Екологічні стандарти та критеріі якості довкілля

Освітня програма: ТРАНСКОРДОННЕ ЕКОЛОГІЧНЕ СПІВРОБІТНИЦТВО бакалавр 2023

Структурний підрозділ: Географічний факультет

Назва дисципліни
Екологічні стандарти та критеріі якості довкілля
Код дисципліни
ОК 32
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
5 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
4
Результати навчання
Р010. Знати цілі сталого розвитку та можливості своєї професійної сфери для їх досягнення, в тому числі в Україні під час реалізації програм та проектів транскордонного екологічного співробітництва Р012. Розуміти основні екологічні закони, правила та принципи охорони довкілля та природокористування та застосовувати їх знання для реалізації проєктів транскордонного екологічного співробітництва. Р014. Використовувати принципи управління, на яких базується система національної та транскордонної екологічної безпеки Р015. Знати концептуальні основи національного, європейського та міжнародного моніторингу та нормування антропогенного навантаження на довкілля.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
● Успішне опанування дисциплін: «Основи геоекології», «Екологічні проблеми сталого розвитку», «Екологічний моніторинг», «Заповідна справа». ● Вміти аналізувати особливості природних та антропогенних процесів у географічні оболонці, вміти здійснювати комплексну оцінку стану геокомпонентів та прогнозувати його зміни; ● Знати основні особливості функціонування природних геосистем, що зазнають впливу антропогенної діяльності; принципи та методи забезпечення сталого розвитку територій; ● Знати сучасні кількісні та якісні методи географічних досліджень, вміти їх застосовувати у виробничій та науково-дослідницькій діяльності; ● Вміти моделювати об’єкти і процеси, застосовуючи сучасні кількісні та якісні методи та геоінформаційні технології.
Зміст навчальної дисципліни
Навчальна дисципліна спрямована на поглиблення теоретичних знань, формування у майбутніх фахівців соціальної відповідальності та екологічного мислення і компетентностей, здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми, розуміння сутності екологічних небезпек, процедур оцінки впливу на довкілля, стратегій управління ресурсами. Дана навчальна дисципліна знайомить студентів з базовими принципами глобального екологічного управління, які ґрунтуються на принципах сталого розвитку, формує здатність застосовувати базові знання природничих і суспільних наук при вивченні географічної оболонки і її складових. Вона є невід’ємною складовою фізичної географії, геоморфології та прикладної геоекології а також об’єднує багато інших дисциплін, пов’язаних із взаєминами людини і природи. Студенти будуть ознайомлені з базовими критеріями та методами оцінки якості атмосфери, гідросфери, грунтів та харчових продуктів, сучасних вимог щодо ор- ганізації захисту суспільного здоров’я та стану довкілля, впровадження екологіч- ної політики на глобальному, регіональному і місцевому рівнях, політики ООН та міжнародних документів стосовно впровадження більш чистих технологій, оцінки впливу на довкілля (ОВД) стратегічної екологічної оцінки (СЕО) та системи еко- логічного менеджменту (СЕМ) в Україні.
Рекомендована та необхідна література
1. Андрусевич А. Конвенція Еспо: транскордонна оцінка впливу на навколишнє середовище: Практичний посібник для громадян та НУО. – Режим доступу: http://www.rac.org.ua/uploads/content/146/files/espooguideua.pdf. 2. Афанасьєв О.Є. Історико-географічний аналіз регіонального природокористу- вання: теорія, методологія, практика: монографія / О.Є. Афанасьєв. – Терно- піль: Крок, 2012. – 550 с. 3. ДСТУ ISO 14001-97. Системи управління навколишнім середовищем. Склад та опис елементів і настанови щодо їх застосування. – К.: Держстандарт, 1998. 4. ДСТУ ISO 14004-97. Системи управління навколишнім середовищем. Загальні настанови щодо принципів управління, систем та засобів забезпечення. 5. Європейський досвід включення екологічних вимог у систему територіального планування України (методичні аспекти) / Л. Г. Руденко, Є. О. Маруняк, Ю. М. Палеха та ін. [під ред. Л. Г. Руденка]. – К.: Реферат, 2016. – 36 c.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
практичне за- няття, дискусія, вирішення конк- ретних задач та ситуацій
Методи та критерії оцінювання
виконання творчих робіт, залік.
Мова викладання
Українська