Соціально-економічні реконструкції за археологічними джерелами
Освітня програма: Археологія
Структурний підрозділ: Історичний факультет
Назва дисципліни
Соціально-економічні реконструкції за археологічними джерелами
Код дисципліни
ОК.18
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
2 Триместр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
- знати основні методики та підходи щодо реконструкцій на базі археологічних джерел, вчення про економіку давніх суспільств;
- знати історію розвитку суспільних відносин та господарських систем населення кам'яної доби та палеометалів;
- знати історію розвитку суспільних та економічних відносин в ранньому залізному віці та середньовіччі;
- знати основні концепції розвитку людського суспільства, формування суспільних інститутів;
- знати шляхи та форми політогенезу на території України;
- вміти визначати значення археологічних джерел та комплексів для реконструкцій;
- проведення самостійних досліджень реконструктивно-теоретичного рівня;
- фахові знання економічних та соціальних процесів, що проходили на території України з найдавніших часів до середньовіччя;
- здатність, спираючись на сучасні методичні розробки та принципи, аналізувати й узагальнювати археологічний матеріал у певній системі з метою економічних та соціальних інтерпретацій.
Форма навчання
Дистанційне навчання
Попередні умови та додаткові вимоги
1. Знати
- основи археологічної періодизації,
- базові поняття та терміни з археології,
- основи типології та класифікації археологічних матеріалів;
- основні ознаки різних археологічних культур та особливості їх наукового дослідження;
- специфіку археологічних культур території України.
2. Вміти визначати послідовність та взаємозалежність археологічних процесів.
3. Володіти елементарними навичками
- роботи з науковою та навчально-методичною літературою,
- джерельної критики,
- аналізу та встановлення причинно-наслідкових зв'язків.
Зміст навчальної дисципліни
Зміст курсу поділений на 2 змістових модулі. Кожний змістовий модуль включає в себе лекції, семінари, самостійну роботу студентів, які завершуються рейтинговим контролем рівня засвоєння знань програмного матеріалу відповідної частини курсу. У змістовий модуль 1 (ЗМ1) входять теми 1 - 3, у змістовий модуль 2 (ЗМ2) - теми 4 -7.
Рекомендована та необхідна література
1. Абашина Н.С., Козак Д.Н., Синиця Є.В., Терпиловський Р.В. Давні слов'яни. Археологія та історія. - К., 2012.
2. Давня історія України. - К., 1997. - т. 1-3.
3. Залізняк Л.Л. Стародавня історія України. - К., 2012.
4. Історія цивілізації. Україна. Том 2. Від Русі до Галицького князівства (900-1256). - К., 2021.
5. Сегеда С. Антропологія. - К.: Либідь, 2001 https://shron1.chtyvo.org.ua/Seheda_Serhii/Antropolohiia.pdf
6. Скирда В.В., Шрамко Б.А. Історія первісного суспільства. Підручник. - Харків, 2018.
7. Станко В.Н., Гладких М.І., Сегеда С.П. Історія первісного суспільства. - К., 1999.
8. Степанчук В.М., Матвіїшина Ж.М., Рижов С.М. Кармазиненко С. П. Давня людина: палеогеографія та археологія. - К., 2013.
9. Толочко П.П. Теоретичні проблеми вивчення давньої історії України. // Археологія. - 2005, № 2 http://www.vgosau.kiev.Ua/a/Archaeology_2005_02.pdf
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Заплановані освітні заходи та методи викладання:
- лекція
- семінарські заняття
- самостійна робота
- контрольна робота
- усне опитквання
- реферат
Методи та критерії оцінювання
Контроль знань студента здійснюється за модульно-рейтинговою системою. Загальну кількість балів студента формують семестрові бали, отримані з усіх тем двох змістових модулів (бали, отримані під час бліц-опитування; бали, отримані за виконання рефератів; бали, отримані під час модульного контролю (за виконання тестових завдань), а також бали, отримані під час складання підсумкового контролю (іспиту).
Оцінка успішності знань студентів здійснюється в двох формах: семестрове оцінювання (контрольні роботи, усне бліц-опитування, реферати) і підсумкове оцінювання (іспиту).
Загальна сума балів - 100 балів (із них, семестрове оцінювання - максимум 60 балів; підсумкове оцінювання (іспит) - максимум 40 балів).
Критеріями оцінювання відповіді студента є:
• повнота розкриття питання;
• логіка викладення;
• використання основної і додаткової літератури;
• аналітичні міркування, вміння робити висновки.
Мова викладання
Українська
Викладачі
Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами
Кафедри
Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни