Старослов’янська мова

Освітня програма: Чеська мова і література та англійська мова

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
Старослов’янська мова
Код дисципліни
ННд.47
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
2 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
ПРН1. Вільно спілкуватися з професійних питань із фахівцями та нефахівцями державною та словенською і англійською мовами усно й письмово, використовувати їх для організації ефективної міжкультурної комунікації. ПРН5.Співпрацювати з колегами, представниками інших культур та релігій, прибічниками різних політичних поглядів тощо. ПРН7. Розуміти основні проблеми філології, слов’янської філології та підходи до їх розв’язання із застосуванням доцільних методів та інноваційних підходів. ПРН16. Знати й розуміти основні поняття, теорії та концепції словенського мовознавства і літературознавства, уміти застосовувати їх у професійній діяльності.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Програма розрахована на студентів першого курсу, які в першому семестрі успішно опанували програми курсів «Вступ до мовознавства» та «Вступ до слов’янської філології». Студент повинен знати: зміст основних понять зі слов’янської мовної галузі й відповідні терміни на їх позначення; структуру сучасної української мови та інших слов’янських мов; одиниці структурних рівнів української та інших слов’янських мов і функції цих одиниць; уміти: висловлювати власні міркування щодо певних мовних фактів і явищ на основі знань із курсів «Вступ до мовознавства» та «Вступ до слов’янської філології»; здійснювати фонетичний, морфемний, морфологічний та синтаксичний аналіз одиниць української мови; мати елементарні навички роботи з навчально-методичними посібниками, пошуку інформації в рекомендованих до опрацювання наукових джерелах, аналізу та порівняння мовних явищ, застосування на практиці здобутих знань
Зміст навчальної дисципліни
Мета дисципліни – ознайомлення студентів із походженням старослов’янської мови, її фонетико-фонологічною, лексичною, морфологічною, словотвірною та синтаксичною системами в порівняльно-історичному аспекті на тлі мовних явищ і процесів індоєвропейського та праслов’янського періодів із проєкцією на відповідні мовні факти сучасних слов’янських мов, передусім української та російської, а також вироблення умінь і навичок застосовувати здобуті знання у процесі читання, коментування, перекладу і комплексного лінгвістичного аналізу старослов’янських текстів.
Рекомендована та необхідна література
Основна: Брайчевський М. Походження слов’янської писемності. К., 1998. Леута О.І. Старослов’янська мова. К., 2001.. Додаткова: Висоцький С.О. Київська писемна школа X–XII ст. – Львів–Київ–Нью-Йорк, 1998. С. 9–27. Майборода А.В. Старослов’янська мова. К., 1972. Німчук В.В. Київські глаголичні листки. – К., 1983. Збірник вправ: Гнатюк Л.П. Старослов’янська мова. Практикум: навч. посіб. для студентів філол. спеціальностей. 2-е вид. К., 2020.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Навчальні заходи протягом семестру: • завдання, які виконуються у процесі самостійної роботи; • відповідь на практичних заняттях; • творчі завдання; • участь у дискусії.
Методи та критерії оцінювання
•максимальна кількість балів протягом семестру – 60 балів; • відповідь на практичному занятті, доповнення, виконання творчого завдання, участь у дискусії: РН 1.1–3.1 – макс. 5 балів на кожному із 10 занять (оцінюється залежно від повноти розкриття поставленого питання і виконання завдання); •модульна контрольна робота – макс. 10 балів. Підсумкове оцінювання: іспит
Мова викладання
українська

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни