Семіотика та лінгвістика

Освітня програма: ОПП Культурологія 2020

Структурний підрозділ: Філософський факультет

Назва дисципліни
Семіотика та лінгвістика
Код дисципліни
ВБ 9.1
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
7 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
2. Аналізувати, коментувати, узагальнювати, наукові та аналітичні тексти культурологічного характеру. 4 Знати та розуміти теоретичні підходи до визначення культури, її проявів та форм існування. 8. Інтерпретувати культурні джерела (речові, друковані, візуальні, художні) з використанням спеціальної літератури та визначених методик, аргументовано викладати умовиводи щодо їх змісту.
Форма навчання
Попередні умови та додаткові вимоги
До початку вивчення цього курсу студенти мають знати основні етапи та характеристики історико-культурного процесу; основні загальнонаукові теорії та методи досліджень; закони логіки та основні вимоги до правильного мислення; основні твори класичної української літератури та зарубіжної літератури Вміти збирати та інтерпретувати інформацію щодо визначених феноменів, явищ або процесів; визначати закономірності та особливості предметів дослідження; здійснювати аналітичну роботу; збирати та інтерпретувати наукову інформацію, обробляючи основну літературу з філософії і гуманітарних наук, ставити загальні цілі і основні завдання культурологічних досліджень; Володіти елементарними навичками наукового дослідження та управління інформацією; критичного мислення та прогнозування стосовно історичних, соціально-політичних, економічних, культурно-мистецьких подій та явищ; використання іншомовних фахових культурологічних інформативних джерел.
Зміст навчальної дисципліни
Тема 1. Вступ. Значення лінгвістики і семіотики для пізнання культури Тема 2. Формування предмету лінгвістики і семіотики Тема 3. Поява структуралізму Тема 4. Утвердження постструктуралізму Тема 5. Структуралізм і постструктуралізм в гуманітарних науках
Рекомендована та необхідна література
1. Апель К.-О. Дискурс і відповідальність: проблема переходу до постконвенціональної моралі / К.-О. Апель ; [пер. з нім. В. Купліна]. – К. : Дух і Літера, 2009. – 430 с. 2. Бауман Зиґмунт, Донскіс Леонідас. Моральна сліпота. Втрата чутливості у плинній сучасності. Переклад з англійської Олександра Буценка. - К.: Дух і Літера, 2014. – 280с. 3. Блюменберг Ганс. Світ як книга (Die Lesbarkeit der Welt). Переклад: Єрмоленко Володимир. - К.: Лібра, 2005. – 544с. 4. Бодрійяр Ж. Симулякри і симуляція / пер. з фр. В.Ховхуна. – К.: Основи, 2004. – 230 с. 5. Бодрійяр Ж. Фатальні стратегії / пер. з франц. Леоніда Кононовича. – Львів: Кальварія, 2010. – 192 с. 6. Габермас Ю. Дії, мовленнєві акти, мовленнєві інтеракції та життєвий світ / Ю.Габермас [пер. А.Єрмоленка] // Єрмоленко А. Комунікативна практична філософія. Підручник. – К.: Лібра, 1999. – С. 287-324.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекції, семінари, самостійна робота
Методи та критерії оцінювання
1. Усна відповідь, доповнення та участь в дискусіях на лекціях: 8 / 24 балів 2. Самостійна робота (конспект текстів): 24 / 36 балів 3. Самостійна робота (філософське есе): 16 / 20 балів Підсумкова контрольна робота в письмовій формі - 12 / 20 балів Підсумкове оцінювання у формі заліку
Мова викладання
Українська

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни

Кафедра теоретичної і практичної філософії
Філософський факультет