Соціально-економічні реконструкції за археологічними джерелами

Освітня програма: Археологія

Структурний підрозділ: Історичний факультет

Назва дисципліни
Соціально-економічні реконструкції за археологічними джерелами
Код дисципліни
ОК.18
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
2 Триместр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
- знати основні методики та підходи щодо реконструкцій на базі археологічних джерел, вчення про економіку давніх суспільств; - знати історію розвитку суспільних відносин та господарських систем населення кам'яної доби та палеометалів; - знати історію розвитку суспільних та економічних відносин в ранньому залізному віці та середньовіччі; - знати основні концепції розвитку людського суспільства, формування суспільних інститутів; - знати шляхи та форми політогенезу на території України; - вміти визначати значення археологічних джерел та комплексів для реконструкцій; - проведення самостійних досліджень реконструктивно-теоретичного рівня; - фахові знання економічних та соціальних процесів, що проходили на території України з найдавніших часів до середньовіччя; - здатність, спираючись на сучасні методичні розробки та принципи, аналізувати й узагальнювати археологічний матеріал у певній системі з метою економічних та соціальних інтерпретацій.
Форма навчання
Дистанційне навчання
Попередні умови та додаткові вимоги
1. Знати - основи археологічної періодизації, - базові поняття та терміни з археології, - основи типології та класифікації археологічних матеріалів; - основні ознаки різних археологічних культур та особливості їх наукового дослідження; - специфіку археологічних культур території України. 2. Вміти визначати послідовність та взаємозалежність археологічних процесів. 3. Володіти елементарними навичками - роботи з науковою та навчально-методичною літературою, - джерельної критики, - аналізу та встановлення причинно-наслідкових зв'язків.
Зміст навчальної дисципліни
Зміст курсу поділений на 2 змістових модулі. Кожний змістовий модуль включає в себе лекції, семінари, самостійну роботу студентів, які завершуються рейтинговим контролем рівня засвоєння знань програмного матеріалу відповідної частини курсу. У змістовий модуль 1 (ЗМ1) входять теми 1 - 3, у змістовий модуль 2 (ЗМ2) - теми 4 -7.
Рекомендована та необхідна література
1. Абашина Н.С., Козак Д.Н., Синиця Є.В., Терпиловський Р.В. Давні слов'яни. Археологія та історія. - К., 2012. 2. Давня історія України. - К., 1997. - т. 1-3. 3. Залізняк Л.Л. Стародавня історія України. - К., 2012. 4. Історія цивілізації. Україна. Том 2. Від Русі до Галицького князівства (900-1256). - К., 2021. 5. Сегеда С. Антропологія. - К.: Либідь, 2001 https://shron1.chtyvo.org.ua/Seheda_Serhii/Antropolohiia.pdf 6. Скирда В.В., Шрамко Б.А. Історія первісного суспільства. Підручник. - Харків, 2018. 7. Станко В.Н., Гладких М.І., Сегеда С.П. Історія первісного суспільства. - К., 1999. 8. Степанчук В.М., Матвіїшина Ж.М., Рижов С.М. Кармазиненко С. П. Давня людина: палеогеографія та археологія. - К., 2013. 9. Толочко П.П. Теоретичні проблеми вивчення давньої історії України. // Археологія. - 2005, № 2 http://www.vgosau.kiev.Ua/a/Archaeology_2005_02.pdf
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Заплановані освітні заходи та методи викладання: - лекція - семінарські заняття - самостійна робота - контрольна робота - усне опитквання - реферат
Методи та критерії оцінювання
Контроль знань студента здійснюється за модульно-рейтинговою системою. Загальну кількість балів студента формують семестрові бали, отримані з усіх тем двох змістових модулів (бали, отримані під час бліц-опитування; бали, отримані за виконання рефератів; бали, отримані під час модульного контролю (за виконання тестових завдань), а також бали, отримані під час складання підсумкового контролю (іспиту). Оцінка успішності знань студентів здійснюється в двох формах: семестрове оцінювання (контрольні роботи, усне бліц-опитування, реферати) і підсумкове оцінювання (іспиту). Загальна сума балів - 100 балів (із них, семестрове оцінювання - максимум 60 балів; підсумкове оцінювання (іспит) - максимум 40 балів). Критеріями оцінювання відповіді студента є: • повнота розкриття питання; • логіка викладення; • використання основної і додаткової літератури; • аналітичні міркування, вміння робити висновки.
Мова викладання
Українська

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни