Українська література ІІ половини ХХ – початку ХХІ століття.

Освітня програма: Фольклористика, українська мова і література та іноземна мова

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
Українська література ІІ половини ХХ – початку ХХІ століття.
Код дисципліни
ДВВ.10
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
8 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
2
Результати навчання
ПРН 7. Розуміти основні проблеми філології та підходи до їх розв’язання із застосуванням доцільних методів та інноваційних підходів. ПРН 8. Знати й розуміти систему мови, загальні властивості літератури як мистецтва слова, історію мов і літератури, що вивчаються, і вміти застосовувати ці знання у професійній діяльності. ПРН 13. Аналізувати й інтерпретувати твори української та зарубіжної художньої літератури й усної народної творчості, визначати їхню специфіку й місце в літературному процесі. ПРН 15. Здійснювати лінгвістичний, літературознавчий та спеціальний філологічний аналіз текстів різних стилів і жанрів. ПРН 16. Знати й розуміти основні поняття, теорії та концепції фольклористики, мовознавства й літературознавства, уміти застосовувати їх у професійній діяльності.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Студент повинен знати: – базові явища українського літературного процесу (епохи, стилі, напрями, школи, угруповання, концепції розвитку, жанрово-тематичні комплекси, дискурси, полеміки, біографії письменників тощо); – художні тексти в науковому прочитанні, аналітичному осмисленні та засвоєнні; – наявні періодизації української літератури та дискусії навколо них; – критичну рецепцію українського письменства в діахронному та синхронному аспектах; – літературні зв’язки та місце української літератури в європейському просторі володіти: – необхідним термінологічним апаратом; – методологією аналізу художніх текстів; – навичками самостійної роботи з текстами; вміти: – аналізувати художні тексти із залученням різних методів дослідження (філологічного, контекстуального, порівняльно-історичного, естетичного, стилістичного, методів наратології, структуралізму, постструктуралізму, деконструкції тощо) та сучасної наукової термінології.
Зміст навчальної дисципліни
Мета дисципліни – дати студентам знання про чільні ідейно-естетичні тенденції та віхи розвитку української літератури другої половини ХХ – початку ХХІ століття. Навчальна дисципліна спрямована на аналітичне вивчення таких базових явищ літературного процесу, як соцреалізм та його подолання, еміграційна література, «третє цвітіння» в творчості письменників старшого покоління, шістдесятництво, особлива увага приділяється осмисленню художніх феноменів: табірна проза, дисидентська лірика, химерний роман.
Рекомендована та необхідна література
Харчук, Р. Сучасна українська проза. Постмодерний період. Навч. посібник. Київ 2008. Астаф’єв, О. Лірика української еміграції: еволюція стильових систем. Київ 1998. Брюховецький, В. Ліна Костенко: Нарис творчості. Київ 1990. Павличко, С. Дискурс модернізму в українській літературі. Київ 1997. Анісімова, Н. На зламі культурних епох: поезія покоління 80-х років ХХ ст. у системі пізнього українського модернізму: монографія. Бердянськ 2012. Гундорова, Т. Післячорнобильська бібліотека: український літературний постмодерн. Київ 2005. Касьянов, Г. Незгодні: українська інтелігенція в русі опору 1960–80-х років. Київ 1995. Тарнашинська, Л. Українське шістдесятництво: профілі на тлі покоління. (Історико-літературний та поетикальний аспекти): монографія. Київ 2010. Гримич, Г. Загадка творчого бунту: новелістика укр. шістдесятників: Літ.-критичний нарис. Київ 1993.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Методи: лекція, самостійна робота. Заходи: контрольна робота.
Методи та критерії оцінювання
Форма підсумкового контролю – іспит. На іспиті студент може набрати: мінімально – 24 бали, максимально – 40 балів. За видами робіт студент може набрати таку кількість балів: контрольна робота – мінімально 36 балів, максимально – 60 балів.
Мова викладання
Українська мова