Історія науки і техніки

Освітня програма: Краєзнавство, екскурсознавство та історико-культурний туризм

Структурний підрозділ: Історичний факультет

Назва дисципліни
Історія науки і техніки
Код дисципліни
ВП 1.3
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
3 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
Знати історичні етапи розвитку науки і техніки та їх особливості; базові поняття історії науки, визначення наукового знання та його особливі характеристики; характеристику загального соціокультурного контексту історичних етапів розвитку науки, його впливу на зміни статусу та призначення науки в суспільстві; Вміти володіти навичками реконструкції історичного минулого науки, які допоможуть усвідомити внутрішні тенденції, закономірності розвитку 4 наукових знань, осмислити, чому науковці минулого акцентували увагу на певних проблемах і завданнях; порівнювати розвиток окремих наук на конкретному історичному етапі з метою виявлення зв’язків у різних галузях; Підтримувати наукову дискусію на тему особливостей розвитку окремих галузей науки як історичний процес виникнення, становлення, нагромадження та істотного оновлення знань. Прийняти рішення щодо вибору теми есе з розвитку окремих наук на конкретному історичному етапі з метою виявлення зв’язків у різних галузях.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Знати базові поняття з історії науки, визначення наукового знання та його особливі характеристики; характеристику загального соціокультурного контексту історичних етапів розвитку науки, його впливу на зміни статусу та призначення науки в суспільстві. Вміти характеризувати окремі галузі науки (природничі, соціальногуманітарні, технічні) як історичний процес виникнення, становлення, нагромадження та істотного оновлення знань. Володіти навичками джерельної критики, історичного аналізу, встановлення причинно-наслідкових зв’язків; володіти навичками реконструкції історичного минулого науки, які допоможуть усвідомити внутрішні тенденції, закономірності розвитку наукових знань, осмислити, чому науковці минулого акцентували увагу на певних проблемах і завданнях.
Зміст навчальної дисципліни
Навчальна дисципліна «Історія науки і техніки» передбачає ознайомлення студентів зі становленням та основними етапами розвитку науки і техніки. В результаті опанування навчальним матеріалом студенти насамперед повинні отримати цілісне уявлення про розвиток науки, техніки і технології як історико-культурного явища. Курс «Історії науки і техніки» розроблений на порубіжжі гуманітарного і природничого знання, спрямований на формування у молодих людей уявлення про історичну логіку науково-технічного розвитку у контексті розвитку історії культури людства. курс Начальна дисципліна націлена на охоплення усіх форм наукового знання – і природничого, і технічного, і гуманітарного. Мета дисципліни – надання студентам комплексних знань з історії розвитку науки і техніки, ознайомлення студентів з історією нагромадження наукових знань у межах окремих галузей природничих, соціально-гуманітарних, технічних наук відповідно до конкретних історичних етапів розвитку науки та впливу соціально-культурного контексту з метою опанування інтелектуального багатства світової наукової культури, яке зберігається в історії людства та на якому ґрунтується сучасна наука.
Рекомендована та необхідна література
Бєсов Л.М. Наука і техніка в історії суспільства: навч. посіб. – Харків: Золоті сторінки, 2011. Верхратський С.А. Історія медицини. - К., 1964. Голованов Я.К. Світочі науки. Етюди про вчених. - К., 1970. Історія інженерної діяльності. Курс лекцій для студентів усіх спеціальностей денного та заочного форм навчання – В.В.Морозов, В.І.Ніколаєнко – Харків, 2007. Михайличенко О. В. Історія науки і техніки. Суми: 2013. – (Режим електронного доступу: ttp://shron.chtyvo.org.ua/Mykhailychenko_Oleh/Istoriia_nauky_i_tekhniky.pdf). Погорілий О.І. Історія соціології від античності до початку XX ст. - К., 1993. Пікашова Т.Д., Шашкова Л.О. Основи історії науки і техніки. Київ. 1997. Роменець В.А. Історія психологи епохи Просвітництва. - К., 1990.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Завдання (навчальні цілі): забезпечити формування засадничих знань про науку, закономірності поступу наукового і технічного знання на різних історичних етапах, зв’язки і взаємодію з іншими формами суспільної свідомості та вимірами життя суспільства (історією, релігією, мораллю, мистецтвом, економікою, політикою тощо).
Методи та критерії оцінювання
Контроль знань студента здійснюється за модульно-рейтинговою системою. Загальну кількість балів студента формують семестрові бали, отримані з усіх тем двох змістових модулів (бали, отримані за модульні контрольні роботи (у формі тестування); бали, отримані за виконання індивідуальних завдань; бали, які отримані за підсумкову контрольну роботу (за письмові розгорнуті відповіді). Зразки тестових завдань для модульних контрольних робіт, перелік індивідуальних завдань, питання та завдання підсумкової контрольної роботи див. Навчально-методичний комплекс з даної дисципліни. Зміст курсу поділений на 2 змістових модулі.
Мова викладання
українська

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Лілія Василівна Іваницька
Кафедра історії мистецтв
Історичний факультет

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни

Кафедра історії мистецтв
Історичний факультет