Моделі національної державності країн Центрально-Східної Європи (ХХ – ХХІ ст.)

Освітня програма: Історія

Структурний підрозділ: Історичний факультет

Назва дисципліни
Моделі національної державності країн Центрально-Східної Європи (ХХ – ХХІ ст.)
Код дисципліни
ВК 3.10
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
3 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
Знати історичні умови та основні етапи розвитку моделей державності в ЦСЄ Знати специфіку суспільного та державного устрою країн регіону Знати характер та особливості функціонування механізму політичної влади Знати типологію та структурні елементи політичних систем Вміти визначати суб’єктивні та об’єктивні чинники розвитку національних державних моделей Вміти розрізняти типи політичних режимів в контексті їх генезису та еволюції Вміти характеризувати спільні та специфічні риси конституційного розвитку країн регіону Вміти аналізувати принципи функціонування політичних партій та громадських організацій (об’єднань) Вміти володіти методами та прийомами наукових досліджень в політологічній парадигмі Вміти відтворювати знання щодо сутності політичних процесів в тоталітарну та посттоталітарну добу Вміти встановлювати ефективну комунікацію з носіями різних історичних та культурних цінностей, відстоювати власні погляди та робити аргументовані висновки
Форма навчання
Заочна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
1. Знати найважливіші факти, події, процеси історичного минулого та сьогодення країн ЦСЄ. 2. Вміти визначити особливості діяльності інститутів законодавчої, виконавчої, судової влади, політичних партій та громадських організацій. 3. Володіти елементарними навичками джерельної критики, історичного аналізу, встановлення причинно-наслідкових зв’язків.
Зміст навчальної дисципліни
Ознайомлення з основними напрямами та методологією історико-політологічних досліджень. Синтез історії ЦСЄ на підставі опрацювання широкого кола джерел та інтерпретаційних здобутків світової наукової літератури. Розкриття історичних умов, головних періодів та чинників розвитку моделей національної державності в регіоні у ХХ – ХХІ ст. Аналіз процесу формування демократичних, авторитарних та тоталітарних режимів в країнах ЦСЄ. Висвітлення структури та принципів функціонування їх політичних систем, форм державного правління та устрою. З’ясування місця та ролі політичних партій, громадських організацій, рухів в суспільно-політичному житті на різних етапах. Ознайомлення з типологіями конституційного розвитку. Розкриття етнополітичної та релігійно-конфесійної специфіки країн регіону. Аналіз причин та наслідків кризи радянської авторитарної моделі, ключових аспектів суспільно-політичних трансформацій та особливостей посткомуністичного транзиту. Висвітлення провідних тенденцій, динаміки та проблем розвитку країн ЦСЄ в нових геополітичних умовах, правового забезпечення процесів євроатлантичної інтеграції.
Рекомендована та необхідна література
1. Брусиловська О. Системні трансформації посткомуністичних країн Європи. 1989-2009: навч. посібник для студ. ВНЗ / О. Брусиловська. – Одеса: Астропринт, 2011. – 444 с. 2. Грубінко А. В. Історія держави і права зарубіжних країн: хрестоматія: навч. посібник / А. В. Грубінко. – Тернопіль: Навчальна книга, 2014. – 656 с. 3. Історія держави і права зарубіжних країн: підручник / за заг. ред. О. М. Бандурки. – Харків: Майдан, 2020. – 618 с. 4. Кріль М. М. Історія країн Центрально-Східної Європи (кінець ХХ – початок ХХІ ст.): навч. посібник / М. М. Кріль. – К.: Знання, 2013. – 278 с. 5. Орлова Т. В. Сучасна політична історія країн світу: навч. посібник / Т. В. Орлова – К.; Ніжин: Видавець ПП Лисенко М. М., 2017. – 944 с. 6. Постоловський Р. М. Встановлення тоталітарних режимів у країнах Центральної та Південно-Східної Європи (1944-1953): хрестоматія / Р. М. Постоловський, Є. П. Пугач, С. Ю. Страшнюк. – Х.: АТ «Бізнес Інформ», 2000. – 380 с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
лекція, самостійна робота, усне опитування, реферат, контрольна робота, залік
Методи та критерії оцінювання
семестрове оцінювання: 1. Контрольна робота з тем ЗМ1 (тест): РН 1.1, 1.2 – 10 балів/8 балів*. 2. Контрольна робота з тем ЗМ2 (тест): РН 1.3, 1.4 – 10 балів/8 балів. 3. Індивідуальне завдання (реферат) з тем ЗМ1: РН 2.1- 2.2, 2.5 – 30 балів/16 балів. 4. Індивідуальне завдання (реферат) з тем ЗМ2: РН 2.3-2.4, 2.6 – 30 балів/16 балів. * максимальний бал/ пороговий бал для отримання позитивної оцінки з відповідної форми контролю підсумкове оцінювання - залік
Мова викладання
українська

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни