Українське мовознавство ХІХ-ХХ ст. у світовому контексті

Освітня програма: Теорія та методика навчання української мови і літератури та іноземної мови в старшій профільній шко

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
Українське мовознавство ХІХ-ХХ ст. у світовому контексті
Код дисципліни
ОК 08
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2022/2023
Семестр / Триместр
1 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
ПРН 2. Знати етапи та тенденції еволюції української літературної мови, репрезентувати розвиток українського мовознавства у світовому контексті; застосовувати зазначені знання та вміння у професійній діяльності. ПРН Ав. 2. Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань для самовдосконалення та ефективної організації навчального процесу. Вичерпний перелік результатів навчання за освітньою програмою подано у пункті "Профіль програми".
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
1) успішне опанування навчальних дисциплін загальномовознавчого циклу рівня «бакалавр» 2) знання загальних відомостей про історико-культурний контекст розвитку українського суспільства і науки у ХІХ-ХХ ст., основ мовознавчої термінології,засадперіодизації історичного розвитку української мови і вітчизняного мовознавства 3) володіння базовими вміннями і навичками аналізу мови в її соціальних, функціональних, системно-структурних вимірах.
Зміст навчальної дисципліни
Мета дисципліни – поглиблене ознайомлення студентів із здобутками українського мовознавства періоду ХІХ-ХХ століть як результату його розвитку в особливих політичних, ідеологічних, соціо-культурних умовах, формування цілісного образу розвитку української мовознавчої науки відповідно до загальносвітових напрямів, шкіл, дослідницьких парадигм, а також персоніфікація українського мовознавства провідними постатями науковців, внесок яких сформував його як цілісну, багатоаспектну, самодостатню наукову галузь. Анотація. Предметом дисципліни є вивчення закономірностей і етапів розвитку українського мовознавства періоду ХІХ-ХХ століть у контексті сучасної української і світової гуманітаристики, а також з’ясування ролі визначних українських мовознавців у дослідженні української мови на всіх рівнях її системно-структурної організації – фонетичному, морфологічному, синтактичному, що є необхідною умовою успішної фахової діяльності вчителя старшої профільної школи.
Рекомендована та необхідна література
1. Бевзенко С. П. Історія українського мовознавства: навчальний посібник. К. : Вища школа, 1991. - 231 с. 2. Довбня Л., Товкало Т. Історія українського мовознавства: навчальний посібник в іменах. Переяслав-Хмельницький, 2018. - 171 с. 3. Селіванова О. О. Сучасна лінгвістика: напрями та проблеми: підручник. Полтава : Довкілля-К, 2008. - 712 с. 4. Семчинський С. В. Загальне мовознавство: підручник для студентів філологічних факультетів університетів. К. : АТ «ОКО», 1996. - 416 с. 5. Глущенко В. А. Порівняльно-історичний метод в українському мовознавстві 20-60-х рр. XIX ст. Наукові праці : науково-методичний журнал. Вип. 260. Т. 272. Філологія. Мовознавство. Миколаїв : Вид-во ЧДУ ім.. Петра Могили, 2016. С. 21–26. 6. Українська мова: Енциклопедія. Вид. 3-є, випр. і доп. К. : Видавництво «Українська енциклопедія» імені М.П. Бажана. 2007. - 822 с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Форми навчання: лекція, практичне заняття, самостійна робота. Методи викладання: проблемна лекція, навчальна дискусія, навчальна бесіда, проєктна робота, дослідницька робота, мультимедійні технології навчання
Методи та критерії оцінювання
Семестрову кількість балів формують бали, отримані студентом за такі форми навчання: усна відповідь (максимум 40 балів і мінімум – 24 бали); доповнення, участь у дискусії (максимум 16 балів і мінімум – 8 балів); контрольна робота з закритими відповідями (максимум 12 балів і мінімум – 8 балів); творче завдання (максимум 12 балів і мінімум – 8 балів); підсумкова контрольна робота у формі тестів (максимум 20 балів і мінімум – 12 балів). Усі види робіт за семестр мають у підсумку у максимальному вимірі – 100 балів, у мінімальному вимірі – 60 балів. Завершується дисципліна заліком. Залік виставляється за результатами роботи студента впродовж усього семестру і не передбачає додаткових заходів оцінювання. Підсумкова оцінка з дисципліни (мінімум 60, максимум 100 балів) складається із суми кількості балів за семестрову роботу (мінімум 48, максимум 80 балів) та підсумкової контрольної роботи (мінімум 12, максимум 20 балів) за результатами навчання РН 1.1-1.5; РН 2.3, 2.5; РН 4.1-4.5.
Мова викладання
Українська