Географія ризиків та сталий розвиток
Освітня програма: Економічна та соціальна географія
Структурний підрозділ: Географічний факультет
Назва дисципліни
Географія ризиків та сталий розвиток
Код дисципліни
ОК 10
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
1 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
6
Результати навчання
Знати: предмет, об’єкт, напрями дослідження, географії ризиків та сталого розвитку; показники, індикатори та методика оцінки сталого розвитку міст та регіонів;
теорії і концепції екологоорієнтованого соціально-економічного розвитку; поняття про ризики та основні загрози сталому розвитку; механізм та інструменти забезпечення сталого розвитку; загрози сталому розвитку України, механізми та ресурси забезпечення сталого соціально-економічного розвитку тощо. Вміти: здійснювати пошук та систематизацію інформації щодо сталого розвитку країн і регіонів, працювати з науковою літературою; проводити порівняльний аналіз сталого розвитку країн та регіонів; виявляти проблеми сталого розвитку територій різного ієрархічного рівня тощо.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
1) знати закономірності розвитку і розміщення виробництва та природних ресурсів в світі та Україні, особливості прояву глобальних проблем людства, етапи формування політичної карти світу, характеристику світового господарства, його основних складових частин, особливості протікання фізичних та хімічних процесів, що відбуваються в процесі негативного впливу антропогенної діяльності на навколишнє середовище;
2) вміти аналізувати складні процеси в системі: «навколишнє середовище – людина – економіка», виявляти причинно-наслідкові зв’язки, що виникають суспільно-географічних комплексах, відстоювати свою позицію при обговоренні проблем сталого розвитку.
3) володіти базовими навичками роботи з картографічними джерелами, програмним забезпеченням для користування Інтернетом, роботи з нормативно-правовими документами.
Зміст навчальної дисципліни
Розкриваються поняття про ризики та їх просторовий вимір, напрями і методи управління ними на різних ієрархічних рівнях. Надається характеристика географічних особливостей поширення основних ризиків: природних, техногенних, екологічних, соціальних, економічних, політичних. Розкривається роль і значення сталого розвитку як механізму згладжування ризиків через: 1) теоретичні моделі екологобезпечного розвитку, спрямовані на вирішення глобальних проблем людства; 2) систему міжнародних документів ООН, у яких розкриваються базові поняття сталого розвитку; 3) індикатори сталого розвитку країн і регіонів, що дозволяють виявити території з найвищим рівнем загроз; 4) економічні та нормативно-правові механізми згладжування основних загроз та переходу на екологічно безпечну траєкторію розвитку.
Рекомендована та необхідна література
1. Кононенко О.Ю. Актуальні проблеми сталого розвитку: навчальний посібник. Київ: ДК «Прінт-Сервіс», 2016. 109 с.
2. Соціально-економічний потенціал сталого розвитку України та її регіонів: вектори реального поступу: національна доповідь / за ред. акад. НАН України Е.М. Лібанової, акад. НААН України М.А. Хвесика. Київ: ДУ ІЕПСР НАН України, 2017. 864 с.
3. Крамарев Г.В. Теоретичні аспекти забезпечення сталого розвитку промисловості України. Харків, 2019. 559 с.
4. Гречко Т.К., Лісовський С.А., Романюк С.А., Руденко Л.Г. Публічне управління в забезпеченні сталого (збалансованого) розвитку: навчальний посібник. Херсон: Грінь Д.С., 2015. 264 с.
5. Madu, Christian N. Handbook of disaster risk reduction & management: Climate change and natural disasters. World Scientific Publishing Company, 2017.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекції, семінарські заняття, підготовка реферату, дискусія, самостійна робота
Методи та критерії оцінювання
У курсі передбачено 2 змістових частини. Заняття проводяться у вигляді лекцій та семінарських занять. Завершується дисципліна заліком.
Впродовж семестру проводяться тематичні контрольні роботи у вигляді тестів та запитань з розгорнутими відповідями після завершення розгляду відповідних тем. Набуття студентами знань та навичок також оцінюється під час їх виступів на семінарах, участю у дискусіях, написанні рефератів на задані теми.
Мова викладання
Українська
Викладачі
Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами
Кафедри
Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни