Стилістика першої іноземної мови

Освітня програма: Переклад з французької та з англійської мов

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
Стилістика першої іноземної мови
Код дисципліни
ННД.11
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
7 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
ПРН 10. Знати норми літературної мови та вміти їх застосовувати у практичній діяльності. ПРН 11. Знати принципи, технології і прийоми створення усних і письмових текстів різних жанрів і стилів державною та іноземними (французькою та англійською) мовами. ПРН 12. Аналізувати мовні одиниці, визначати їхню взаємодію та характеризувати мовні явища і процеси, що їх зумовлюють. ПРН 15. Здійснювати лінгвістичний, літературознавчий та перекладознавчий аналіз текстів різних стилів і жанрів.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
«Стилістика першої іноземної мови» є обов`язковою нормативною дисципліною, яка базується на загальних принципах мовознавства і продовжує напрацювання термінологічного апарату, а також практичне і теоретичне оволодіння французькою мовою, що було розпочато на молодших курсах. До початку вивчення цього курсу студенти мають знати основи морфології, синтаксису, лексики, фонетики та орфографії французької мови. Уміти правильно спілкуватися іноземною мовою, з дотриманням фонетичних, лексико-синтаксичних, граматичних норм; робити лінгвостилістичний аналіз текстів; обговорювати й аналізувати художні твори класичної французької літератури; реферувати іноземною мовою спеціальні і художні тексти. Володіти елементарними навичками критичного ставлення до аналізованих явищ, використання іншомовних фахових інформативних джерел, навичками роботи з текстами різного типу і їх реферування.
Зміст навчальної дисципліни
Мета дисципліни – ознайомити майбутніх перекладачів з основами сучасної стилістики французької мови і її провідними течіями та підходами; поняттями, категоріями, що існують у сучасній стилістиці; системою усних і письмових стилів французької мови; системою експресивних засобів сучасної французької мови; системою основних тропів і фігур; надати основи для стилістичного аналізу тексту будь-якого типу. Анотація навчальної дисципліни. Дисципліна складається з двох частин: перша «Основні поняття французької стилістики» спрямована на опанування основних понять теорії стилістики і на вивчення стилістичної диференціації французької лексики, стилістичних можливостей засобів інших мовних рівнів; друга «Функціональна стилістика. Теорія фігур» висвітлює систему функціональних стилів сучасної французької мови, а також має на меті ознайомлення з сучасною теорією стилістичних фігур. Дисципліна продовжує напрацювання термінологічного апарату, вивчення теорії мови, практичне оволодіння французькою мовою як такою, напрацювання навичок дотичних до сфери професійної діяльності.
Рекомендована та необхідна література
1. Станіслав О.В. Stylistique française. Cours théorique et pratique. Луцьк: ВНУ ім. Лесі Українки, 2010. 196 с. 2. Marouzeau J. Précis de stylistique française. P.: Masson et Cie, 1969. 224 р. 3. Smouchtchynska I. Stylistique des figures: Les tropes. Kiev: Université de Kiev, 2009. 206 р. 4. Smouchtchynska I. Stylistique des figures: Les figures non-tropiques. K.: Logos, 2010. 311 р. Електронні ресурси: 5. Божко І.С. Stylistique française: навчально-методичний посібник зі стилістики для студентів 4 курсу. Суми: СумДПУ ім. А.С.Макаренка, 2020. 100 с. https://repository.sspu.edu.ua/bitstream/123456789/8820/1/stylistique.pdf 6. Figures de style : le guide complet | La langue française https://www.lalanguefrancaise.com/litterature/figures-de-style-guide-complet/
Заплановані освітні заходи та методи викладання
• лекції, семінарські заняття, самостійна робота; • завдання, які виносяться на самостійну роботу – підготовка до лекцій, семінарських занять, презентації реферату; • відповіді на бліц-опитування перед початком лекції; • усні відповіді на семінарських заняттях (основні відповіді та доповнення); • захист презентації реферату за обраною темою дисципліни.
Методи та критерії оцінювання
Семестрове оцінювання: іспит. Розподіл балів здійснюється таким чином: 60 балів – упродовж семестру і 40 балів – іспит. Критерії оцінювання: (РН 1.1-1.3, 2.1-2.3, 3.1-3.3, 4.1): 1. Усна відповідь на семінарських заняттях – 5 б., 2. Доповнення, участь у дискусії – 3 б., 3. Підготовка і захист презентації – 5 б., 4. Бліц-опитування – 5 б., 5. Підготовка реферату – 3-5 б., 6. Виконання вправ – 2-3 б., 7. Написання тесту – 10-15 б., 8. Модульна контрольна робота – 20 б. Іспит складається з трьох питань: - двох теоретичних (одне презентується в усній формі, друге – в письмовій) і - одного практичного (вправа на визначення певного стилістичного явища (види метафор, метонімій, синекдох тощо) чи стилістичний аналіз художнього тексту або його фрагменту). Оцінювання всіх видів робіт здійснюється в балах, відповідно до викладеного у п. 7.1 РПНД.
Мова викладання
Французька