Охорона та збереження історико-культурної спадщини в Україні та світі

Освітня програма: Краєзнавство, екскурсознавство та історико-культурний туризм

Структурний підрозділ: Історичний факультет

Назва дисципліни
Охорона та збереження історико-культурної спадщини в Україні та світі
Код дисципліни
ОК 23
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
1 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
Знати основні періоди становлення та розвитку системи охорони та збереження історико-культурної спадщини. Знати категоріальний апарат наукової дисципліни, знати класифікацію історико-культурних пам’яток. Знати основні напрямки та зміст державної політики з охорони та збереження пам’яток історії та культури. Знати основні положення міжнародного та українського законодавства з питань охорони та збереження історико-культурних пам’яток. Знати науково-інформаційне забезпечення пам’яткоохоронної діяльності. Вміти комплексно аналізувати питання охорони та збереження історико-культурної спадщини в Україні та світі. Вміти готувати науково-популярні матеріали з даної тематики; проводити самостійний аналіз джерельної бази. Засвоювати теоретико-методологічну базу та виробляти практичні навички проведення наукових досліджень і групового вирішення проблемних завдань із застосуванням відповідних методів і прийомів наукового аналізу.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Попередні вимоги до опанування або вибору навчальної дисципліни: Знати основні етапи історії України, української та зарубіжної культури. Вміти аналізувати наявну документальну базу з історії, статистичні дані, опрацьовувати наукову літературу, зокрема й іноземну, проводити пошукову роботу в архівах і бібліотеках. Володіти елементарними навичками відбору методів та підходів до аналізу явищ матеріальної і духовної культури, історичного аналізу, встановлення причинно-наслідкових зв’язків.
Зміст навчальної дисципліни
Курс складається з двох змістових модулів. Перший ознайомлює з історією формування системи охорони та збереження історико-культурної спадщини; основними міжнародними законодавчими актами щодо охоронної діяльності. Другий модуль присвячено вивченню досвіду охорони, збереження та реституції пам’яток історії та культури продовж ХХ – першої третини ХХІ століття, аналізу питань реституції та долі історико-культурної спадщини України в результаті агресії РФ. Мета дисципліни – забезпечити цілісні знання щодо науково-методологічних основ з проблем охорони історико-культурної спадщини. Вивчаються види історико-культурних цінностей та їх класифікація, категорії пам’яток, доля спадщини та міжнародно-правові аспекти регулювання захисту і збереження. Студенти набувають навичок аналізу документальних джерел, отримують практичні знання з пам’яткоохоронної справи.
Рекомендована та необхідна література
Денисенко Г.Г. Культурна спадщина у формуванні історичної пам’яті. К., 2018. Закон України «Про охорону археологічної спадщини», Археологія (спецвипуск). К., 2004. Закон України «Про охорону культурної спадщини», Вісник Українського товариства охорони пам’яток історії та культури (спецвипуск). К.: УТОП1К, 2000. Закон України «Про перелік пам’яток культурної спадщини, що не підлягають приватизації» від 23 вересня 2008 року №574-VI. Збірник нормативно-правових актів сфери охорони культурної спадщини. Чернігів, 2011. Кот С.І. Повернення і реституція культурних цінностей у політичному і культурному житті України (ХХ – початок ХХІ століття). Київ, 2020. Культурна спадщина України: Правові засади збереження, відтворення та охорони культурно-історичного середовища. Збірник офіційних документів. К., 2002. Міжнародні засади охорони нерухомої культурної спадщини. К.: Фенікс, 2008.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Завдання (навчальні цілі): полягають у забезпеченні цілісних знань про особливості формування державної системи правового регулювання охорони і збереження історико-культурної спадщини України, головних законодавчих норм українського та міжнародного законодавства. Дана дисципліна вивчається з позицій міждисциплінарності, розглядаються актуальні проблеми повернення культурних цінностей, боротьби з крадіжками та незаконним вивозом культурних цінностей, питаннями реституції та долі історико-культурної спадщини в умовах російської агресії.
Методи та критерії оцінювання
Контроль знань студента здійснюється за модульно-рейтинговою системою. Загальну кількість балів студента формують семестрові бали, отримані з усіх тем двох змістових модулів (бали, отримані за модульні контрольні роботи; бали, отримані за виконання індивідуальних завдань; бали, отримані за роботу на семінарських заняттях). Зміст курсу поділений на 2 змістових модулі. Кожний змістовий модуль включає в себе лекції, семінари, самостійну роботу студентів, які завершуються рейтинговим контролем рівня засвоєння знань програмного матеріалу відповідної частини курсу. У змістовий модуль 1 (ЗМ1) входять теми 1 – 5, у змістовий модуль 2 (ЗМ2) – теми 6 – 10. Результати навчальної діяльності студентів оцінюються за 100-бальною шкалою.
Мова викладання
українська

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Наталія Володимирівна Терес
Кафедра етнології та краєзнавства
Історичний факультет

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни

Кафедра етнології та краєзнавства
Історичний факультет