additions, blitz-polls, current test tasks, presentation, performance of post-text exercises, test tasks, language method of control (questions, answers, logical sequence), ехаm
Language of instruction
Ukrainian, Polish

Lecturers

This discipline is taught by the following teachers

Departments

The following departments are involved in teaching the above discipline