Історія заборонених книг
Освітня програма: Сходознавство
Структурний підрозділ: Історичний факультет
Назва дисципліни
Історія заборонених книг
Код дисципліни
ВК 3.13
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
3 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
1. Знати історію виникнення структуризації влади та вироблення нею принципів і норм соціальної поведінки; основні причини виникнення дозованих свобод, контрольно-цензурних органів; основні джерела та критично аналізувати спеціальну літературу по проблемі; найважливіші факти та події , пов’язаних з історією заборонених книг давньої, середньовічної, нової та новітньої доби.
2. Вміти виявляти та опрацьовувати історичні джерела різних видів щодо сучасних подій, пов’язаних з забороною деяких книг; формувати, обґрунтовувати, формулювати власне бачення на проблему заборону людської думки у сучасних умовах; здійснювати історичний аналіз впливу суспільно-політичних процесів на намагання позбутися цензури4; встановити причинно-наслідковий характер окремих аспектів суспільно-культурного розвитку, розвитку друкованого слова в різні історичні епохи; вести дискусію, в тому числі з використанням спеціальної термінології, що визначає своєрідність політичного, суспільно-культурного розвитку.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
1. Знати фактори, що спричинили запровадження дозованих свобод, контрольно-цензурних органів, які охороняли політичні основи влади, бюрократично-ієрхаїчну систему, суспільство, Церкву.
2. Вміти аналізувати процеси становлення контрольно-цензурних органів; розуміти їх сутність, визначати їх місце і значення в історії заборонених книг; уміти працювати з комплексом джерел; вести самостійні дослідження в межах дисципліни;
3. Володіти елементарними навичками джерельної критики, історичного аналізу, встановлення причинно-наслідкових зв’язків.
Зміст навчальної дисципліни
Дисципліна спрямована на ознайомлення студентів з історією книжкової справи, її впливу на розвиток суспільства і світової культури, історію цензури та різноманітних обмежень щодо поширення друкованого слова; удосконалюються вміння самостійно аналізувати основні події, пов’язані з історією заборонених книг, застосовувати набуті знання з історії у повсякденній діяльності для підготовки публічних виступів, рефератів, аналітичних довідок; нести відповідальність за самостійно прийняті рішення в інтерпретації джерел з історії формування та розвитку книжної культури, взаємин суспільства та політичних, релігійних структур влади.
Рекомендована та необхідна література
1. Бутрин М. До історії австрійської цензури // Архіви України. – Ч. 5. – Київ, 1970.
2. Індекс заборонених книг // Юридична енциклопедія: у 6 т. / ред. кол.: Ю. С. Шемшученко (відп. ред.) [та ін.]. – К.: Українська енциклопедія ім. М. П. Бажана, 1998. – Т. 2: Д–Й. – 744 с.
3. Каролидес Н. Дж., Балд М., Соува Дон Б., Евстратов А. 100 запрещенных книг: Цензурная история мировой литературы: в 2-х кн. – Москва: Ультра. Культура, 2007.
4. Кирієнко О. Ю. Цензура в Україні // Енциклопедія історії України: у 10 т. – К.: Наукова думка, 2013. – Т. 10: Т–Я. – С. 448.
5. Стоян Т. А. Система політичної цензури в УРСР у 1920–1930 рр.: монографія / Т. А. Стоян. – К.: Акад. праці і соц. відносин Федер. проф. спілок України, 2010. – 410 с.
6. Федотова О. О. Політична цензура друкованих видань в УСРР–УРСР (1917–1990 рр.) – Київ: Парламентське вид-во, 2009. – 352 с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекція, семінарське заняття, самостійна робота.
Методи та критерії оцінювання
Оцінка успішності знань студентів здійснюється в двох формах: семестрове оцінювання (усне опитування, контрольні роботи, індивідуальні завдання (реферат, есе), робота під час семінарських занять і підсумкове оцінювання (залік).
Загальна сума балів – 100 балів (із них, семестрове оцінювання – максимум 80 балів; підсумкове оцінювання (залік) – максимум 20 балів.
Форма проведення заліку – усна, види завдань – завдання, які потребують розгорнутих відповідей.
Оцінюються такі результати навчання студента: вміння встановити причинно-наслідковий характер окремих аспектів суспільно-культурного розвитку людства, розвитку друкованого слова в різні історичні епохи; уміння аргументовано вести дискусію, в тому числі з використанням спеціальної термінології, що визначає своєрідність політичного, соціально-економічного і культурного розвитку країн Європи та Азії, ставлення їх до плюралізму думок, розмаїття духовної творчості.
Мова викладання
Українська
Викладачі
Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами
В’ячеслав
Михайлович
Мордвінцев
Кафедра історії Центральної та Східної Європи
Історичний факультет
Історичний факультет
Кафедри
Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни
Кафедра історії Центральної та Східної Європи
Історичний факультет