Семіотика: знакові системи в мистецтві

Освітня програма: Історія мистецтв

Структурний підрозділ: Історичний факультет

Назва дисципліни
Семіотика: знакові системи в мистецтві
Код дисципліни
ОК05
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
2 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
Знати основні терміни, поняття та концептуальні засади семіотики. Знати особливості становлення уявлень про знакові системи в гуманітарному знанні з епохи античності до сучасності. Вміти характеризувати положення основних теоретичних концепцій семіотики. Вміти критично аналізувати виявляти взаємозв’язки між знаками у візуальній культурі та мистецтві, зокрема у фотографії. Підтримувати наукову дискусію на тему знакових систем в культурі та мистецтві.
Форма навчання
Попередні умови та додаткові вимоги
1. Знати основні особливості та характерні риси соціально-антропологічних підходів. 2. Вміти охарактеризувати основні періоди історії мистецтва. 3. Володіти елементарними навичками джерельної критики, історичного аналізу, встановлення причинно-наслідкових зв’язків.
Зміст навчальної дисципліни
Навчальна дисципліна «Семіотика: знакові системи в мистецтві» передбачає опанування студентами основами теоретико-методологічного інструментарію семіотичних досліджень. Розглядається історія уявлень про знакові системи від епохи античності та середньовіччя до сучасності. На прикладі фотографії та кінематографу висвітлюються можливості застосування семіотики у дослідженнях візуальної культури модерної доби, а також дослідницькі практики читання сучасних медіа. В другій частині курсу розглядається мистецтво традиційних культур як особлива знакова система. Студенти знайомляться зі специфікою існування мистецьких традицій у безписемних культурах, а також отримують базові відомості про спільні та відмінні риси у знакомих системах, які використовувалися у художніх культурах Європи, Азії та Африки. Особливу увагу приділено впливу релігійно-світоглядних уявлень носіїв традиційних культур на розвиток мистецтва, а також проблемі міжкультурних контактів та запозичень у сфері художньої культури.
Рекомендована та необхідна література
1. Barthes, R., 1972, Mythologies. New York: Farrar, Straus and Giroux. 2. Barthes, R., 1983, Empire of signs. New York: Hill and Wang. 7. Clarke, C., 2006, The Art of Africa. New York: Metropolitan Museum. 3. Gralak, Z., 2019, Demonic bestiary of Makonde in the perception of Warsaw respondents. In: Text and Image, 1(7), p. 33-49. 4. Kazakevych, G, Kazakevych, O., 2019, Limiting the View. Censorship of fine arts in the Russian Empire, 1865-1905. In: Codrul Cosminului, 2.25, pp. 249-264. 5. Levi-Strauss, C., 1988, The Way of the Masks. Washington: Washington University Press. 6. Pawlowska, A., 2015, African contemporary art and the curatorial turn. In: Art inquiry: recherches sur les arts, N 17 (26): Artistic turns, p. 219-237
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекція, семінар, самостійна робота, контрольна робота, усне опитування, модульна робота, індивідуальне завдання, підсумкова робота (залік)
Методи та критерії оцінювання
- семестрове оцінювання: 1. Контрольна робота 1: РН 1.1 – 1.4., 4.1. – 11 балів/7 балів*. 2. Контрольна робота 2: РН 1.5., 1.6., 4.1. – 11 балів/7 балів. 3. Есе 1: РН 2.1 – 4 бали/3 бали. 4. Есе 2: РН 2.3 – 4 бали/3 бали. 5. Робота під час семінарських занять 1 ЗМ: РН 2.2, 3.1 – 15 балів/8 балів. 6. Робота під час семінарських занять 2 ЗМ: РН 2.4, 3.1 – 15 балів/8 балів. * максимальний бал/ пороговий бал для отримання позитивної оцінки з відповідної форми контролю.
Мова викладання
українська

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни