Маркетинг екосистемних послуг

Освітня програма: Транскордонне природоохоронне співробітництво МАГІСТРИ 2023

Структурний підрозділ: Географічний факультет

Назва дисципліни
Маркетинг екосистемних послуг
Код дисципліни
ОК 15
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
1 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
4
Результати навчання
1. Здійснювати дослідження або провадити інноваційну діяльність з метою отримання нових знань, розроблення нових методів і процедур в географії та міждисциплінарних контекстах, зокрема, й з питань природоохорони, відновлення й охорони ландшафтів і біорізноманіття (ПР04). 2. Брати участь у розробленні програм та стратегій транскордонної природоохорони, міського та регіонального розвитку, плануванні територій різного ієрархічного рівня (ПР07). 3. Здійснювати дослідження природно- і суспільно-географічних проявів розвитку геосистем у складних і непередбачуваних умовах, прогнозувати їхній розвиток, аналізувати альтернативи, оцінювати ризики та ймовірні наслідки (ПР08) 4. Застосовувати геоінформаційні технології, створювати та досліджувати моделі природно- і суспільно- географічних проявів розвитку геосистем, визначати можливості та межі їх застосування (ПР10) 5. Проводити геоекологічні дослідження зеленої інфраструктури територій (ПР17).
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
1. Вміти встановлювати характер взаємозв’язків між причинами виникнення, наслідками і шляхами розв’язання проблем з охорони екосистем та уникнення деградації їх послуг. 2. Вміти аналізувати негативні наслідки нерегламентованої господарської діяльності людини з позицій географічного підходу до оцінки екосистемних послуг. 3. Знати основні теоретичні положення концепції екосистемних послуг, варіантів їх класифікації та методів оцінювання з метою подальшої монетизації. 4. Знати головні аспекти класифікації екосистемних послуг згідно звіту ООН «Оцінка екосистем на зламі тисячоліть» (Millennium Ecosystem Assessment). 5. Володіти навичками проведення наукових і прикладних досліджень з оцінки екосистемних послуг, а також використання інноваційних технологій в процесі монетизації і маркетингу екосистемних послуг.
Зміст навчальної дисципліни
Дана навчальна дисципліна присвячена вивченню основних положень концепції екосистемних послуг (ЕП), їх класифікацій за різними ознаками та методів оцінки, важливих для обґрунтування різних варіантів використання території. Дисципліна «Маркетинг екосистемних послуг» спрямована на поглиблення теоретичних і прикладних знань щодо маркетингу екосистемних послуг, необхідного для оцінювання масштабів збитків суспільства унаслідок деградації природних екосистем, формування у магістрів спеціальних професійних, соціальних та особистісних компетенцій, накопичення знань щодо можливості критичного мислення, аналізу і синтезу, здатності шукати, обробляти та аналізувати інформацію з різних джерел, здатності визначати, формулювати і розв’язувати численні проблеми у процесі застосування здобутих знань на практиці. Окремими складовими дисципліни є вивчення: понять «природний капітал» та «екосистемні послуги»; критеріїв поділу ЕП на забезпечувальні, регулювальні культурні й підтримувальні; принципів і взаємозв’язків екосистемних послуг з охороною та відтворенням природних ресурсів; причин деградації та найбільших загроз якості екосистемних послуг; методів грошової та негрошової оцінки ЕП; механізмів включення екосистемної продукції і послуг у систему економічних відносин. Функціональний блок дисципліни передбачає опанування такими складовими, як здатність застосовувати базові знання природничих наук та інформаційних технологій у процесі оцінки ЕП, здатність застосовувати кількісні та якісні методи дослідження формування платежів за різні види ЕП, здатність самостійно досліджувати, аналізувати зміни концепцій, пов’язаних із включенням екосистемної продукції і послуг у систему економічних відносин.
Рекомендована та необхідна література
1. Василюк О., Ільмінська Л. Екосистемні послуги. Огляд. БО «БФ «Фонд захисту біорізноманіття України», 2020. 84 с. 2. Гавадзин Н.О., Мельничук І.В. Удосконалення інструментарію здійснення функцій екосистемних послуг. Економіка природокористування та охорони навколишнього середовища. 2020. Вип. 41. С. 215-219. https://doi.org/10.32843/infrastruct41-35 3. Гавриленко О.П., Циганок Є.Ю. Деградація екосистемних послуг природоохоронних територій в урбанізованих зонах. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Географія. 2018. No 4(73). С. 10-14. http://doi.org/10.17721/1728-2721.2019.73.2 4. Гавриленко О.П. Екологія з основами геоекології: підручник. Riga: LAP LAMBERT Academic Publishing, 2018. 462 с. 5. Гавриленко О.П. Геоекологія і природокористування: монографія. Київ: Видавець Бихун В.Ю., 2018. 393 с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
практичне заняття, аналітична доповідь, дискусія, вирішення конкретних завдань та ситуацій
Методи та критерії оцінювання
виконання творчих аналітичних робіт, презентація, дискурс, залік
Мова викладання
Украінська

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Олена Петрівна Гавриленко
Фізичної географії та геоекології
Географічний факультет

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни

Фізичної географії та геоекології
Географічний факультет