Історія та культура стародавнього світу та середніх віків

Освітня програма: Музеєзнавство, пам’яткознавство

Структурний підрозділ: Історичний факультет

Назва дисципліни
Історія та культура стародавнього світу та середніх віків
Код дисципліни
ОК.36
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
1 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
6
Результати навчання
1.1. Знати основні факти та персоналії з історії цивілізацій 1.2. Знати основні факти та персоналії з історії Античної греко-римської цивілізації 1.3. Знати особливості культури та суспільства цивілізацій 1.4. Знати стан джерельної бази та історіографію з історії країн середньовічної Західної Європи 1.5. Знати загальні тенденції розвитку західноєвропейської середньовічної цивілізації 1.6. Знати головні етапи та основні закономірності розвитку країн Західної Європи і Візантії у середні віки 2.1. Вміти характеризувати специфіку розвитку суспільств Стародавнього світу в різних сферах 2.2. Вміти визначати основні події та процеси з історії Стародавнього світу 2.3. Вміти визначати сутність та особливості соціально-політичних, економічних та культурних процесів на середньовічному 2.4. Вміти робити порівняльний аналіз розвитку західноєвропейських країн та Візантії у середні віки
Форма навчання
Дистанційне навчання
Попередні умови та додаткові вимоги
1. Знати найважливіші факти, події та процеси історії. 2. Вміти визначати характерні риси розвитку окремих регіонів, системно аналізувати матеріал, робити висновки. 3. Володіти елементарними навичками історичного аналізу, характеристики джерел та встановлення причинно-наслідкових зв’язків.
Зміст навчальної дисципліни
Курс складається з двох змістовних частин. Перша частина присвячена історії та культурі цивілізацій Стародавнього світу. Розвиток суспільств Стародавнього Сходу, античної Греції та Риму розглядається в комплексному поєднанні ментальних особливостей, історичних умов політичного і культурного розвитку, релігійно-світогляднних уявлень. Друга частина ознайомлює студентів з провідними національними школами, напрямками досліджень та здобутками світової медієвістики у вивченні історії середньовічного Заходу, основними типами медієвістичних джерел та сучасними принципами їх опрацювання. Чільна увага приділяється державотворчим процесам у середньовічній Західній Європі, взаємовідносинам між королівською владою і церквою на середньовічному Заході. Розглядається специфіка самосвідомості середньовічної людини, а також генеза і особливості розвитку культури країн Західної Європи у середні віки.
Рекомендована та необхідна література
1. Балух В.О. Історія Античної цивілізації: У 3-х т. – Т.2. Стародавня Греція: підручник. – Чернівці, 2007. 2. Балух В.О. Історія Античної цивілізації: У 3-х т. – Т.2. Стародавній Рим: підручник. – Чернівці, 2008. 3. Балух В.О., Коцур В.П. Історія середніх віків.- Чернівці, 2009-2010.- Т.1-2. 4. Європейське середньовіччя: літературний флорелегіум/ Упорядник Б. Щавурський.- Тернопіль, 2020. 5. История Древнего Востока. От ранних государственных образований до древних империй. – М., 2004. 6. История Древнего Востока. Учебник / Под ред. В.И. Кузищина. – 3-е изд. – М., 1999, 2001. 7. История средних веков / Под. ред. С.П. Карпова.- М., 2005.- Т. 1. 8. Історія західноєвропейського середньовіччя. Хрестоматія / Упорядник М.О. Рудь. – К., 2005. 9. Крижанівський О.П. Історія Стародавнього Сходу: Вид. 3-тє. – К., 2006. 10. Крижановська О.О., Крижановський О.П. Історія середніх віків. Вступ до історії західноєвропейського середньовіччя.- К., 2006.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Заплановані освітні заходи та методи викладання: - лекція - семінарські заняття - самостійна робота - контрольна робота - усне опитквання - реферат
Методи та критерії оцінювання
Контроль знань студента здійснюється за модульно-рейтинговою системою. Загальну кількість балів студента формують семестрові бали, отримані з усіх тем двох змістових модулів (бали, отримані за модульні контрольні роботи (у формі тестування); бали, отримані за виконання індивідуальних завдань; бали, отримані за роботу на семінарських заняттях, а також бали, які отримані за підсумкову контрольну роботу. Результати навчальної діяльності студентів оцінюються за 100-бальною шкалою. Критеріями оцінювання відповіді студента є: • повнота розкриття питання • логіка викладення • використання основної і додаткової літератури • аналітичні міркування, вміння робити висновки
Мова викладання
Українська