Історія української і білоруської мов: порівняльний аспект

Освітня програма: Білоруська мова і література, українська мова і література, англійська мова

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
Історія української і білоруської мов: порівняльний аспект
Код дисципліни
ННД 16.04
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
3 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
4
Результати навчання
ПРН2. Ефективно працювати зі слов’янознавчою інформацією: добирати необхідну інформацію з різних джерел, критично аналізувати й інтерпретувати її, впорядковувати, класифікувати й систематизувати інформацію з білорусистики та україністики. ПРН6. Використовувати інформаційні й комунікаційні технології̈ для вирішення складних спеціалізованих задач і проблем професійної діяльності. ПРН8. Знати й розуміти систему мови, історію білоруської, української мов, уміти застосовувати ці знання у професійній діяльності, у сфері славістики. ПРН16. Знати й розуміти основні поняття, теорії̈ та концепції̈ славістичної філологічної̈ спеціалізації̈ (у тому числі перекладу), уміти застосовувати їх у професійній діяльності. ПРН17. Збирати, аналізувати, систематизувати й інтерпретувати факти мови й мовлення й використовувати їх для розв’язання складних задач і проблем у конкретних філологічних славістичних галузях і спеціалізованих сферах професійної діяльності та/або навчання.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Умови: успішне опанування предметів «Вступ до мовознавства», «Старослов’янська мова», «Графіка, орфографія, орфоепія білоруської мови», «Вступ до слов’янської філології», «Фонетика білоруської мови», «Українська літературна мова в європейському цивілізаційному вимірі». Вимоги: 1. Знати історію України та Білорусі, української та білоруської літератури в рамках шкільної програми та прослуханих предметів ОП; місце словʼянських у загальній класифікації мов; основні фонетико-граматичні характеристики української і білоруської мов. 2. Вміти пов’язувати теоретичні знання з конкретними явищами української та білоруської мов та загальними історико-культурними фактами; планувати й оцінювати власну роботу. 3. Володіти загальними фактологічними знаннями гуманітарного характеру; білоруською мовою для успішного читання і перекладу текстів; принципами пошуку, збору, накопичення та обробки інформації̈.
Зміст навчальної дисципліни
Мета – дати студентам ґрунтовні знання з історії розвитку української та білоруської мов, їх діалектного складу, етапів формування літературних мов у порівняльному аспекті, сформувати уявлення про процеси формування найважливіших фонетичних і граматичних особливостей білоруської у порівнянні з українською та іншими слов’янськими мовами для формування необхідних професійних компетентностей майбутніх фахівців-славістів. Дисципліна складається з трьох змістових модулів: ЗМ.1. “Категоріальний апарат історії мови як науки та загальні характеристики української і білоруської у колі словянських мов”, ЗМ.2. “Витоки та функціонування староукраїнської та старобілоруської мов“ та ЗМ.3. “Формування і функціонування літературних мов та характеристика сучасних літературомовних ситуацій в Україні та Білорусі”. Заняття проводяться у формі лекцій і практичних занять з урахуванням самостійної роботи студента. Форма підсумкового контролю – залік.
Рекомендована та необхідна література
Дзядова А.С. Гісторыя беларускай літаратурнай мовы для спецыяльнасці 1-21 05 01 Беларуская філалогія (па напрамках): вучэбна-метадычны комплекс. Віцебск: ВДУ імя П.М.Машэраваб 2018. Запрудскі С.М. Беларускае мовазнаўства і развіццё беларускай літаратурнай мовы: 1920-1930 гады: манаграфія. Мінск: БДУ, 2013. Лукашанец А.А. Беларуская мова ў ХХІ стагоддзі: развіццё сістэмы і праблемы функцыянавання. Мінск: Беларуская навука, 2014. Огієнко І. Історія української літературної мови. К., 1995. Півторак Г.П. Державна мова у Великому князівстві Литовському і проблема розмежування українських і білоруських писемних пам’яток//Мовознавство.-2005.-№ 3-4. Помнікі старажытнай беларускай пісьменасці. Мінск, 1975 Русанівський В.М. Історія української літературної мови. – К., 2001. Смаль-Стоцький С. Українська літературна мова//Мовознавство.-1994.-№4-5
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекційні і практичні заняття, керівництво самостійною роботою та контроль за її виконанням, індивідуальні консультації, залік.
Методи та критерії оцінювання
Після лекцій проводяться практичні заняття із відповідних тем, на яких здійснюється оцінювання запланованих видів робіт та форм контролю: усна доповідь (max. 5), реферат/ есе (max. 10), доповнення, участь у дискусії (max. 3), презентація (max. 6), модульна контрольна робота (max. 15). Упродовж семестру перевіряються письмові роботи, проводяться індивідуальні консультації, оцінюється рівень засвоєння матеріалу, винесеного на самостійне опрацювання. Підсумкова оцінка виставляється за результатами роботи студента впродовж семестру та усної відповіді на заліку. Мінімально позитивна кількість балів для отримання “зараховано”- 60 балів
Мова викладання
українська, білоруська

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни