Давня історія України

Освітня програма: Світове українство в цивілізаційному поступі з поглибленим вивченням іноземних мов

Структурний підрозділ: Історичний факультет

Назва дисципліни
Давня історія України
Код дисципліни
ОК.09
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
1 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
1.1 Розуміння застосовуваних способів та методів аналізу матеріалів дослідження 1.2 Знати і орієнтуватися у суспільно-політичних і соціально-економічних процесах, які відбувалися в різних регіонах України на різних історичних етапах 1.2 Вміння аналізувати основні проблеми походження, розвитку та діяльності найдавніших етносів на теренах України 1.4 Вміння інтерпретувати відповідні дані і аналізувати складності для донесення суджень, які відбивають еволюцію господарського комплексу та соціальної структури 2.1 Навички та вміння розробляти і виконувати тематичні дослідження, інтерпретувати дані і робити висновки 2.2 Здатність критично використовувати наукові бази даних та інші відповідні джерела інформації, 2.3 здійснювати моделювання та аналіз з метою детального вивчення і дослідження питань етнокультурної історії
Форма навчання
Попередні умови та додаткові вимоги
Знати базову фахову історичну термінологію. Володіти навичками критичного аналізу історичних джерел. Вміти самостійно шукати й опрацьовувати нову інформацію з визначеної проблематики.
Зміст навчальної дисципліни
У науковій формі подається матеріал, що сприяє виробленню цілісного уявлення про давню історію України (до середини XIV ст.). Матеріал, що викладається, базується на даних археології, писемних джерел та історіографії досліджуваних періодів. Подаються різноманітні теорії та концепції щодо обставин життя племен і народів, які населяли нинішню територію України від початків людського життя на ній і до середини XIV ст. Розкрито тривалі історичні процеси поступового формування перших прододержав і держав – кіммерійців, скіфів, готів, гунів, слов’ян та грецьких переселенців. Розглянуто низку соціально-економічних та соціально-політичних обставин, які призвели до створення однієї з найбільших середньовічних держав Європи – Русі. Проаналізовано еволюцію суспільного устрою, релігійних уявлень, політичної структури, господарської діяльності та вплив на ці сфери низки чинників (зовнішні культурні й політичні впливи, клімат, ресурсний потенціал, геополітичне розташування та ін.). Акцентується увага на власне українському державотворенні та участь у цих процесах інших етнічних спільнот.
Рекомендована та необхідна література
Головко О.Б. Князь Роман Мстиславич та його доба. – К., 2001. – 249 с. 2. Економічна історія України : Історико-економічне дослідження : в 2 т. / [ред. рада: В.М. Литвин, Г.В. Боряк, В.М. Геєць та ін.]. – Т. 1. – К., 2011. – 696 с. 3. Історія українського селянства. – Т. 1. – К.: Наукова думка, 2006. – 631 с. 4. Котляр М.Ф. Галицько-Волинська Русь. – К.: Альтернатива, 1998. – 336 с. 5. Мицик Ю.А., Власов В.С. Історія України. К.: «КМ Академія», 2001. – Ч. Ш. – 208 с. 6. Повість врем’яних літ: Літопис (За Іпатіївським списком) / Пер. з давньоруської, післяслово, комент. В. В. Яременка. – К., 1990. – 558 с. 7. Рубрук, Вільгельм де. Подорож у східні краї / Пер. з латини. – Львів: Апріорі, 2018. – 240 с. 8. Шуст Р. М. Нумізматика: історія грошового обігу та монетної справи в Україні. – К.: Знання, 2009. – 376 с. 9. Хрестоматія з історії України. – К.: ЦУЛ, 2020. – 520 с. 10. Яковенко Н.М. Нарис історії України з найдавніших часів до кінця XVIII ст. – К., 1997. – 380 с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекція, семінар, самостійна робота, залік.
Методи та критерії оцінювання
Контроль знань студента здійснюється за модульно-рейтинговою системою. Загальну кількість балів студента формують семестрові бали, отримані з усіх тем двох змістових модулів (бали, отримані під час семінарів (усні опитування); бали, отримані за виконання реферату; бали, отримані під час модульного контролю, а також бали, отримані під час складання підсумкового контролю (заліку), а саме: за виконання завдань. Зміст курсу поділений на 2 змістових модулі. Кожний змістовий модуль включає в себе лекції, семінари, самостійну роботу студентів, які завершуються рейтинговим контролем рівня засвоєння знань програмного матеріалу відповідної частини курсу. Оцінка успішності знань студентів здійснюється в двох формах: семестрове оцінювання (контрольні роботи, усне опитування, реферат) і підсумкове оцінювання (залік). Загальна сума балів – 100 балів (із них, семестрове оцінювання – максимум 60 балів; підсумкове оцінювання (залік) – максимум 40 балів).
Мова викладання
Українська

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни