Методика використання мистецьких засобів на уроках української мови та літератури

Освітня програма: Теорія та методика навчання української мови і літератури, іноземної мови в основній шко

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
Методика використання мистецьких засобів на уроках української мови та літератури
Код дисципліни
ВК 1.13
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2022/2023
Семестр / Триместр
8 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
ПРН 39.1. Використовує мистецькі засоби на уроках української мови та літератури
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Для успішного оволодіння дисципліною студенти повинні Знати: суть естетичних категорій (прекрасне, потворне, трагічне, комічне); визначення понять «естетичне сприймання», «естетичне почуття» тощо; основні напрями вивчення української мови та літератури у взаємозв’язках із суміжними мистецтвами. Уміти: обґрунтувати філософсько-естетичну та психолого-педагогічну необхідність вивчення української мови та літератури у взаємозв’язках із різними мистецтвами; виявляти особливості трансформації літературних образів у музичні, театральні, кінематографічні; аналізувати художній і мистецький твір; Володіти елементарними навичками: застосування сучасних технологій навчання української літератури у середній школі.
Зміст навчальної дисципліни
Дисципліна покликана сформувати теоретичні знання з планування, організації та контролювання процесу навчання української мови та літератури з використанням засобів мистецтва у середній школі, розширити та поглибити сприйняття літературного твору, розвивати умінння його аналізу та інтерпретації з опорою на широкий мистецький контекст. Курс складається з 2-х модулів. Модуль 1 розглядає теоретичні засади навчання української літератури у взаємозвязку з різними видами мистецтва; модуль 2 зосереджується на прийомах літературного розвитку учнів засобами образотворчого, кіно- та театрального мистецтва. Дисципліна викладається в обсязі 3 кредитів ECTS. Форма підсумкового контролю – залік.
Рекомендована та необхідна література
1. Жила С.О. Кіномистецтво на уроках літератури: проблеми взаємозв'язків: Методичні рекомендації. Чернігів, 2001. 46 с. 2. Жила С.О. Мистецькі аналогії у процесі вивчення української літератури (Роздуми над новим проектом програми з української літератури) // Вісник Глухівського державного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. Випуск 3. Глухів: ГДПУ, 2003. С. 48-54. 3. Жила С.О. Театр і література: мистецтвознавчі і педагогічні проблеми взаємин: Посібник для вчителя. Чернігів, 2001. 123 с. 4. Жила С.О., Волошина Н.Й. Твори споріднених галузей мистецтва на уроках літератури // Українська література в загальноосвітній школі. 2004. №2. С. 2-5. 5. Ситченко А. Л. Методика навчання української літератури в загальноосвітніх закладах: навчальний посібник для студентів-філологів./ Анатолій Ситченко К.: Ленвіт, 2011. С. 23-34. 6. Токмань Г. Методика навчання української літератури в середній школі: підручник/ Г.Л. Токмань. К.: ВЦ «Академія», 2012. С. 50-65.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Курс поєднує такі форми навчання: лекційні та практичні заняття, самостійну та дослідницьку роботи, проєктні технології. Основними видами робіт, які оцінюються упродовж семестру, є: відповідь на практичному занятті, підготовка та захист проєкту, творче завдання, модульна контрольна робота, залікова контрольна робота. За виконання передбачених видів робіт студент максимально може набрати 100 балів та мінімально – 60 балів. Детально критерії оцінювання видів робіт упродовж семестру представлені в робочій програмі дисципліни, оприлюдненій на офіційному сайті Навчально-наукового інституту філології.
Методи та критерії оцінювання
Загальна оцінка студента за семестр формується за 100-бальною системою і складається із балів, отриманих за роботу впродовж семестру (максимум – 100 балів, мінімум – 60 балів). Семестровий контроль спрямований на оцінювання відповідей на практичних заняттях (36 балів), підготовки та презентації проєкту (21 бал), творчого завдання (10 балів), модульної контрольної роботи (20 балів) та залікової контрольної роботи (13 балів). Залік виставляється за результатами роботи студента впродовж усього семестру і не передбачає додаткових заходів оцінювання. Студенти, які набрали мінімально позитивну кількість балів – 60, отримують – «зараховано». Студенти, які не набрали мінімально позитивну кількість балів – 60, отримують – «не зараховано». Детально критерії оцінювання представлені в робочій програмі дисципліни, оприлюдненій на офіційному сайті Навчально-наукового інституту філології.
Мова викладання
Українська