Історія Центральної та Південно-Східної Європи Доби середньовіччя та раннього нового часу
Освітня програма: Практична (публічна) історія з поглибленим вивченням іноземних мов
Структурний підрозділ: Історичний факультет
Назва дисципліни
Історія Центральної та Південно-Східної Європи Доби середньовіччя та раннього нового часу
Код дисципліни
ОК.21
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
2 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
1.1 Знати термінологічно-понятійний апарат, джерела та історіографію історії народів Центральної та Південно-Східної Європи.
1.2 Знати зміст основних періодів історії регіону в добу Середньовіччя та ранній Новий час.
1.3 Знати суть суспільно-політичних та соціально-економічних процесів в країнах регіону.
1.4 Знати типологію, основні риси матеріальної та духовної культури східноєвропейських середньовічних й ранньомодерних держав.
2.1 Вміти характеризувати місце та роль Центральної та Південно-Східної Європи у світовому історичному процесі.
2.2 Вміти визначати й оцінювати тенденції цивілізаційного поступу народів і країн цієї частини Європи.
2.3 Вміти висвітлювати значення політики представників провідних князівських (королівських) династій на кожному з історичних етапів.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
1. Знати основні події й головних дійових осіб в історії Європи Давньої доби.
2. Вміти визначати характерні риси, які властиві для суспільного ладу, політичного устрою й економічно-господарського комплексу держав регіону.
3. Володіти елементарними навичками джерельної критики, історичного аналізу, встановлення причинно-наслідкових зв’язків.
Зміст навчальної дисципліни
Ознайомлення з джерелами та історіографією, науковими результатами дослідницьких шкіл, спростування сформованих стереотипів щодо історії Центральної та Південно-Східної Європи. Синтез історії регіону на підставі опрацювання широкого кола джерел (наративних, документальних) та інтерпретаційних здобутків світової наукової літератури. Висвітлення взаємин народів і держав на тлі поширення та сприйняття провідних цивілізаційних ідей на континенті. Генерування цілісної системи знань про історію народів цієї частини Європи з V до середини ХVІІ ст., суспільні прояви їх життя, котрі визначили стан та головні тенденції еволюції у різні історичні епохи. Аналіз основних подій в історії регіону доби Середньовіччя та раннього Нового часу, його місця та ролі у світовому історичному процесі. Визначення особливостей перебігу державотворення та християнізації, соціально-економічної та політичної структури, основних рис матеріальної та духовної культури, а також внутрішньої та зовнішньої політики місцевих королівських (князівських) династій на кожному з історичних етапів. З’ясування загальних закономірностей та динаміки історичного розвитку в контексті регіонально-епохально-інформаційного підходу, специфіки цивілізаційного поступу людської спільноти на теренах сучасних держав регіону.
Рекомендована та необхідна література
1. Балух В. О. Історія середніх віків: навч. посібник: у 2 т. / В. О. Балух, В. П. Коцур. – Чернівці: Наші книги, 2016. – Т. 1–2.
2. Вітенко М. Д. Історія Центрально-Східної Європи в давні часи і середньовіччя: навчально-методичний посібник / М. Д. Вітенко. – Івано-Франківськ: ПНУ ім. В. Стефаника, 2019. – 112 с.
3. Давні слов’яни. Археологія та історія: навч. посібник / Н. С. Абашина [та ін.]. – К.: Стародавній Світ, 2012. – 366 с.
4. Десятничук І. О. Історія південних і західних слов’ян від найдавніших часів до кінця ХVІІІ століття: навч. посібник / І. О. Десятничук. – К.: Видавничий дім «КОНДОР», 2018. – 156 с.
5. Історія західних і південних слов’ян (з давніх часів до ХХ ст): курс лекцій: навч. посібник / за ред. В. І. Ярового. – К.: Либідь, 2001, 2009. – 630 с.
6. Історія західноєвропейського Середньовіччя: хрестоматія: навч. посібник / упоряд. М. О. Рудь. – К.: Либідь, 2005. – 656 с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекція, семінар, самостійна робота, залік.
Методи та критерії оцінювання
Контроль знань студента здійснюється за модульно-рейтинговою системою. Загальну кількість балів студента формують семестрові бали, отримані з усіх тем двох змістових модулів (бали, отримані за модульні контрольні роботи (у формі тестування); бали, отримані за виконання індивідуальних завдань; бали, отримані за роботу на семінарських заняттях, а також бали, які отримані за підсумкову контрольну роботу.
Зміст курсу поділений на 2 змістових модулі. Кожний змістовий модуль включає в себе лекції, семінари, самостійну роботу студентів, які завершуються рейтинговим контролем рівня засвоєння знань програмного матеріалу відповідної частини курсу.
Результати навчальної діяльності студентів оцінюються за 100-бальною шкалою.
Мова викладання
Українська
Викладачі
Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами
Кафедри
Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни