Основи мовознавства (діахронія)

Освітня програма: Турецька мова і література та переклад, англійська мова

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
Основи мовознавства (діахронія)
Код дисципліни
ННД. 16.01.02
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2022/2023
Семестр / Триместр
2 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
2
Результати навчання
ПРН7. Розуміти основні проблеми арабської (гінді / перської) філології та підходи до їх розв’язання із застосуванням доцільних методів та інноваційних підходів. ПРН8. Знати й розуміти систему мови, загальні властивості літератури як мистецтва слова, історію арабської (гінді / перської) мови і літератури, і вміти застосовувати ці знання у професійній діяльності. ПРН15. Здійснювати лінгвістичний, літературознавчий та спеціальний філологічний аналіз текстів різних стилів і жанрів. ПРН16. Знати й розуміти основні поняття, теорії та концепції обраної філологічної спеціалізації, уміти застосовувати їх у професійній діяльності. ПРН17. Збирати, аналізувати, систематизувати й інтерпретувати факти мови й мовлення й використовувати їх для розв’язання складних задач і проблем у спеціалізованих сферах професійної діяльності та/або навчання.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Успішне опанування курсу «Основи мовознавства (діахронія)».
Зміст навчальної дисципліни
У курсі передбачено 2 змістові частини: лекційні та семестрові заняття. Передбачена самос-тійна робота студентів. У лекційній частині курсу розглянуто стан сучасних знань: про пере-думови та обставини виникнення людської мови, їхню сутність і природу; про міждисциплі-нарний характер цієї глобальної проблеми; про релікти дограматичних мовних явищ; про основні концепції історичного мовознавства; про досягнання контенсивої типології мов. У практичній частині курсу основну увагу приділено встановленню списків реліктів почат-кового етапу формування людської мови на матеріалі обраних студентами східних мов; з'я-суванню місця кожної з освоюваних студентами східних мов у контенсивній та інших типо-логіях мов; загальним тенденціям еволюції цих мов; конкретній методиці обчислення часу розходження конкретних споріднених мов за методом М. Сводеша на матеріалі його опера-тивних списків лексики з 215 та 100 базових слів. Форма підсумкового контролю дисципліни – іспит.
Рекомендована та необхідна література
1. Тищенко К.М. Основи мовознавства. Системний підручник. Київ, 2007. 2. Кочерган М.П. Вступ до мовознавства. Підручник. Київ, 2000. 3. The Cambridge Encyclopedia of Language // Ed. Crystal D. Cambridge 2010. 4. Тищенко К.М. Лекції з генетичного мовознавства. (Передісторія мовлення. Палеосиґніфі-ка. Історична синтактика). Київ, 1999. 5. Origines del hombre moderno / Red. J. Bertranpetit. Barcelona, 1993. 6. ЕСУМ – Етимологічний словник української мови: В 7 т. Київ, 1982-2006. 7. Тищенко К.М. Всеслов'янськість української мови // Український тиждень, 2012, № 39. 8. Тищенко К.М. Гени, мова, Україна // Український тиждень, 2012, № 16. 9. Тищенко К.М. Долітописна мовна історія українців. Київ-Дрогобич, 2016. 10. Тищенко К.М. Іншомовна історія українців. Київ-Броди, 2018.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекційні заняття, семінарські заняття, самостійна робота.
Методи та критерії оцінювання
Усні відповіді, участь у дискусіях, тестові завдання, модульні роботи.
Мова викладання
українська

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни

Кафедра мов і літератур Близького та Середнього Сходу
Навчально-науковий інститут філології