Перинатальна психологія та психологія батьківства
Освітня програма: Психологія дитинства та сім’ї з основами психотерапії
Структурний підрозділ: Факультет психології
Назва дисципліни
Перинатальна психологія та психологія батьківства
Код дисципліни
ВК.1.04
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
2 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
9
Результати навчання
ПР 1. Здійснювати пошук, опрацювання та аналіз професійно важливих знань із різних джерел, в т. ч. з використанням сучасних інформаційно-комунікаційних технологій.
ПР 5. Розробляти та реалізовувати програми психологічних інтервенцій (консультування, психологічна корекція, психотерапія, тренінг), проводити їх в індивідуальній та груповій роботі, оцінювати якість.
ПР 6. Розробляти просвітницькі матеріали та освітні програми, впроваджувати їх, отримувати зворотний зв’язок, оцінювати якість.
ПР 10.Оцінювати ступінь складності завдань діяльності та приймати рішення про звернення за допомогою або підвищення кваліфікації.
ПР 12. Здійснювати аналітичний пошук відповідно до сформульованої проблеми наукової інформації та оцінювати її за критерієм адекватності.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
1. Знати теоретичні основи загальної психології та психології розвитку, психологічні закономірності та задачі розвитку особистості на різних етапах онтогенезу; напрямки сучасної психотерапії.
2. Вміти підбирати, коректно застосовувати, проводити аналіз й інтерпретацію психодіагностичних методик, вміти використовувати доказові базові техніки консультування та психотерапії
3. Володіти базовими навичками ведення консультативної бесіди, володіти базовими навичками організації та проведення тренінгової діяльності
Зміст навчальної дисципліни
Мета дисципліни – дати студентам знання та практичні навички в області перинатальної психології та психології батьківства
Перинатальна психологія – сучасна галузь психологічної науки та практики, яка вивчає зміни в сімейній системі у зв’язку з народженням дитини, біопсихосоціальні аспекти досвіду жінок і чоловіків під час переходу до батьківства. Тематика курсу торкається вивчення розвитку психіки в пренатальний період, психологічних аспектів перебігу вагітності та післяпологового періоду, сутності батьківства та дитячо-батьківських стосунків. Окрема увага приділяється методами психологічного супроводу клієнтів на етапі переходу до батьківства (під час вагітності, післяпологового періоду).
Рекомендована та необхідна література
1. Булатевич Н.М. (2015) Організація діяльності психологічної служби: навчальний посібник. Суми : СумДПу.
2. Булатевич Н. М. (2015) Психологічні аспекти супроводу батьківства. Науковий вісник Чернівецького університету. Серія «Педагогіка та психологія». Вип.743. С.15-19.
3. Власова О.І., Булатевич Н.М. & Луньов В.Є. (ред.) (2020) Психодіагностика розвитку особистості в умовах сімейної соціалізації : науково-методичний посібник . Ontario: Accent Graphics Communication & Publishing.
4. Скрипніков А. М., Герасименко Л. О. & Ісаков Р. І. (2017) Перинатальна психологія. Київ : Медкнига.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Курс охоплює теми, які об’єднані в 2 модулі.
Теми модулю 1.
1. Пренатальна психологія та психологія батьківства як галузь науки та психологічної практики
2. Розвиток психіки в пренатальний період
3. Психологія вагітності та материнства
4. Психологічні аспекти пологів
5. Психологічний супровід діади «мати-дитина» в післяпологовий період.
6. Психологічний супровід сім’ї, яка переживає перинатальну втрату
Теми модулю 2.
7. Батьківство як системний феномен. Розвиток батьківства та батьківської сфери особистості в онтогенезі.
Методи та критерії оцінювання
Участь у дискусіях, робота в міні-групах під час аудиторних занять – 40 (мінімум 24) балів
Виконання завдань для самостійної роботи (робота над кейсами) - 40 (мінімум 24) балів
Підготовка та презентація реферату – 10 (мінімум 6) балів
Контрольна робота – 10 (мінімум 6) балів
Оцінювання здійснюється впродовж семестру усіх видів робіт. На аудиторних заняттях оцінюється активність учасників, участь в дискусіях та робота в міні-групах; в кінці вивчення курсу проводиться контрольне тестування. Максимальна кількість балів за роботу протягом семестру дорівнює 100.
Форма підсумкового контролю – залік.
Мова викладання
Українська
Викладачі
Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами
Наталія
Миколаївна
Булатевич
Кафедра психології розвитку
Факультет психології
Факультет психології
Кафедри
Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни
Кафедра психології розвитку
Факультет психології