Історія повсякдення
Освітня програма: Історичне туризмознавство
Структурний підрозділ: Історичний факультет
Назва дисципліни
Історія повсякдення
Код дисципліни
ВК 3.3
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
3 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
Знати способи і методи аналізу матеріалів дослідження.
Знати і орієнтуватися у соціокультурних та суспільно-політичних процесах в
Вміти аналізувати основні досягнення зарубіжної та української історіографії
Вміти інтерпретувати процеси історії повсякдення в контексті політичних та економічних систем
Вміти розробляти і виконувати тематичні дослідження, інтерпретувати дані і робити висновки.
Вміти визначати й характеризувати особливості культури повсякдення в країнознавчому та регіональному аспектах
Вміти критично використовувати наукові бази даних та інші відповідні джерела інформації.
Вміти здійснювати історичний, культурологічний та етнологічний аналіз повсякдення з метою отримання нових знань.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Знати основні етапи історії України, етнології, краєзнавства, історії української та зарубіжної культури.
Вміти аналізувати наявну історичну документальну базу з історії, проводити пошукову роботу в архівах і бібліотеках, відділах картографії та бібліографії. опрацьовувати газетні і журнальні фонди.
Володіти елементарними навичками відбору методів та підходів до аналізу явищ матеріальної і духовної культури, історичного аналізу, встановлення причинно-наслідкових зв’язків.
Зміст навчальної дисципліни
Дисципліна має комплексний і міждисциплінарний характер, спрямована на вивчення основних напрямків історії повсякдення в європейській та українській історіографії, характеристику методологічних засад даного наукового напрямку, здобутки українських науковців у вивченні історії повсякденності та головні проблемно-тематичні напрямки.
Мета дисципліни – забезпечити цілісні знання про особливості становлення історії повсякденності як самостійного наукового напряму історичних досліджень у зарубіжній та українській історіографії; особливість методологічних засад історії повсякдення; проаналізувати так звані «нові території» історії повсякденності; розкрити світ повсякденних уявлень; особливості побутової культури на прикладі різних історичних епох.
Рекомендована та необхідна література
Борисенко М.В. Житло та побут міського населення України у 20-30-х роках ХХ століття. К., 2013.
Бродель Ф. Матеріальна цивілізація, економіка і капіталізм. XV-XVIII ст. Том 1: Структура повсякденності: можливе і неможливе. К., 2014.
Водотика Т. Історія повсякдення. Київ. Початок ХХ століття. Харків, 2022.
Диса К. Історія повсякденного життя в ранньомодерній Європі. К., 2014.
Коляструк О. Історія повсякденності як об’єкт історичного дослідження: історіографічний і методологічний аспекти. Курсор, 2008.
Лисенко О. Повсякденна історія війни: методологічні нотатки. Сторінки воєнної історії України: Збірник наукових статей / НАН України. Інститут історії України. К., 2010. Вип. 13.
Удод О. Істрія повсякденності: питання методології, історіографії та джерелознавства // Актуальні проблеми вітчизняної історії ХХ ст. К., 2004.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Завдання (навчальні цілі): забезпечити цілісні знання щодо змісту головних історичних етапів історії повсякдення, головних його здобутків в зарубіжній та українській історіографії, розкрити основні характеристики повсякденного життя українського суспільства в новітню добу
Навчальна дисципліна «Історія повсякдення» сприяє виробленню у студентів професійних навичок, необхідних для роботи в галузі історії та археології, етнології, екскурсійній та музейній сфері, історії мистецтв, в пам’яткоохоронних державних установах, у сфері туризму та краєзнавства. Світоглядний аспект дисципліни полягає у популяризації «Історії повсякдення» як важливої складової історичної та етнологічної науки.
Методи та критерії оцінювання
Cеместрове оцінювання: Модульна контрольна робота. Реферат. Оцінювання роботи під час семінарських занять. Залік.
Максимальний бал/ пороговий бал для отримання позитивної оцінки з відповідної форми контролю.
Підсумкове оцінювання залік;
- максимальна кількість балів які можуть бути отримані студентом – 20 балів;
- Оцінюються такі результати навчання студента: вміти критично використовувати наукові бази даних та інші відповідні джерела інформації; вміти здійснювати аналіз історичної, культурологічної, мистецтвознавчої та етнологічної складових історії повсякдення.
- Форма проведення заліку – письмова, види завдань – завдання, які потребують розгорнутих відповідей;
- мінімальний пороговий рівень оцінки, за якої залік вважається складеним – 12 балів.
Необхідна умова допуску до заліку: студент не допускається до заліку, якщо під час семестру набрав менше, ніж 40 балів (критично-розрахунковий мінімум). Рекомендований мінімум допуску до заліку 48 балів.
Мова викладання
українська
Викладачі
Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами
Кафедри
Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни