Теоретична граматика першої східної мови

Освітня програма: Арабська мова і література та переклад, французька мова

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
Теоретична граматика першої східної мови
Код дисципліни
Ннд.11.02.
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
5 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
2
Результати навчання
ПРН 8. Знати й розуміти систему мови, загальні властивості літератури як мистецтва слова, історію арабської мови і літератури, і вміти застосовувати ці знання у професійній діяльності. ПРН 9. Характеризувати діалектні та соціальні різновиди арабської мови, описувати соціолінгвальну ситуацію. ПРН 12. Аналізувати арабські мовні одиниці, визначати їхню взаємодію та характеризувати мовні явища і процеси, що їх зумовлюють. ПРН 15. Здійснювати лінгвістичний, літературознавчий та спеціальний філологічний аналіз текстів різних стилів і жанрів. ПРН 16. Знати й розуміти основні поняття, теорії та концепції обраної філологічної спеціалізації, уміти застосовувати їх у професійній діяльності.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Успішне опанування дисциплін: «Східна мова: базовий рівень», «Східна мова: середній рівень»; знання лінгвістичної термінології і основних законів мовного розвитку (з курсу «Основи мовознавства»).
Зміст навчальної дисципліни
Мета дисципліни – ознайомлення студентів з теоретичним поглядом на вже відомі їм з практичного курсу арабської мови граматичні явища; характеристика морфології і синтаксису арабської мови у світлі загальномовної лінгвістичної теорії; висвітлення класифікації граматичних явищ арабської мови в світлі арабської лінгвістичної традиції. Дисципліна є частиною комплексної дисципліни «Загальнотеоретичний курс першої східної мови» і має теоретичне спрямування.
Рекомендована та необхідна література
1. Белова А.Г. Морфемы в семитских языках (на материале арабского) // Морфема и проблемы типологии. М., 1991. С. 177–219. 2. Белова А.Г. Структура семитского корня и семитская морфологическая система. ВЯ. № 1, 1991. С. 79–90. 3. Гранде Б.М. Курс арабской грамматики в сравнительно-историческом освещении. М., 1988. 4. Дьяконов И.М. Афразийские языки // Языки Азии и Африки, т. IV., кн. І. Семитские языки. М., 1991. 5. Рыбалкин В.С. Арабская лингвистическая традиция. К., 2000. 6. Субх А., Субх М. Курс граматики арабської мови. К., 2006. 7. Юшманов Н.В. Грамматика литературного арабского языка. М., 1985.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Навчання відбувається у вигляді інтерактивних лекцій, семінарських занять. Самостійна робота студентів передбачає відповіді на семінарських заняттях, доповіді з аналізом наукової літератури, презентації, реферати із запропонованих для опрацювання тем, завдання на ідентифікацію і аналіз граматичних явищ арабської мови.
Методи та критерії оцінювання
Семестрове оцінювання здійснюється з розрахунку: відповіді на семінарських заняттях, доповіді з аналізом наукової літератури, презентації, реферати – 12/20 балів; модульні контрольні роботи – 24/40 балів. Підсумкове оцінювання у формі іспиту: макс. 40 / мін. 24 бали (60% від максимальної кількості балів, відведених на іспит); іспит відбувається в письмово-усній формі і передбачає: 1) відповіді на два теоретичні питання; 2) практичне завдання. Шкала відповідності оцінок: 90-100 балів – відмінно, 75-89 – добре, 60-75 – задовільно, 1-59 – незадовільно. Студенти, які протягом семестру набрали сумарно меншу кількість балів, ніж 36 балів, до складання іспиту не допускаються.
Мова викладання
українська, арабська

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни

Кафедра мов і літератур Близького та Середнього Сходу
Навчально-науковий інститут філології