Історія естетичних вчень
Освітня програма: Історія мистецтв
Структурний підрозділ: Історичний факультет
Назва дисципліни
Історія естетичних вчень
Код дисципліни
ОК10
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
1 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
4
Результати навчання
Форма навчання
Попередні умови та додаткові вимоги
1. Знати основні терміни, поняття, особливості та характерні риси розвитку історії
естетичних вчень.
2. Вміти характеризувати основні етапи становлення та розвитку естетичних вчень від
доби античності до сучасності.
3. Володіти навичками джерельної критики, історичного аналізу, встановлення
причинно-наслідкових зв’язків.
Зміст навчальної дисципліни
Навчальна дисципліна «Історія естетичних вчень» спрямована на розкриття процесу
формування історії світової естетичної думки, особливості її еволюції, становлення
світоглядних та методологічних поглядів, теоретичних положень та учень про історико-
культурні, художні та духовні цінності та їх місце у соціумі. Акцентується увага на
термінологічному та понятійному апараті дисципліни, основних етапах розвитку вітчизняної
та зарубіжної естетичної думки, формування окремих напрямів та шкіл в естетиці в різні
історичні періоди. Досліджуються естетичні погляди на тлі розвитку культури,
характеризується язичницький світогляд, духовне та моральне у світобаченні християнства,
давньоруська філософсько-етична та естетична думка, її трансформація у подальші історичні
періоди. Простежується перебіг змін поглядів естетиків щодо власних концепцій, думок,
позицій. Формулюються сучасні погляди філософів та естетиків на функції, сутність,
природу художнього мислення в новітніх естетичних теоріях.
Рекомендована та необхідна література
1. Адорно, Т., 2002, Теорія естетики, пер. із нім. П. Таращука. Київ: Видавництво
Соломії Павличко “ОСНОВИ”.
2. Арістотель, 1967, Поетика, пер. з давньогр. Б. Тена. Київ: Мистецтво.
3. Буало, Н., 1967, Мистецтво поетичне, пер. із фр. М. Рильського. Київ: Мистецтво.
https://shron1.chtyvo.org.ua/Boileau_Nicolas/Mystetstvo_poetychne_vyd_1967.pdf?
4. Вінкельман, Й., 1990, Про художній ідеал прекрасного, пер. з нім. Н. Дубина та Б.
Гавришківа. Київ: Мистецтво.
5. Гусерль, Е., 2021, Картезіанській медитації. Вступ до феноменології, передм. та пер.
Андрія Вахтеля. Київ: Темпора.
6. Кант, І., 2000, Критика чистого розуму, пер. із нім. І. Бурковського. Київ:
“ЮНІВЕРС”.
7. Лосєв, О., 2010, Історія естетичних учень: внутрішня методологія курсу. Психологія і
суспільство, 4 (42), 148–162.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекція, семінар, самостійна робота, контрольна робота, усне опитування, модульна робота, індивідуальне завдання, підсумкова робота (екзамен)
Методи та критерії оцінювання
- семестрове оцінювання:
1. Контрольна робота 1, (тест): РН 1.1, 1.3. – 11 балів/6 балів.
2. Контрольна робота 2 (тест): РН 1.2, 1.4 – 11 балів/6 балів.
3. Реферат 1: РН 4.1, 4.2 – 4 бали/3 бали.
4. Реферат 2: РН 4.1, 4.2 – 4 бали/3 бали.
5. Оцінювання роботи під час семінарських занять ЗМ1: РН 2.1-2.2, 3.1 – 16 балів/10 балів.
6. Оцінювання роботи під час семінарських занять ЗМ2: РН 2.3-2.4, 3.2 – 14 балів/8 балів.
* максимальний бал/ пороговий бал для отримання позитивної оцінки з відповідної форми
контролю.
Мова викладання
українська
Викладачі
Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами
Кафедри
Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни