ІСТОРИЧНІ ТА ЕТНОГРАФІЧНІ РЕГІОНИ УКРАЇНИ

Освітня програма: Краєзнавство, екскурсознавство та історико-культурний туризм

Структурний підрозділ: Історичний факультет

Назва дисципліни
ІСТОРИЧНІ ТА ЕТНОГРАФІЧНІ РЕГІОНИ УКРАЇНИ
Код дисципліни
ВК 1.2
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
4 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
Знати ключові поняття регіональної проблематики, чинники та етапи процесу районоутворення в Україні, періодизацію, еволюцію та основні одиниці адміністративно-територіальної системи на українських землях у різні часи, критерії історико-географічного та історико-етнографічного районування, історичні (історико-географічні) та історико-етнографічні регіони України, їх межі, таксономічні рівні, основні віхи історичного розвитку та особливості традиційної матеріальної та духовної культури етнографічних регіонів (районів, субрайонів) України. Вміти аналізувати джерела та праці з регіонально-етнологічної проблематики, аналізувати вплив природного середовища та історичного процесу на формування етнографічної специфіки конкретних регіонів України. Засвоювати теоретико-методологічну базу та виробляти практичні навички проведення наукових досліджень і групового вирішення проблемних завдань із застосуванням відповідних методів і прийомів наукового аналізу.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Знати: своєрідність етнографії українського народу на тлі історії інших етносів; локальні відмінності в культурі українців; етнічну специфіку сфери матеріальної діяльності людини і її результати; своєрідність духовної культури українців, що охоплює сферу свідомості, духовного виробництва; особливості міжкультурної взаємодії; Вміти: Самостійно проводити етнографічні дослідження, використовуючи метод безпосереднього спостереження, етносоціологічний та інші методи; ідентифікувати етнічний емпіричний матеріал у питаннях його генезису, функцій, культурно-побутових взаємин з іншими етносами; дати історико-етнографічну характеристику різних регіонів України; робити історико-культурний аналіз явищ і об’єктів матеріальної і духовної культури українців, етнічної традиції через розгляд звичаїв, обрядів, технологій і т. ін.;
Зміст навчальної дисципліни
Курс складається з двох змістових модулів. Перший ознайомлює з системою ключових понять регіональної проблематики; чинниками та етапами процесу районоутворення в Україні; історією та критеріями районування; еволюцією адміністративно-територіальної системи; історичними (історико-географічними) та історико-етнографічними регіонами України. Другий модуль присвячено вивченню історичних (історико-географічних) та історико-етнографічних регіонів України: їх таксономічних рівнів, меж, основних віх історичного розвитку, специфічних рис традиційної матеріальної та духовної культури.
Рекомендована та необхідна література
Верменич Я.В. Історична регіоналістика: навчальний посібник. К., 2014. Глушко М. Етнографічне районування України: стан, проблеми, завдання (за матеріалами наукових досліджень другої половини XX – XXI століть // Вісник Львівського університету. Серія історія. 2009. Вип. 44. С.179–214. Етнографія України: навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. / за ред. С. А. Макарчука. Львів: Світ, 2004. URL: http://irbis-nbuv.gov.ua/ulib/item/UKR0005216 Кафарський В.І. Савчук Б.П. Етнологія. К., 2006. 432 с. URL: http://www.ec-study.com/ua/view/b156000001 Культура і побут населення України: Навч. посібник / В.І. Наулко, Л.Ф. Артюх, В.Ф. Горленко та ін. 2-е вид., доп. та перероб. К.,1993. Макарчук С.А. Історико-етнографічні райони України: навч. посіб. Львів, 2012. Основи краєзнавства: підруч. для студ. вищ. навч. закл. / кол. авт.; за заг. ред. чл.-кор. НАНУ О.П. Реєнта. Харків, 2016.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Завдання (навчальні цілі): ознайомлення студентів з предметом, особливостями джерельної бази, основними поняттями й науковими категоріями, які використовуються у процесі викладання дисципліни; формування вмінь аналізувати вплив природного середовища та історичного процесу на формування етнографічної специфіки конкретних регіонів України; вироблення навичок роботи з науковою літературою і комплексом джерел.
Методи та критерії оцінювання
Контроль знань студента здійснюється за модульно-рейтинговою системою. Загальну кількість балів студента формують семестрові бали, отримані з усіх тем двох змістових модулів (бали, отримані за модульні контрольні роботи (у формі тестування); бали, отримані за виконання індивідуальних завдань, а також бали, які отримані за підсумкову контрольну роботу). Зміст курсу поділений на 2 змістових модулі. Кожний змістовий модуль включає в себе лекції, самостійну роботу студентів, які завершуються рейтинговим контролем рівня засвоєння знань програмного матеріалу відповідної частини курсу. У змістовий модуль 1 (ЗМ1) входять теми 1 – 4, у змістовий модуль 2 (ЗМ2) – теми 5 – 7. Результати навчальної діяльності студентів оцінюються за 100-бальною шкалою
Мова викладання
українська

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Наталія Вікторівна Кузіна
Кафедра етнології та краєзнавства
Історичний факультет

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни

Кафедра етнології та краєзнавства
Історичний факультет