Організація туристсько-краєзнавчої роботи в школі
Освітня програма: Краєзнавство, екскурсознавство та історико-культурний туризм
Структурний підрозділ: Історичний факультет
Назва дисципліни
Організація туристсько-краєзнавчої роботи в школі
Код дисципліни
ВП 5.1
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
7 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
Знати форми взаємозв’язку краєзнавства і туризму.
Знати основні напрями вивчення краю.
Знати роль краєзнавства і туризму у системі навчально-виховної роботи школи
Знати основні принципи організації, етапи створення та напрями діяльності шкільного музею.
Знати форми позакласної туристсько-краєзнавчої роботи.
Знати форми позашкільної туристсько-краєзнавчої роботи.
Вміти здійснити самостійне історико-краєзнавче дослідження краю.
Вміти підготувати і провести екскурсію у шкільному музеї.
Вміти підготувати і провести туристський похід вихідного дня.
Вміти організувати і провести багатоденний туристський похід.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Знати основні періоди історії України, основні події і дати.
Знати основні етапи розвитку краєзнавчого руху, туризму та екскурсійної справи в Україні.
Вміти аналізувати процеси історичного розвитку України, становлення і розвитку краєзнавства, туризму та екскурсійної справи.
Володіти елементарними навичками джерельної критики, історичного аналізу, встановлення причинно-наслідкових зв’язків.
Зміст навчальної дисципліни
Вступ. Освітянське краєзнавство як галузь загального краєзнавства, його роль у навчально-виховному процесі. Взаємозв’язок краєзнавства і туризму. Краєзнавство і туризм у системі навчально-виховної роботи школи. Основні напрями вивчення краю. Основні принципи організації, етапи створення та напрями діяльності шкільного музею. Позакласна туристсько-краєзнавчої робота, її завдання і значення, зв’язок з навчальною роботою. Масові, групові, індивідуальні форми позакласної роботи. Організація і проведення багатоденних туристських походів. Позашкільна туристсько-краєзнавча робота. Мета дисципліни – формування у студентів системного уявлення про туристсько-краєзнавчу роботу у закладі загальної середньої освіти.
Рекомендована та необхідна література
Войтенко В.Теорія і практика шкільного краєзнавства // Краєзнавство. ‒ 2000. ‒ №1-2.–С.195-201.
Костриця М.Ю., Обозний В.В. Шкільна краєзнавчо-туристична робота: Навч. Посібник. – К., 1995.
Обозний В.В. Краєзнавство. Навчальний посібник-практикум. ‒ К.НПУ, 2004.
Обозний В.В. Туристсько-краєзнавча практика у педагогічному вузі. Навчальний посібник-практикум. ‒ К.НПУ, 2004.
Обозний В.В. Теоретико-методологічні засади краєзнавчо-туристичної роботи у позашкільних навчальних закладах / Основи еколого-натуралістичної освіти. ‒ К., ВПЦ „Київський університет”, 2005. ‒ С.466-487.
Петранівський В.Л., Рутинський М.Й. Туристичне краєзнавство: Навч. посіб. – К. 2006.
Правила проведення туристських походів, експедицій і екскурсій з учнівською і студентською молоддю // Збірник законодавчих та нормативних актів про освіту. – Вип.2 – К., 1994. – С.83-96.
Прокопчук В.С. Шкільне краєзнавство. Навчальний посібник. – К., 2011.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Завдання (навчальні цілі): Метою курсу є підготовка студентів до самостійного проведення туристсько-краєзнавчої роботи у навчально-виховному процесі закладу загальної середньої освіти. У результаті вивчення курсу студенти повинні засвоїти форми і методи позакласної та позашкільної роботи, вміти організувати і проводити походи вихідного дня та багатоденні туристські походи, застосовувати на практиці (зокрема, в екскурсійно-туристичній діяльності) знання, отримані в процесі навчання.
Методи та критерії оцінювання
Контроль знань студента здійснюється за модульно-рейтинговою системою. Загальну кількість балів студента формують семестрові бали, отримані з усіх тем двох змістових модулів (бали, отримані за модульні контрольні роботи (у формі тестування); бали, отримані за виконання індивідуальних завдань; бали, які отримані за підсумкову контрольну роботу.
Зміст курсу поділений на 2 змістових модулі. Кожний змістовий модуль включає в себе лекції, самостійну роботу студентів, які завершуються рейтинговим контролем рівня засвоєння знань програмного матеріалу відповідної частини курсу. У змістовий модуль 1 (ЗМ1) входять теми 1 – 3, у змістовий модуль 2 (ЗМ2) – теми 4 – 6. Оцінка успішності знань студентів здійснюється в двох формах: семестрове оцінювання (контрольні роботи, усне опитування, реферати) і підсумкове оцінювання (залік). Загальна сума балів – 100 балів (із них, семестрове оцінювання – максимум 80 балів; підсумкове оцінювання (залік) – максимум 20 балів).
Мова викладання
українська
Викладачі
Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами
Олександр
Петрович
Гончаров
Кафедра етнології та краєзнавства
Історичний факультет
Історичний факультет
Кафедри
Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни
Кафедра етнології та краєзнавства
Історичний факультет