Східні ремінесценції в українській літературі

Освітня програма: Кримськотатарська мова і література, англійська мова та переклад

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
Східні ремінесценції в українській літературі
Код дисципліни
ННД.16.02
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
3 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
2
Результати навчання
ПРН 13. Аналізувати й інтерпретувати твори української та зарубіжної художньої літератури й усної народної творчості, визначати їхню специфіку й місце в літературному процесі. ПРН 17. Збирати, аналізувати, систематизувати й інтерпретувати факти мови й мовлення й використовувати їх для розв’язання складних задач і проблем у спеціалізованих сферах професійної діяльності та/або навчання. ПРН 18. Мати навички управління комплексними діями або проектами при розв’язанні складних проблем у професійній діяльності в галузі обраної філологічної спеціалізації та нести відповідальність за прийняття рішень у непередбачуваних умовах.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Курс має інтерактивний характер. Він побудований з урахуванням прослуханих курсів «Вступу до літературознавства», «Літератур давнього Сходу», «Історії давнього Сходу», курсу (шкільного) української літератури і передбачає «різні навчальні рівні» (Р. Семків). Окрім лекцій, семінарів, самостійної роботи – навчальні дискусії, інформативні презентації, роботу з електроними ресурсами, інші інноваційні методи.
Зміст навчальної дисципліни
«Східні ремінісценції в українській літературі» передбачає роботу із художнім, літературно-критичним матеріалом, що розкриває означені типи українського орієнталізму, показує основні його вектори, жанрову, тематичну, образну специфіку художніх творів, особливості діалогічності «свого» і «чужого» в них, форми ремінісценцій, їх функції, види ремінісцентних зв’язків: сюжетних, композиційних, жанрових, стильових, формотворчих тощо. Опрацьований матеріал показує українську літературу як відкриту художню систему з «рухомими принципами художнього письма, динамічними контактами та відкритим полем інтеркультурних взаємовідносин».
Рекомендована та необхідна література
1. Східні пам'ятки в українській середньовічній літературі: види і форми ремінісценцій (вибір Ваш). Твори: «Стефаніт і Іхнілат», «Олександрія», «Премудрий Акир», «Варлаам і Йоасаф». 2. Орієнтальні наративи в українській бароковій літературі. 3. Полемічні трактати І. Галятовського «Алькоран», «Лебідь». 4. «Мандри» В. Григоровича-Барського: жанровий синкретизм твору; мотив подорожі. 5. Жанр байки у творчості Г. Сковороди: східні джерела (єгипетські, давньоіндійські, перські). 6. Праця І. Франка «До питання про перекази про Магомета у слов'ян». 7. Східні пам'ятки у «Слов'янській міфології» М. Костомарова. 8. Кримські мотиви у творчості М. Костомарова («Автобіографія», поема «Юпитер светлый...»).
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Усна відповідь, доповнення, участь у дискусіях на семінарах, презентація, творчі завдання
Методи та критерії оцінювання
- семестрове оцінювання: Контроль знань здійснюється за системою ECTS, яка передбачає дворівневе оцінювання засвоєного матеріалу, зокрема оцінювання теоретичної підготовки – результати навчання (знання 1.1 – 1.3), що становить 40% від загальної оцінки, та оцінювання практичної підготовки – результати навчання (вміння 2.1–2.6); (комунікація 3.1–3.3); (автономність та відповідальність 4.1–4.3), що становить 60% загальної оцінки.
Мова викладання
українська