Історія краєзнавства в особах

Освітня програма: Краєзнавство, екскурсознавство та історико-культурний туризм

Структурний підрозділ: Історичний факультет

Назва дисципліни
Історія краєзнавства в особах
Код дисципліни
ВК 1.3
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
5 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
Знати літературу та джерела про життя й діяльність відомих вчених-краєзнавців українських університетів, наукових товариств XIX – початку XX ст., краєзнавців історико-церковного напряму XIX – початку XX ст. та їх головні праці, відомих краєзнавців регіонів України XIX – початку XX ст., вчених-краєзнавців – організаторів краєзнавчого руху у 20‒30-ті роки XX ст. та відомих краєзнавці регіонів України у цей період, відомих краєзнавців України 50‒80-х років XX ст., діячів краєзнавчого руху незалежної України, відомих краєзнавців в регіонах. Вміти аналізувати життя діяльність постатей вітчизняного краєзнавства, використовуючи відповідні джерела та літературу, здійснити самостійне дослідження життя й діяльності краєзнавця, аналізувати процеси розвитку історичного краєзнавства через призму діяльності визначних краєзнавців, встановлювати причинно-наслідковий зв’язок в окремих подіях історії краєзнавчого руху, діяльності краєзнавців.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Знати основні періоди історії України, основні події і дати. Знати основні етапи розвитку краєзнавчого руху в Україні. Вміти аналізувати процеси історичного розвитку України, її регіонів, Володіти елементарними навичками джерельної критики, історичного аналізу, встановлення причинно-наслідкових зв’язків.
Зміст навчальної дисципліни
Вступ. Роль особистісного чинника у розвитку краєзнавства. Вчені і літератори 20‒30-х років XIX ст. як краєзнавці. Відомі вчені-краєзнавці українських університетів, наукових товариств XIX – початку XX ст. Краєзнавці історико-церковного напряму XIX – початку XX ст. Відомі краєзнавці регіонів України XIX – початку XX ст. Вчені-краєзнавці – організатори краєзнавчого руху у 20‒30-ті роки XX ст. Краєзнавці регіонів України 20‒30-х років XX ст. Відомі краєзнавці України 50‒80-х років XX ст. Діячі краєзнавчого руху незалежної Україні. Відомі краєзнавці в регіонах України в сучасний період.
Рекомендована та необхідна література
Всеукраїнська спілка краєзнавців: від А до Я. ‒ К., 2001 Гуржій О.І., Парахіна М.Б. Етнологічні осередки України в 20-х – на початку 30-х років XX ст.: Нарис діяльності. – К., 2004. Дем’янчук Г.С., Дем’янчук В.Г., Дем’янчук А.Г. Українське краєзнавство: сторінки історії. – К., 2006. Качкан В.А. Українське народознавство в іменах. У 2 ч. Ч.1. Навч. посібник. ‒ К., 1994. Літопис Національної спілки краєзнавців України: 2008–2018 рр. До 10-річчя надання Спілці краєзнавців статусу національної. – К., 2018. Основи краєзнавства: підруч. для студ. закладів вищ. освіти / НАН України, Національна спілка краєзнавців України; за ред. О. П. Реєнта; вид. 2-ге, доп. – Київ, 2021. Петранівський В.Л., Рутинський М.Й. Туристичне краєзнавство: Навч. Посіб. – К. 2006. Реєнт О. Краєзнавство в Україні: історичні традиції і стратегія розвитку. – К., 2019. Репресоване краєзнавство. – К., 1992. Тронько П.Т. Історичне краєзнавство: крок у нове тисячоліття. – К., 2000.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Завдання (навчальні цілі): формування цілісного уявлення про визначних вчених, краєзнавців, їх життя та діяльність, впливу на розвиток краєзнавства та становлення краєзнавчого руху в Україні. У результаті вивчення курсу студенти повинні засвоїти основні віхи життя та діяльності відомих краєзнавців та діячів краєзнавчого руху в Україні, пам’ятки і пам’ятні місця, вміти опрацьовувати комплекс джерел з історії краєзнавчого руху, життя та діяльності відомих краєзнавців, застосовувати на практиці (зокрема, в екскурсійно-туристичній діяльності) знання, отримані в процесі навчання.
Методи та критерії оцінювання
Контроль знань студента здійснюється за модульно-рейтинговою системою. Загальну кількість балів студента формують семестрові бали, отримані з усіх тем двох змістових модулів (бали, отримані під час бліц-опитувань; бали, отримані за виконання рефератів; бали, отримані під час модульного контролю (за виконання тестових завдань), а також бали, отримані під час складання підсумкового контролю (заліку), а саме: за виконання запропонованих завдань. Зміст курсу поділений на 2 змістових модулі. Кожний змістовий модуль включає в себе лекції, самостійну роботу студентів, які завершуються рейтинговим контролем рівня засвоєння знань програмного матеріалу відповідної частини курсу. У змістовий модуль 1 (ЗМ1) входять теми 1-4, у змістовий модуль 2 (ЗМ2) – теми 5-9. Оцінка успішності знань студентів здійснюється в двох формах.
Мова викладання
українська

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Олександр Петрович Гончаров
Кафедра етнології та краєзнавства
Історичний факультет

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни

Кафедра етнології та краєзнавства
Історичний факультет