Основи мовознавства

Освітня програма: Літературна творчість, українська мова і література та англійська мова

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
Основи мовознавства
Код дисципліни
ОК.08
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
2 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
4
Результати навчання
ПРН 1. Вільно спілкуватися з професійних питань із фахівцями та нефахівцями державною та англійською мовами усно й письмово, використовувати їх для організації ефективної міжкультурної комунікації. ПРН 3. Організовувати процес свого навчання й самоосвіти. ПРН 7. Збирати, аналізувати, систематизувати й інтерпретувати факти мови й мовлення й використовувати їх для розв’язання складних завдань і проблем у спеціалізованих сферах професійної діяльності та/або навчання. ПРН 15. Здійснювати лінгвістичний, літературознавчий та спеціальний філологічний аналіз текстів різних стилів і жанрів. ПРН 17. Збирати, аналізувати, систематизувати й інтерпретувати факти мови й мовлення й використовувати їх для розв’язання складних завдань і проблем у спеціалізованих сферах професійної діяльності та/або навчання.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
1) успішне опанування навчальних дисциплін «Сучасна українська мова.Ч.1», «Основи літературознавства» та «Історія української літератури.Ч.1»; 2) знання теоретичних основ фахової дисципліни – загальномовознавчих понять, загальних відомостей про історико-культурний контекст сучасної мовної політики України, основ літературознавчої термінології, особливостей розвитку української та історії зарубіжної літератури, основ граматики латинської мови; 3) володіння базовими вміннями і навичками перекладу з іноземної мови українською, навичками літературознавчого аналізу й інтерпретації художніх творів, орієнтація в українському і світовому історико-культурологічному процесі.
Зміст навчальної дисципліни
Мета дисципліни – сформувати у студентів знання основних положень теорії мови, навчити застосовувати їх при аналізі конкретних мовних явищ у мовах світу, узагальнювати і концептуально викладати їх в усній і письмовій формах, ознайомити з лінгвістичним термінологічним апаратом та методами і прийомами дослідження мовних явищ. Дисципліна покликана ознайомити студентів з основами загальнолінгвістичних знань, принциповими положеннями теорії мови, найважливішими методами і прийомами дослідження такого багатоаспектного явища як мова. Інтродуктивний характер зазначеного курсу вимагає актуалізацію уваги на трьох комплементарних складових: теорія мови; методи і прийоми лінгвістичних досліджень; історія мовознавчої науки
Рекомендована та необхідна література
1. Бацевич Ф.С. Основи комунікативної лінгвістики. К.: Вид. центр „Академія”, 2009. 375 с. 2. Вступ до мовознавства : підручник [І.О.Голубовська, С.М.Лучканин, В.Ф.Чемес та ін.]; за ред. І. О. Голубовської. К.: ВЦ «Академія», 2016. 320 с. 3. Вступ до мовознавства. Ч.1. Навчальний посібник. К.: Київський університет, 2007. 99 с. 4. Вступ до мовознавства. Ч.2. Навчальний посібник. К.: Київський університет, 2010. 223 с. 5. Кочерган М. П. Вступ до мовознавства. К: Академія, 2000. 368 с. 6. Основи мовознавства : підручник / І. О. Голубовська, С.М. Лучканин, В.Ф. Чемес та ін.; за заг. ред. І. О. Голубовської. К.: ВПЦ «Київський університет», 2018. 511 с. 7. Основи лінгвістичних знань : навч. посібник / І. Р. Корольов, Ю. О. Письменна, З. В. Рожченко. К.: ВПЦ «Київський університет», 2013. 287 с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Освітні заходи: усна відповідь, доповнення, участь у дискусії, доповідь- аналіз наукової літератури, творча робота, контрольна робота, іспит. Методи викладання: лекція, семінарське заняття, самостійна робота
Методи та критерії оцінювання
Відповідь на семінарському занятті – макс.5/мін.3; доповнення – макс.2/мін.1; доповідь-аналіз наукової літератури – макс.6/мін.4; творче завдання (есей, рецензія) – макс.11/мін.7; контрольна робота з закритими відповідями - макс.10/мін.6; Форма підсумкового оцінювання – іспит: мінімально 24 / максимально 40. Шкала відповідності оцінок: «Відмінно» – 90-100 «Добре» – 75-89 «Задовільно» – 60-74 «Незадовільно» – 35-59
Мова викладання
Українська