Багатосеместрова дисципліна "Методика навчання української літератури в середній школі ІІ ступеня"

Освітня програма: Теорія та методика навчання української мови і літератури, іноземної мови в основній шко

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
Багатосеместрова дисципліна "Методика навчання української літератури в середній школі ІІ ступеня"
Код дисципліни
ОК 19
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2022/2023
Семестр / Триместр
3 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
5
Результати навчання
ПРН 1. Знає історичні етапи розвитку предметної області. ПРН 3. Знає та розуміє принципи, форми, сучасні методи, методичні прийоми навчання предмета в закладах загальної середньої освіти (рівень базової середньої освіти). ПРН 4. Знає та розуміє особливості навчання різнорідних груп учнів, застосовує диференціацію навчання, організовує освітній процес з урахуванням особливих потреб учнів. ПРН 5. Оперує базовими категоріями та поняттями спеціальності. ПРН 7. Застосовує міжнародні й національні стандарти та досвід у професійній діяльності. ПРН 8. Добирає і застосовує сучасні освітні технології та методики для формування предметних компетентностей учнів і здійснює самоаналіз ефективності уроків. ПРН 9. Володіє формами та методами виховання учнів на уроках і в позакласній роботі, уміє відстежувати динаміку особистісного розвитку дитини. Вичерпний перелік результатів навчання за освітньою програмою подано у пункті «Профіль програми».
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Вивчення навчальної дисципліни «Методика навчання української літератури в середній школі ІІ ступеня» базується на успішному опануванні дисциплін, таких як «Педагогіка», «Історія української літератури», «Українська література», «Вікова та педагогічна психологія». Студенти повинні знати основні етапи розвитку української літератури, твори, які вивчаються за шкільною програмою; повинні мати базові знання з педагогіки, зокрема, дидактики, знати основні аспекти вікової психології.
Зміст навчальної дисципліни
Дисципліна покликана забезпечити формування методичної компетентності – знань, та вмінь планування, організації та контролювання процесу навчання української літератури у середній школі ІІ ступеня. Курс розглядає літературний процес в цілому та окремі художні твори шкільної програми з ухваленням специфіки психологічних особливостей учнів певних класів. Особливу увагу зосереджено на історії розвитку методичної науки, здобутках психології та педагогіки, історії літератури, літературної критики, літературознавства, естетики та ін. Дисципліна викладається у ІІІ, ІV семестрах в обсязі 5 кредитів ECTS. Курс складаєьбся з 4-х модулів. Модуль 1 розглядає основи методики навчання української літератури у середній школі; модуль 2 вивчає організацію навчання української літератури; модуль 3 зосереджується на аналізі художнього твору; модуль 4 – на вивченні літературознавчого матеріалу. Завершується дисципліна спитом.
Рекомендована та необхідна література
1. Авраменко О.М. Українська література: мультимедійні дидактичні матеріали [Електронний ресурс] / О.М. Авраменко, Л.М. Скрипник. К.: Грамота, 2010. 1 електрон. опт. диск. Назва з контейнера. 2. Наукові основи методики літератури: Навч.-метод. посібник / За ред. проф. Н. Й. Волошиної. К.: Ленвіт, 2002. 344 с. 3. Пасічник Є. А. Методика викладання української літератури в середніх навчальних закладах: Навч. посібник для студентів вищих закладів освіти. К.: Ленвіт, 2000. 384 с. 4. Пультер С. О., Лісовський А. М. Методика викладання української літератури в середній школі. Житомир: Полісся, 2000. 163 с. 5. Ситченко А. Л. Методика навчання української літератури в загальноосвітніх закладах: Навч. посіб. для студентів-філологів. К.: Ленвіт, 2011. 6. Токмань Г. Методика викладання української літератури в старшій школі: екзистенціально-діалогічна концепція. К.: Міленіум, 2002. 318 с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Kурс поєднує так форми навчання: лекції, практичні заняття та самостійна робота. Основними видами роботи, до яких залучені студенти та які оцінюються упродовж семестру, є: відповідь на практичних заняттях, доповнення/ участь у дискусії, підготовка та презентація проєкту, творчі завдання, модульна робота. За виконання передбачених видів робіт студент максимально може набрати максимум 100 балів та мінімумо – 60 балів ( 3-й семестр) та максимум 60 балів та мінімум – 36 балів у 4-му семестрі. Детально критерії оцінювання видів робіт упродовж семестру представлені в робочій програмі дисципліни, оприлюдненій на офіційному сайті Навчально-наукового інституту філології.
Методи та критерії оцінювання
Загальна оцінка студента у завершальному семестрі курсу формується за 100-бальною системою і складається із балів, отриманих за роботу впродовж семестру (максимум - 60 балів, мінімум - 36 балів) та балів підсумкового оцінювання у формі іспиту (максимум - 40 балів, мінімум – 24 бали). Семестровий контроль спрямований на оцінювання відповідей на практичних заняттях (5 балів), доповнення/ участь у дискусії (3 бали), підготовкиа та презентації проєкту (20 балів), творчих завдань (16 балів), модульної роботи (16 балів). Іспит носить письмовий характер і складається з 3-х завдань: 2 теоретичні питання (30 балів); 1 практичне завдання (фрагмент уроку аналізу художнього твору – 10 балів). Детально критерії оцінювання видів робіт упродовж семестру представлені в робочій програмі дисципліни, оприлюдненій на офіційному сайті Навчально-наукового інституту філології.
Мова викладання
Українська