Комплексна дисципліна "Сучасна українська мова": Частина 1. Лексикологія. Фразеологія. Лексикографія
Освітня програма: Літературна творчість, українська мова і література та англійська мова
Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології
Назва дисципліни
Комплексна дисципліна "Сучасна українська мова": Частина 1. Лексикологія. Фразеологія. Лексикографія
Код дисципліни
ОК.13.01
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2022/2023
Семестр / Триместр
1 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
2
Результати навчання
ПРН 1. Вільно спілкуватися з професійних питань із фахівцями та нефахівцями державною та англійською мовами усно й письмово, використовувати їх для організації ефективної міжкультурної комунікації. ПРН 2 Ефективно працювати з інформацією: добирати необхідну інформацію з різних джерел, зокрема з фахової літератури та електронних баз, критично аналізувати й інтерпретувати її, впорядковувати, класифікувати й систематизувати. ПРН 4 Розуміти фундаментальні принципи буття людини, природи, суспільства. ПРН 8 Знати й розуміти систему мови, загальні властивості літератури як мистецтва слова, історію української мови і української літератури, і вміти застосовувати ці знання у професійній діяльності. ПРН 9. Характеризувати діалектні та соціальні різновиди мов що вивчаються описувати соціолінгвальну ситуацію. ПРН 10 Знати норми літературної мови та вміти їх застосовувати у практичній діяльності. ПРН 12, ПРН 14, ПРН 15. Повний перелік ПРН подано у файлі «Профіль освітньої програми».
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
1. Успішне опанування курсів: засвоєння шкільної програми з української мови та історії України
2. Знання теоретичних основ української мови як системи й історії української мови як частини світового історичного процесу.
3. Володінні методикою лексичного та фразеологічного аналізу, роботи зі словниками
4. Уміння аналітично коментувати мовну інформацію.
Зміст навчальної дисципліни
Мета дисципліни – ознайомити студентів із основами лексикології, фразеології та лексикографії української мови. Ключовими напрямками дисципліни є походження та класифікація української лексики, історія та типологія українського словникарства, генеза та класифікація української фразеології. Дисципліну спрямовано на формування чітких уявлень про специфіку та шляхи формування лексичних та фразеологічних особливостей української мови в контексті інших мов – у генеалогічному, типологічному та ареальному аспектах, а також із історією українського словникарства та типами словників української мови. Студенти працюють із навчальною, науковою та науково-популярною літературою з різних аспектів української лексикології, фразеології та лексикографії, енциклопедією «Українська мова», етимологічними словниками української й англійської мов.
Рекомендована та необхідна література
Дядищева-Росовецька Ю.Б. Фольклор. Мова. Поетична мова. К., 2005. 128 с.
Лисиченко Л.А. Мовна картина світу та її рівні. Харків, 2000. 187 с.
Мосенкіс Ю.Л. Українська мова в євразійському просторі: Трипільська генеза милозвучності та віддалені родинні зв’язки. К. : Вид. дім А+С, 2006. 223 с.
Півторак Г.П. Історична правда проти імперської облуди. К.: Арт прінт студія, 2018. 148 с.
Півторак Г.П. Походження українців, росіян, білорусів та їхніх мов: Міфи і правда про трьох братів слов’янських зі «спільної колиски». К.: Академія, 2001. 152 с.; 2-ге вид., доп. К.: Арістей, 2004. 180с.
Півторак Г.П. Українці: звідки ми і наша мова. Дослідження, факти, документи. К.: ВІПОЛ, 2014. 280с.
Слухай Н.В. Світ сакрального слова Тараса Шевченка. К., 2011. 227 с.
Ткаченко О.Б. Мова і національна ментальність (Спроба сучасного синтезу). К.: Грамота, 2006. 240с.
Ткаченко О.Б. Українська мова: сьогодення й історична перспектива. К.: Наукова думка, 2014. 507с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Освітні заходи: Усна відповідь, реферат/доповідь/виступ із презентацією, письмова робота (аналіз тексту), підсумкова контрольна робота, іспит
Методи викладання : лекції, практичні заняття, самостійна робота
Методи та критерії оцінювання
Упродовж семестру здійснюється оцінювання відповідно до видів робіт та форми контролю, описаних у робочій навчальній програмі. За підсумками семестру студент може набрати від 36 (мінімум) до 60 (максимум) балів, на іспиті від 24 (мінімум) до 40 (максимум) балів. Студенти, які в сукупності за семестрову роботу й іспит набрали 60–74 бали, отримують оцінку "задовільно", 75–89 балів – «добре», 90–100 балів – «відмінно». Студенти, які не набрали мінімально позитивну кількість балів – 60, отримують оцінку "незадовільно". Студентам, які за семестр набрали сумарно менше, ніж 36 балів, для складання іспиту необхідно скласти матеріал за темами, за якими виникла заборгованість, у вигляді написання самостійних робіт, рефератів, доповідей, підготовки презентацій або ж за потреби написати контрольну роботу.
Мова викладання
Українська, англійська
Викладачі
Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами
Юрій
Леонідович
Мосенкіс
Кафедра української мови та прикладної лінгвістики
Навчально-науковий інститут філології
Навчально-науковий інститут філології
Кафедри
Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни
Кафедра української мови та прикладної лінгвістики
Навчально-науковий інститут філології