КД «Творення політичного тексту» Частина 5. «Мовна особистість в українському політикумі»

Освітня програма: «Українська і англійська мови: переклад та редагування»

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
КД «Творення політичного тексту» Частина 5. «Мовна особистість в українському політикумі»
Код дисципліни
ВБ 1.7
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2022/2023
Семестр / Триместр
8 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
2
Результати навчання
ПРН2 Ефективно працювати з інформацією: добирати необхідну інформацію з різних джерел, зокрема з фахової літератури та електронних баз, критично аналізувати й інтерпретувати її, впорядковувати, класифікувати й систематизувати. ПРН 5 Співпрацювати з колегами, представниками інших культур та релігій, прибічниками різних політичних поглядів тощо. ПРН 12 Аналізувати мовні одиниці, визначати їхню взаємодію та характеризувати мовні явища і процеси, що їх зумовлюють.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
До початку вивчення цього курсу студенти повинні знати: основні мовознавчі поняття та відповідну термінологію; принципи аналізу мовного матеріалу; основи теорії комунікації та психолінгвістики; вміти: застосовувати лінгвістичний інструментарій на практиці; поєднувати знання з дисциплін лінгвістичного та соціально-психологічного циклів; усно та письмово формулювати свої думки та судження, робити узагальнення й аргументувати висновки; володіти елементарними навичками добору, аналізу та інтерпретації мовленнєвих явищ та фактів використання мови; застосування отриманих знань під час фахового спілкування, написання рефератів та контрольних робіт, виконання творчих завдань тощо.
Зміст навчальної дисципліни
Мета дисципліни полягає в ознайомленні навчальної аудиторії з основними напрямами в розкритті змісту та співвідношення понять індивід і мовна особистість у її різних іпостасях у сучасній парадигмі міждисциплінарних антропоорієнтованих досліджень. Мета курсу досягається осмисленням у контексті лінгвоперсонології центральних для сучасного гуманітарного знання проблем. Як одна з таких виступає проблема становлення мовної особистості як результату взаємодії психофізіологічного, когнітивного й соціокультурного чинників. У курсі висвітлюється способи реконструкції та особливості мовної особистості у різних виявах залежно від різних наукових поглядів на неї, типологізація мовних особистостей, ієрархія й одиниці їх структурної організації. На відміну від інших лінгвоперсонологічних концепцій у центрі уваги перебуває не лише питання впливу мови на мовну особистість, але й навпаки.
Рекомендована та необхідна література
1) Данилюк І. Г. Ключові етапи становлення лінгвоперсонології // Теорія лінгвістичних парадигм . Вінниця, 2019. С. 407–441. 2) Загнітко А. Теорія лінгвоперсонології: монографія. Вінниця, 2017. 3) Славова Л. Л. Мовна особистість лідера у дзеркалі політичної лінгвоперсонології: США – Україна . Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2012. 4) Космеда Т. Лінгвокреативність С. І. Дорошенка в моделюванні ego-текстів: жанр віншування-привітання-присвяти. Лінгвістичні дослідження: зб. наук. пр. Вип. 50. Харків, 2019. С. 7–17. 5) Кравцова Ю. В. Основные направления, проблемы и перспективы развития лингвоперсонологии // Лінгвостилістичні студії. 2015. Вип. 3. С. 79–86. 6) Папіш В. А. Мовна особистість та вишукана мовна особистість як ключові поняття теорії лінгвоперсонології // Наукові записки НУ «Острозька академія» : «Філологія». Острог, 2022. Вип. 13(81). С. 306–310. 7) Романченко А. Елітарна мовна особистість: критерії виокремлення // Львівський філологічний часопис. 2018. № 3. С. 219–222.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Словесні, наочні, інтерактивні й практичні методи навчання: лекція, семінарське заняття, самостійна робота. Навчальні заходи протягом семестру: усні відповіді й доповнення на практичних заняттях; участь у дискусіях; творчі завдання; підготовка й захист презентації; контрольна робота.
Методи та критерії оцінювання
Семестрове оцінювання: Загальна оцінка за семестр складається із балів, отриманих за аудиторну та самостійну роботу (мін. / макс.): усна відповідь, доповнення на практичному занятті, участь у дискусіях – 20 («1» х 20) / 30 («3» х 10) балів; творчі завдання, презентація – 28 («4» х 7) / 50 («5» х 10) балів; підсумкова контрольна робота – 12 («12» х 1) / 20 («20» х 1) балів. Максимальна кількість балів – 100 балів; мінімальна – 60 балів. Підсумкова кількість балів з дисципліни (максимум 100 балів) визначається як сума балів за систематичну роботу впродовж семестру з урахуванням підсумкової контрольної роботи. Залік виставляється за результатами роботи студента впродовж усього семестру і не передбачає додаткових заходів оцінювання. Студентам, які за семестр набрали сумарно менше ніж 60 балів, для складання заліку необхідно обов’язково відпрацювати пропущені теми в письмовій формі та здати / надіслати електронною поштою викладачеві.
Мова викладання
Українська