Концептуальні засади діаспорних студій

Освітня програма: Світове українство в цивілізаційному поступі з поглибленим вивченням іноземних мов

Структурний підрозділ: Історичний факультет

Назва дисципліни
Концептуальні засади діаспорних студій
Код дисципліни
ВК.2.01
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
3 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
4
Результати навчання
Знати методологічні основи та категоріальний апарат сучасних діаспорних студій. Знати основні напрямки історіографії досліджень діаспори. Знати основні фактори формування діаспорних груп. Знати основні форми та методи інституціональної взаємодії державних структур та діаспорних груп. Вміти ідентифікувати інституційних акторів діаспоральної політики. Вміти аналізувати основні підходи до концептуалізації діаспори. Вміти аналізувати роль та моделі діяльності основних інституційних акторів, що визначають взаємодію діаспори, країни походження та країни проживання у транснаціональній політиці. Вміти працювати у складі дослідницької групи, комунікувати з іншими індивідами та установами, що можуть сприяти виконанню поставлених завдань. Вміти переконливо та логічно-послідовно презентувати результати власного дослідження в галузі діаспорних студій. Вміти самостійно знаходити та аналізувати джерельну інформацію про взаємодію державних та діаспорних інституцій.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
1. Успішне опанування курсів «Джерелознавство, архівознавство та спеціальні історичні дисципліни» та «Історія української та зарубіжної культури». 2. Знати базову фахову історичну термінологію. 3. Володіти навичками критичного аналізу історичних джерел.
Зміст навчальної дисципліни
Тема 1. Діаспорні студії як науковий напрямок і навчальна дисципліна. Предмет та завдання курсу. Тема 2. Методологічні основи та категоріальний апарат сучасних діаспорних студій Тема 3. Феномен діаспори в історичній ретроспективі Тема 4. Історіографія проблеми: основні етапи інституціоналізації діаспорних студій в Україні та світі Тема 5. Поняття української діаспори в публічному та науковому дискурсах в Україні та світі Тема 6. Джерельна база та основні методи наукового пошуку в діаспорних студіях. Тема 7. Критерії та типологія діаспор. Тема 8. Основні фактори формування діаспорних груп та форми діаспорних ідентичностей. Тема 9. Мистецтво і діаспора. Тема 10. Діаспора і країна походження: основні актори інституційної взаємодії. Тема 11. Фактор діаспори в політичних процесах: явище діаспоральної політики. Тема 12. Збереження та конструювання діаспорної культурної спадщини. Тема 13. Діаспори та фактор громадянста: основні небезпеки та можливості. Тема 14. Діаспора і країна походження: основні форми та регулювання економічної взаємодії. Тема 15. Діаспори і політика пам’яті.
Рекомендована та необхідна література
1.Brubaker, R. (2005). A “diaspora” diaspora, Ethnic and Racial Studies, 20 (1), 1-19. 2.Clifford, J. (1994). Diasporas, Cultural Anthropology, 9 (3), 302-336. 3.Cohen, R. (1997). Global diasporas: an introduction, London: UCL Press. 4.Cohen, R. and C. Fischer (eds) (2019). Routledge handbook of diaspora studies, New York: Routledge. 5.Dubnow, S. (1931). Diaspora, in E. R. A. Seligman and A. Johnson (eds) Encyclopaedia of the social sciences, volume V, New York: Macmillan Company, 126-30. 6.Dufoix, S. (2017). The dispersion: a history of the word ‘diaspora’, Leiden: Brill. 7.Safran, W. (1991). Diasporas in modern societies: myths of homeland and return, Diaspora: A Journal of Transnational Studies, 1 (1), 83-99. 8.Sheffer, G. (2003). Diaspora Politics: At Home Abroad, Cambridge: Cambridge University Press. 9. Маркусь, В. (1992). Чому діаспора: спроба ідентифікації поняття, Українська діаспора, 1.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Самостійна робота, лекції, семінари.
Методи та критерії оцінювання
Контроль знань студента здійснюється за модульно-рейтинговою системою. Загальну кількість балів студента формують семестрові бали, отримані з усіх тем двох тематичних блоків – бали, отримані під час семінарів (усне опитування); бали, отримані за модульні контрольні роботи; бали, отримані за виконання есе, а також бали, отримані під час складання підсумкового контролю (іспиту), а саме: за виконання запропонованих завдань. Зміст курсу поділений на 2 тематичні блоки. Кожен тематичний блок включає в себе лекції, семінари, самостійну роботу студентів і завершується рейтинговим контролем рівня засвоєння знань програмного матеріалу відповідної частини курсу. Оцінка успішності знань студентів здійснюється у двох формах: семестрове оцінювання (усне опитування, контрольні роботи, есе) і підсумкове оцінювання (іспит). Загальна сума балів – 100 балів (із них, семестрове оцінювання 60 балів; підсумкове оцінювання (іспит) – 40 балів).
Мова викладання
Українська

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни