Українська неолатиністика: становлення та розвиток

Освітня програма: Класична філологія та англійська мова

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
Українська неолатиністика: становлення та розвиток
Код дисципліни
ДВС. 1.18
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
8 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
ПРН 8. Знати й розуміти систему давньогрецької, латинської та іноземної мов, загальні властивості літератури як мистецтва слова, історію давньогрецької і латинської мов та літератур, вміти застосовувати ці знання у професійній діяльності. ПРН 12. Аналізувати мовні одиниці, визначати їх взаємодію та характеризувати мовні явища і процеси, що їх зумовлюють. ПРН 15. Здійснювати лінгвістичний, літературознавчий та спеціальний філологічний аналіз текстів різних стилів і жанрів давньогрецької і латинської мов. ПРН 21. Мати навички перекладу текстів різних стилів і жанрів давньогрецькою і латинською мовою. ПРН 22. Усвідомлювати роль та місце класичних мов та літератур у контексті європейського лінгвокультурного простору, в стратегіях розвитку новітньої наукової парадигми та сучасної цивілізації.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Володіти базовими знаннями з курсів «Латинська мова», «Історія латинської мови», «Середньовічна латина», «Історія римської літератури», «Латинська герменевтика», «Латинська медієвістика в європейському просторі», навичками морфологічного і синтаксичного аналізу одиниць латинської мови та навичками лексико-етимологічного і історико-культурного аналізу і коментування латинських текстів.
Зміст навчальної дисципліни
Мета дисципліни – оволодіння методами і теоретико-категоріальним апаратом сучасної неолатиністики; формування уявлень про розвиток неолатиністики, еволюцію поглядів та нові підходи до вивчення новолатинського спадку, основні сучасні проблеми неолатиністики, її місце у парадигмі загальномовознавчих здобутків. Анотація навчальної дисципліни. Курс складається з двох змістових блоків, які охоплюють такі основні проблеми: визначення, обґрунтування, засади, об’єкт дослідження та основні поняття неолатиністики; напрямки і основні досягнення неолатиністичних досліджень; сучасний стан, завдання та подальші перспективи неолатиністики; латинська мова на території України XVI-XIX ст.; українська латиномовна література: аналіз, джерела; лексико-граматична система латини Нового часу; оpera neolatina, переклад оригінальних текстів.
Рекомендована та необхідна література
Гриценко С. П. Латинська мова і мовна політика України XVI–XVII ст. // Мовні і концептуальні картини світу. Вип. 11, кн. 1. К., 2004. С. 110–112. Кощій О. Неолатиністика в Україні: перспективи розвитку // Наукові записки. Серія «Філологічна». Вип. 37. Острог, 2013. С. 168-170. Латинська мова у полілінгвістичному просторі України XV–XVIIІ ст. / В. Миронова та ін. К., 2020. 159 с. Маслюк В. П. Латиномовні поетики і риторики ХVІІ – першої половини ХVІІІ ст. та їх роль у розвитку теорії літератури на Україні. К., 1983. 236 с. Трофимук М.С. Латиномовна література України XV-XIX ст.: жанри, мотиви, ідеї. Л., 2014. – 380 с. Яковенко Н. Паралельний світ. Дослідження з історії уявлень та ідей в Україні XIV–XVII ст. К., 2002. 416 с. Knight S., Tilg S., eds. The Oxford Handbook of Neo-Latin. N. Y., 2015. 632 p. Korolova, N., Koshchii, О. Myronova V. Lexical eclecticism of Latin texts on the territory of Ukraine of the XV-XVII centuries. Graeco-Latina Brunensia. 2019, vol. 24, 177-191.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекції; відеоматеріали та презентації (Microsoft Power Point); практичні заняття; самостійна робота (підготовка матеріалів за заданою темою).
Методи та критерії оцінювання
Семестрове оцінювання. Семестрову кількість балів формують бали, отримані студентом у процесі засвоєння матеріалу з усього навчального курсу. Загальна оцінка за семестр складається із балів, отриманих за аудиторну роботу (усні відповіді, контрольні роботи, захист презентації, захист творчого проєкту) та за самостійну роботу (підготовка презентації, творчого проєкту). Усі види робіт за семестр мають у підсумку: - у максимальному вимірі 100 балів, - у мінімальному вимірі 60 балів. Підсумкова контрольна робота у формі тестів: РН 1.1-1.7; РН 2.1-2.4; РН 4.3-4.5 – 12/20 балів. Підсумкове оцінювання: залік. Детальний опис форм, критеріїв та організації оцінювання наведено у робочій програмі дисципліни, оприлюдненій на офіційному сайті Навчально-наукового інституту філології.
Мова викладання
українська