Методика викладання історії у закладах вищої освіти

Освітня програма: Сходознавство

Структурний підрозділ: Історичний факультет

Назва дисципліни
Методика викладання історії у закладах вищої освіти
Код дисципліни
ОК 5
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
2 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
Знати термінологічно-понятійний апарат методики викладання історії. Знати основні види аудиторних занять. Знати форми й методи позааудиторної роботи. Знати критерії оцінювання пізнавальної діяльності студента. Вміти реалізувати на практиці особливості кредитно-модульної системи навчання. Вміти проводити семінарське заняття для студентів закладу вищої освіти. Вміти організувати самостійну роботу студентів ЗВО. Вміти організувати та проводити індивідуальні та групові консультації. Вміти оцінювати складові компоненти структури та методологічних прийомів лекційного заняття. Вміти застосувати набутті знання для підготовки й проведення самостійної лекції для студентської аудиторії. Вміти проводити професіограму викладача історії. Вміти оперувати прийомами, методами й методологією забезпечення навчального процесу ЗВО.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
1. Знати: спеціальну історичну термінологію, категоріально-понятійний апарат, різноманітну гаму думок та поглядів, що існують в сучасній методиці викладання історії. 2. Вміти: реалізувати на практиці моделі проведення аудиторних та позааудиторних навчальних заходів. 3. Володіти: прийомами й методами забезпечення реалізації навчального процесу закладу вищої освіти, згідно нормативних документів.
Зміст навчальної дисципліни
Розглядаються основні поняття, принципи, закономірності методики викладання історії як науки; процес педагогічної взаємодії між викладачем та студентами, основні етапи розвитку теорії і практики навчання історії; зв'язки між сучасними підходами до вирішення найактуальніших проблем теорії та практики навчання історії й передовими методичними системами минулого; взаємозв'язки між основними компонентами процесу навчання історії, які змінюються під впливом зовнішнього середовища; формування у студентів магістратури потреби у постійному вдосконаленні своєї методичної майстерності та стійкого інтересу до вивчення новітніх досягнень методичної науки і передової педагогічної практики. МОДУЛЬ 1. КОНЦЕПТУАЛЬНІ ЗАСАДИ ОСВІТИ У ВИЩІЙ ШКОЛІ Тема 1. Сутність методики викладання історії у вищих закладах освіти, як науки й навчальної дисципліни. Тема 2. Національна доктрина розвитку освіти. Тема 3. Стан і завдання вищої освіти України в контексті Болонського процесу. Тема 4. Організація навчального процесу в кредитно-модульній системі підготовки фахівців. Тема 5. Основні риси вузівської історичної освіти. Тема 6. Процес навчання історії та його закономірності. Тема 7. Структура історичних знань студентів. МОДУЛЬ 2. ТЕОРІЯ ТА МЕТОДИКА ВИКЛАДАННЯ ІСТОРІЇ У ЗВО Тема 8. Лекції, методика їх підготовки і проведення. Тема 9. Методика організації та проведення семінарських занять з історії у ЗВО. Тема 10. Факультативи, спецкурси і спецсемінари з історичних дисциплін. Індивідуальні та групові консультації. Тема 11. Організація навчальних і переддипломних практик. Тема 12. Самостійна навчально-пізнавальна діяльність студентів. Тема 13. Діагностика навчання історії.
Рекомендована та необхідна література
1. Закон України «Про вищу освіту» (Із змінами та доповненнями за 2017 р.) // Відомості Верховної Ради. – 2017. – № 2. – Ст. 25; № 7-8. – Ст. 50; № 11. – Ст. 104; № 17. – Ст. 206; № 33. – Ст. 360; № 38-39. – Ст. 380. 2. Вітвицька С. С. Основи педагогіки вищої школи: підручник за модульно-рейтинговою системою навчання для студентів магістратури / С. С. Вітвицька. – К.: Центр навчальної літератури, 2006. – 384 с. 3. Гладуш В. Педагогіка вищої школи: навчальний посібник / В. Гладуш, Г. Лисенко. – Д., 2014. – 416 с. 4. Кузьмінський А. Педагогіка вищої школи: навчальний посібник / А. Кузьмінський. – К.:Знання, 2005. – 486 с. 5. Нагаєв В. Методика викладання у вищій школі: навчальний посібник / В. М. Нагаєв. – К.: Центр учбової літератури, 2007. – 232с. 6. Ортинський В. Педагогіка вищої школи: навчальний посібник / В. Л. Ортинський. – К.: Центр учбової літератури, 2009. – 472 с. 7. Педагогіка вищої школи: навчальний посібник. – К.: Знання, 2005. – 399 с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекція, семінар, самостійна робота
Методи та критерії оцінювання
Контрольна робота, усне опитування, усна рецензія, презентація, форма оцінювання іспит. Семестрове оцінювання: 1. Контрольна робота з тем ЗМ1 (тест): РН 1.1, 1.3 – 10 балів/6 балів*. 2. Контрольна робота з тем ЗМ2 (тест): РН 1.2, 1.4 – 10 балів/6 балів. 3. Усна рецензія ЗМ 1: РН 2.6 – 4 бали/3 бали. 4. Презентація тем ЗМ2: РН 2.6 – 4 бали/3 бали. 5. Оцінювання роботи під час семінарських занять ЗМ1: РН 2.1-2.2 – 16 балів/9 балів. 6. Оцінювання роботи під час семінарських занять ЗМ2: РН 2.3-2.4– 16 балів/9 балів. Упродовж семестру оцінюється робота студента під час кожного семінару (доповідь, доповнення, участь у дискусії). Під час семінару студент має можливість отримати від 0,5 до 2 балів. Критеріями оцінювання відповіді студента під час семінару є: • повнота розкриття питання 0,5 бала; • логіка викладення 0,5 бала; • використання основної і додаткової літератури 0,5 бала; • аналітичні міркування, вміння робити висновки 0,5 бала.
Мова викладання
Українська

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Анатолій Петрович Коцур
Кафедра етнології та краєзнавства
Історичний факультет

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни

Кафедра етнології та краєзнавства
Історичний факультет