Загальне мовознавство

Освітня програма: Українська мова та література (для іноземців; мова навчання українська)

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
Загальне мовознавство
Код дисципліни
ОК.04.01
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2022/2023
Семестр / Триместр
1 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
2
Результати навчання
ПРН 7. Аналізувати, порівнювати і класифікувати різні напрямки і школи в лінгвістиці. ПРН 11. Здійснювати науковий аналіз мовного, мовленнєвого й літературного матеріалу, інтерпретувати та структурувати його з урахуванням доцільних методологічних принципів, формулювати узагальнення на основі самостійно опрацьованих даних. ПРН 13. Доступно й аргументовано пояснювати сутність конкретних філологічних питань і власну точку зору на них та її обґрунтування як фахівцям, так і широкому загалу, зокрема особам, які навчаються. ПРН 15. Обирати оптимальні дослідницькі підходи й методи для аналізу конкретного лінгвістичного чи літературного матеріалу.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Володіти базовими навичками аналізу та інтерпретації мови на всіх рівнях її структури – фонетичному, морфологічному, лексикологічному, фразеологічному, синтаксичному, стилістичному з урахуванням погляду на мову як найважливішого засобу людського спілкування, неодмінну ознаку етносу і нації.
Зміст навчальної дисципліни
Дисципліна покликана ознайомити студентів з основами загальнолінгвістичних знань, принциповими положеннями теорії мови, найважливішими методами і прийомами дослідження такого багатоаспектного явища як мова. Інтродуктивний характер зазначеного курсу вимагає актуалізацію уваги на трьох комплементарних складових: теорія мови; методи і прийоми лінгвістичних досліджень; історія мовознавчої науки. Курс «Загальне мовознавство» спирається у своїх основах на науково-дослідницькі принципи, загальномовознавчі і лінгводидактичні переконання і пріоритети, а також враховує у своїй соціолінгвістичній частині значні зміни соціально-світоглядного характеру, що сталися останніми роками в Україні як демократичній державі.
Рекомендована та необхідна література
1. Сосюр Ф. де. Курс загальної лінгвістики. Київ: Основи, 1998. 2. Карпенко Ю. О. Вступ до мовознавства. Київ: Вид. центр «Академія», 2009. 3. Дорошенко С. І., Дудик П. С. Вступ до мовознавства. Київ: Вища школа, 1974. 4. Бацевич Ф. С. Основи комунікативної лінгвістики. Київ: Вид. центр «Академія», 2009. 5. Кочерган М. П. Основи зіставного мовознавства. Київ: Вид. центр «Академія», 2006. 6. Кочерган М. П. Загальне мовознавство. Київ: Вид. центр «Академія», 2008. 7. Семчинський С. В. Загальне мовознавство. Київ: Вища школа, 1988. 8. Селіванова О. О. Сучасна лінгвістика: термінологічна енциклопедія. Полтава: Довкілля, 2006. 9. Вступ до мовознавства / За ред. Голубовської І. О. Київ: ВПЦ «Київський університет», 2007. Ч. 1. С. 5-19.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Форми навчання: лекції, самостійна робота. Методи навчання: пояснення нового матеріалу, бесіда, самостійна робота з науковою та навчально-методичною літературою, активне слухання, тест-контроль володіння лінгвістичною термінологією, аналіз мовного матеріалу, творчий есей, інтерактивні методи (робота в парах, малих групах, гра тощо).
Методи та критерії оцінювання
Усна відповідь, участь в обговоренні, самостійна робота (вправи та завдання), есей, поточні контрольні роботи, модульна контрольна робота, іспит. Критерії оцінювання кожного виду завдань див. у робочій програмі навчальної дисципліни.
Мова викладання
Українська