Технології навчання мов і літератур у закладах середньої та вищої освіти

Освітня програма: Теорія і методика навчання мов і літератур

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
Технології навчання мов і літератур у закладах середньої та вищої освіти
Код дисципліни
ОК.03
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Третій
Рік навчання
2022/2023
Семестр / Триместр
1 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
5
Результати навчання
ПРН-2. Знання технологій та моделей навчання мов і літератур у закладах середньої та вищої освіти (з використанням фахової, вікової та рівневої диференціації), наукових шкіл та фундаментальних праць у галузі методики навчання мов та літератур, застосування інформаційних технологій ПРН-3. Знання методів та технологій навчання мов і літератур в умовах інклюзивної освіти ПРН-4. Знання стратегій, методів, форм, засобів контролю й оцінювання знань, навичок та вмінь аспірантів ПРН-8. Знання підходів та технологій навчання перекладу ПРН-9. Знання методології та методики створення навчально-методичних комплексів для навчання мов і літератур ПРН-10. Абстрактно мислити, аналізувати та синтезувати інформацію Повний перелік ПРН подається в описі ОНП та робочій програмі дисципліни.
Форма навчання
Дистанційне навчання
Попередні умови та додаткові вимоги
Для успішного вивчення дисципліни аспіранти повинні знати підходи, принципи, методи, форми організації, засоби навчання мов і літератур у закладах середньої та вищої освіти. Володіти термінологічним апаратом методичної науки; уміти відбирати та критично осмислювати інформацію з наукових джерел; використовувати новітні інформаційні і комунікаційні технології в навчанні та дослідженні; уміти працювати самостійно, застосовуючи систему навчальних стратегій; виконувати й презентувати навчальні проєкти.
Зміст навчальної дисципліни
Основні поняття та категорії методики навчання (повторення). Мовно-літературна освіта в Україні. Мовно-літературна освіта в контексті НУШ. Поняття технології навчання мов і літератур в науковому педагогічному дискурсі. Види технологій навчання. Профілізація мовної та літературної підготовки у школі та закладі вищої освіти. Технології навчання української мови в школі та закладі вищої освіти. Технології навчання іноземних мов у школі та закладі вищої освіти: вітчизняний та світовий досвід. Технології навчання перекладу у ЗВО. Технології навчання літератури у школі та закладі вищої освіти. Гігієнічні норми навчання мов і літератур у закладах середньої та вищої освіти. Навчання мов і літератур в умовах інклюзивної освіти. Технології контролю та оцінювання навчальних досягнень з мов та літератур Підготовка проєкту «Лінгвістичні / літературознавчі засади навчання мовного / літературного матеріалу за темою дослідження» - на вибір аспіранта, відповідно до теми його дослідження. Підготовка проєкту «Психологічні засади навчання мовного / літературного матеріалу за темою дослідження» - на вибір аспіранта, відповідно до теми його дослідження. Підготовка проєкту; «Технології навчання мови / літератури» - на вибір аспіранта, відповідно до теми його дослідження.
Рекомендована та необхідна література
Караман С. Методика навчання української мови в гімназії / С.О. Караман. – К. : Ленвіт, 2000. – 272 с. Когут О.І. Інноваційні технології навчання української мови і літератури / О.І.Когут. – Тернопіль: Астон, 2005. – 204 с. Методика викладання світової літератури (методологічні, психолого-дидактичні аспекти): навчально-методичний посібник / Мацевко-Бекерська Л.В., Ніколенко О.М, Таранік-Ткачук К.В. та ін. – Львів , 2013. Методика навчання іноземних мов у закладах вищої освіти: колективна монографія // за загальною редакцією Шовкового В.). – К., 2021. Наукові основи методики літератури: навч.-метод. посібник / За ред. Н.Й.Волошиної. – К.: Ленвіт, 2002. Порошенко М.А. Інклюзивна освіта: Навчальний посібник. – К., 2019. – 300 с. https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/posibniki/inklyuziyavnz.pdf Швець Г. Д. Теорія і практика навчання української мови іноземних студентів гуманітарних спеціальностей: монографія. Київ: Фенікс, 2019. 529 с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекції, практичні заняття, технологія проектів, самостійна робота, консультації, метод проєктів, проблемно-пошуковий метод, репродуктивний метод, моделювання професійних ситуацій
Методи та критерії оцінювання
Контрольна робота, презентація проєктів, іспит.
Мова викладання
українська