Українська мова в сучасних наукових парадигмах та шкільній освіті

Освітня програма: Теорія та методика навчання української мови і літератури та іноземної мови в старшій профільній шко

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
Українська мова в сучасних наукових парадигмах та шкільній освіті
Код дисципліни
ВБ 1.3
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
1 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
6
Результати навчання
ПРН 17.1. Знати та вміти аналізувати сучасні наукові парадигми української мови та їхнє відображення у шкільній граматиці. ПРН Ав. 2. Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань для самовдосконалення та ефективної організації навчального процесу. Вичерпний перелік результатів навчання за освітньою програмою подано у пункті "Профіль програми".
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
– засвоєння фундаментальних понять і термінологічної бази нормативних дисциплін із курсу «Сучасна українська мова» (дисципліни: фонологія, лексикологія і лексична семантика, морфеміка і словотвір, морфологія, синтаксис, стилістика); – знання метамови навчальних дисциплін «Загальне мовознавство», «Теоретична граматика української мови»; – уміння проектувати курс навчання української мови у програмах, планах, підручниках. використовувати методи, прийоми у різних організаційних формах навчання в освітніх закладах, будувати комплекси вправ і завдань для забезпечення глибокого і свідомого засвоєння учнями граматичної структури мови; – володіння комунікативними навичками реалізації евристично-пошукової, пояснювально-інформувальної, контрольної, оцінювальної, заохочувальної стратегій педагогічного дискурсу.
Зміст навчальної дисципліни
Мета дисципліни полягає у формуванні знань про стан теоретичних досліджень у сучасній українській мові, зокрема у граматиці (формально-граматичний, структурно-семантичний та комунікативний аспекти), а також про впровадження наукових здобутків у пізнанні та дослідженні мовних одиниць у сучасну шкільну освіту. Анотація. Дисципліна належить ґрунтується на фундаментальних положеннях зарубіжної та вітчизняної лінгвістики, комунікативному підході до навчання, відповідальній ролі вчителя в навчальному процесі. Курс складається із двох змістових частин. (1) Pозгляд передумов та історії становлення сучасної граматикології; аналіз нових тенденцій у розвитку вчення про речення й текст, термінологічної бази функційної лінгвістики, структурного синтаксису, семантико-синтаксичних реченнєвих залежностей. (2) Проекція сукупності теоретичних знань про сучасну граматикологію на шкільну граматику; пошук шляхів презентування складних наукових питань школярам.
Рекомендована та необхідна література
1. Арібжанова І.М. Граматичний статус словосполучення. «Українське мовознавство». –2009, – Вип.39. – с 53-62 2. Городенська К.Г. Керовані другорядні члени речення і валентність предиката. – М-ли Конгресу Міжнародної асоціації україністів. Мовознавство: Зб.наукових статей. – Чернівці: Рута, 2003. – с.260-263. 3. Загнітко А. П. Сучасні лінгвістичні теорії: монографія. – Донецьк: ДонНУ, 2007. – 219 с. 4. Загнітко А. П. Теоретична граматика сучасної української мови. Морфологія, синтаксис. – Донецьк: ТОВ»БКФ «БАО», 2011. – 992 с 5. Кучеренко І.К.Теоретичні питання граматики української мови. – Вінниця «Поділля-2000», 2003. – 464 с. 6. Кучеренко І.К. Актуальні проблеми граматики. – Львів «Світ», 2003. – 227 с. 7. Селіванова О. О. Сучасна лінгвістика: напрями та проблеми: підручник. – Полтава: Довкілля-К, 2008. – 711 с. 8. Шульжук К.Ф. Синтаксис української мови. – Київ ВЦ «Академія», 2010 –407 с. 259 p.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Курс викладається українською мовою і поєднує такі форми навчання: лекційні та практичні заняття, самостійна робота, а також методи навчання: проблемна лекція, дискусія, навчальна бесіда, дослідницька робота, проєктна робота. Основними видами роботи, до яких залучені студенти та які оцінюються упродовж семестру, є: відповідь на практичному занятті, навчальна презентація, навчальний проєкт, МКР. За виконання передбачених видів робіт студент максимально може набрати 60 балів та мінімально – 36 балів. Завершується дисципліна іспитом.
Методи та критерії оцінювання
Упродовж семестру здійснюється оцінювання відповідно до видів робіт (відповідь на практичному занятті, навчальна презентація, навчальний проєкт, МКР). Максимально студент може набрати 60 балів та мінімально – 36 балів, зокрема: за відповіді на практичному занятті студент може отримати максимум 20 балів і мінімум – 10 балів; за навчальну презентацію – максимум 11 балів і мінімум – 7 балів; за навчальний проєкт – максимум 11 бали і мінімум – 7 балів; за модульну контрольну роботу – максимум 18 балів і мінімум – 12 балів. Завершується дисципліна іспитом. Загальна оцінка складається із балів, отриманих за роботу впродовж семестру (максимум - 60 балів, мінімум - 36 балів) та підсумкового оцінювання у формі іспиту (максимум - 40 балів, мінімум - 24 бали). Іспит проводиться у письмово-усній формі (письмове завдання та усна співбесіда) за результатами навчання: РН1.1-1.4, 2.1 – 2.4.
Мова викладання
Українська

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни

Кафедра української мови та прикладної лінгвістики
Навчально-науковий інститут філології