Психологія життєвого простору сім'ї
Освітня програма: Психологія сім’ї з основами психотерапії
Структурний підрозділ: Інститут післядипломної освіти
Назва дисципліни
Психологія життєвого простору сім'ї
Код дисципліни
ВКС 2.02
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
3 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
5
Результати навчання
знати теоретичні основи та сучасні наукові погляди на ідивідуально-психологічні та соціально-психологічні явища, які породжуються сімейними взаєминами, в умовах яких формуються основи приватності особистості
вміти аналізувати психологічні, соціально-психологічні феномени, породжені життєдіяльністю сімейної системи, залучати необхідні для цього знання, методики, джерела і досягати самостійних пізнавальних результатів та оцінювати останні з позиції сімейного психолога
вміти діагностувати, проектувати просвітницькі, навчально-виховні, розвивальні ситуації, розробляти і впроваджувати психолого-педагогічні програми забезпечення успішної соціалізації та ресоціалізації сім’ї в цілому і окремих її членів
коректно і аргументовано висловлювати свої міркування щодо питань проблемного характеру у професійній діяльності сімейного психолога, усвідомлювати їх актуальність, здійснювати пошук шляхів їх вирішення (комунікація)
Форма навчання
Дистанційне навчання
Попередні умови та додаткові вимоги
1. Знати існуючі у системі психологічної думки традиції, вчення, теорії, концепції, стратегії розуміння сім’ї; базові категорії філософії, загальної, соціальної, вікової психології, психології розвитку, онтогенетичні закономірності.
2. Вміти застосовувати розвивальні, формувальні, психодіагностичні, консультативні практики у роботі з індивідуальним і груповим клієнтом, досліджувати соціально-психологічні явища його життя, застосовуючи сучасні методи розв’язання психологічних проблем соціальних спільностей; розробляти формувальні, розвивальні, корекційні програми виховання та освіти.
3. Володіти елементарними навичками просвітницької роботи з різними категоріями клієнтів, проводити психодіагностику індивідуального і групового клієнта.
Зміст навчальної дисципліни
Змістовий модуль 1. Теоретичні основи розвитку життєвого простору сім’ї і окремих її членів
Тема 1. Поняття про життєвий простір суб’єкта.
Тема 2. Структура життєвого простору сім’ї. Межі життєвого простору сім’ї. Структура психологічного виміру життєвого простору сім’ї та її членів.
Тема 3. Суверенність психологічного простору особистості і сім’ї.
Тема 4. Приватність як соціально-психологічний феномен. Приватність членів сім’ї.
Змістовий модуль 2. Прикладні питання вивчення життєвого простору сім’ї окремих її членів
Тема 5. Територіальність і тілесність як властивості життєвого простору сім’ї.
Тема 6. Речовий вимір життєвого простору сім’ї.
Тема 7. Духовний вимір життєвого простору сім’
Тема 8. Соціально-психологічний вимір життєвого простору сім’ї.
Рекомендована та необхідна література
1. Dembytska N., Vlasovа О., Kornienko О. Psychological support of children’s privacy development in preschool age. Current Problems of Psychiatry. 2019. 20(4). P. 318-327. URL:http://www.cppsych.umlub.pl/issues/vol20/no4/a09/
2. Nartova-Bochaver S.K. OntheNatureofPsychologicalSovereignty: RelationtotheTemper. VestnikofSaintPetersburgUniversity. Psychology, 2018. Vol. 8, no. 4, pp. 370–380.
3. Водолазська Т. В. Модель доброзичливого до дітей освітнього середовища ПостМетодика, №5 (108), 2012. 2012. URL: http://poippo.pl.ua/pm/pdf-1-f-w/PM-108.pdf
4. Гончаренко Ю.В. Вивчення життєвого простору особистості: філософсько-психологічний аспект. Науковий вісник ХДУ Том 1. 2016. № 1: Серія Психологічні науки С.130-134. URL:http://pj.journal.kspu.edu/index.php/pj/issue/view/16
5. Гуркова Т. Дефініції понять “освітній простір”,“середовище”, “освітнє середовище”. Молодь і ринок. № 4(171) (2019). URL:http://mir.dspu.edu.ua/article/view/168638/168429
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекція,семінарське заняття, самостійна робота
Методи та критерії оцінювання
Усні відповіді,
тестові завдання, практичні завдання, іспит
Мінімальний бал, який має бути отриманий студентом за відповідними формами контролю складає 36 балів. Максимальний бал, який може бути отриманий студентом за семестр складає 60 балів. Оцінка за передбачені форми поточного оцінювання сумарно не можуть перевищувати 60 балів.
Підсумкове оцінювання: іспит. Максимальна підсумкова оцінка з дисципліни - 100 балів. Студент може отримати на іспиті максимально 40 балів, до яких додаються бали отримані студентом під час семінарських (практичних) занять. Для отримання загальної позитивної оцінки з дисципліни оцінка за екзаменаційну роботу не може бути меншою 24 балів.
Шкала відповідності оцінок: відмінно - 90-100, добре - 75-89, задовільно - 60-74, незадовільно - 0-59 балів.
Мова викладання
українська
Викладачі
Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами
Наталія
Миколаївна
Дембицька
ІПО-викладачі
Інститут післядипломної освіти
Інститут післядипломної освіти
Кафедри
Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни
ІПО-викладачі
Інститут післядипломної освіти