Напрямки сучасної психотерапії. Психотерапія за методом В.Оклендер
Освітня програма: Психологія дитинства та сім’ї з основами психотерапії
Структурний підрозділ: Факультет психології
Назва дисципліни
Напрямки сучасної психотерапії. Психотерапія за методом В.Оклендер
Код дисципліни
ОНД.02
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
1 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
ПР 1. Здійснювати пошук, опрацювання та аналіз професійно важливих знань із різних джерел, в т. ч. з використанням сучасних інформаційно-комунікаційних технологій.
ПР 4. Робити психологічний прогноз щодо розвитку особистості, груп, організацій
ПР 5. Розробляти та реалізовувати програми психологічних інтервенцій (консультування, психологічна корекція, психотерапія, тренінг), проводити їх в індивідуальній та груповій роботі, оцінювати якість.
ПР 9. Вирішувати етичні дилеми з опорою на норми закону, етичні принципи та загальнолюдські цінності.
ПР 12. Здійснювати аналітичний пошук відповідно до сформульованої проблеми наукової інформації та оцінювати її за критерієм адекватності.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
1. Знати теоретичні основи загальної психології та психології розвитку, психологічні закономірності та задачі розвитку особистості на різних етапах онтогенезу; напрямки сучасної психотерапії.
2. Вміти підбирати, коректно застосовувати, проводити аналіз й інтерпретацію психодіагностичних методик, вміти використовувати доказові базові техніки консультування та психотерапії
3. Володіти базовими навичками ведення консультативної бесіди.
Зміст навчальної дисципліни
Мета дисципліни – дати студентам знання та практичні навички ведення психотерапевтичної роботи з дітьми, підлітками та сім’ями за моделлю В.Оклендер.
Модель психотерапевтичної роботи з дітьми, запропонована В.Оклендер, базується на гештальт-підході в терапії та поєднується з уявленнями вітчизняних психологів (Д.Б.Ельконін, Л.Й.Божович та ін.) про дитину як про особистість, яка розвивається в стосунках з оточуючими. Програма курсу включає теоретичні частини та практичні форми роботи. Слухачі знайомляться з моделлю розвитку дитини в гештальт-підході, з віковими чинниками поведінкових та емоційних порушень, з особливостями терапевтичного процесу. Практичні заняття спрямовані на опанування методів та технік гештальт-терапії за моделлю В.Оклендер, навичками ведення психотерапевтичної роботи з використанням різних матеріалів (картинок, глини, піску та ін.). Окрема увага приділяється особливостям роботи з батьками під час надання психотерапевтичної допомоги дитині.
Рекомендована та необхідна література
1. Власова О.І., Булатевич Н.М. & Луньов В.Є. (ред.) (2020) Психодіагностика розвитку особистості в умовах сімейної соціалізації : науково-методичний посібник . Ontario: Accent Graphics Communication & Publishing.
2. Fried K., McKenna Ch. Healing Through Play Using the Oaklander Model: A Guidebook for Therapists & Counselors Working with Children, Adolescents and Families. 2020.
3. Lampert R. (2008) A Child's Eye View: Gestalt Therapy with Children, Adolescents and Families. Highland: The Gestalt Journal Press.
4. Lobb M. Sp., Levi N. & Williams A. (Ed.) (2016) Gestalt Therapy with Children: from Epistemology to Clinical Practice. Siracusa, Italy.
5. Mortola P. (2006) Windowframes: Learning the Art of Gestalt Play Therapy the Oaklander Way. N.Y.: Gestalt Press.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Курс охоплює теми:
1. Вікова модель розвитку дитини в гештальт-підході (модель В. Оклендер).
2. Психотерапевтичний процес в моделі В. Оклендер та фактори розвитку дітей та підлітків. Алгоритм роботи з проективними методиками.
3. Перша зустріч з батьками та дитиною: структура та задачі першої сесії. Робота з сім’єю та батьками дитини в ході надання психотерапевтичної допомоги дитині
4. Модель роботи з дітьми та підлітками.
5. Психотерапевтична робота з дітьми з різними поведінковими та емоційними труднощами (агресія, страхи, травматичний досвід та ін.)
Методи викладання: лекції, практичні заняття, самостійна робота, дискусії, аналіз кейсів, робота в міні-групах, робота над проектами
Методи та критерії оцінювання
Робота на кейсами – 20 (мінімум 12) балів.
Робота під час аудиторних занять (участь в дискусіях, робота в міні-групах) – 24 (мінімум 14) бали.
Підготовка та презентація реферату – 6 (мінімум 4) балів.
Контрольна робота – 10 (мінімум 6) балів.
Іспит – 40 (мінімум 24) балів.
Проміжне оцінювання здійснюється впродовж семестру за усіма видами робіт. Максимальна кількість балів за роботу протягом семестру дорівнює 60.
Форма підсумкового контролю – іспит. Умовою допуску до іспиту є отримання за семестровими формами роботами не менше ніж 36 балів. Форма проведення іспиту – письмова. Види завдань – відкриті питання та творчі завдання; при цьому відповідь 1 відкрите питання – у 25 %; 2 відкрите питання – 25 %; відповідь на творче завдання – у 50 % від сукупної оцінки.
Шкала оцінювання:
Відмінно – 90-100 балів
Добре – 89-75 балів
Задовільно 74-60 балів
Незадовільно – 0-59
Мова викладання
Українська
Викладачі
Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами
Наталія
Миколаївна
Булатевич
Кафедра психології розвитку
Факультет психології
Факультет психології
Кафедри
Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни
Кафедра психології розвитку
Факультет психології