Археологія
Освітня програма: Краєзнавство, екскурсознавство та історико-культурний туризм
Структурний підрозділ: Історичний факультет
            Назва дисципліни
        
        
            Археологія
        
    
            Код дисципліни
        
        
            ОК 19
        
    
            Тип модуля 
        
        
            Обов’язкова дисципліна для ОП
        
    
            Цикл вищої освіти
        
        
            Перший
        
    
            Рік навчання
        
        
            2023/2024
        
    
            Семестр / Триместр
        
        
            2 Семестр
        
    
            Кількість кредитів ЕСТS
        
        
            4
        
    
            Результати навчання
        
        
            Знати основний термінологічно-понятійний апарат преісторії та археології .
Знати культурно-хронологічну періодизацію преісторії таархеології.
Знати основні	джерела	дослідження археології .
Знати основні типи археологічних пам’яток та методі і процедури дослідження в археології .
Вміти характеризувати (визначити риси, які характерні й властиві) культурно- хронологічні етапи періодизаційних схем археології .
Вміти визначати й оцінювати археологічні епохи та пам’ятки.
Вміти визначати методи дослідження культурних шарів та археологічних пам`яток.
Вміти визначати процедури археологічного дослідження.
Вміти провести аналіз культурних явищ та природно-кліматичних змін .
Вміти з’ясовувати методи дослідження культурно-хронологічних етапів в  археології.
Вміти встановлювати причинно- наслідковий зв'язок між археологічними джерелами та методами дослідження в археології.
Вміти з’ясовувати причини та умови змін культурних традицій в археології.
        
    
            Форма навчання
        
        
            Очна форма
        
    
            Попередні умови та додаткові вимоги
        
        
            Попередні вимоги до опанування або вибору навчальної дисципліни:
Немає
        
    
            Зміст навчальної дисципліни
        
        
            Дисципліна знайомить студентів з  періодизаційними схемами та поняттєвим апаратом преісторії,  становленням та розвитком археології як науки в Світі загалом та в Україні – зокрема; розкриває питання щодо знакових польових досліджень, що позначилися на розвитку археології як науки, а також методологічних розробках, що визначили шляхи розвитку археології та формування сучасних стандартів археологічних досліджень; висвітлює специфіку основних етапів розвитку археології в контексті загальної еволюції наукового знання, як в гуманітарних, так і в природничих галузях; надає комплексне уявлення про формування археологічних інституцій в Україні та головні галузеві напрямки досліджень на даному етапі розвитку науки.
        
    
            Рекомендована та необхідна література
        
        
            Абашина Н.С., Козак Д.Н., Синиця Є.В., Терпиловський Р.В. Давні слов’яни:  археологія та історія. Навчальний посібник. – К., 2012.
Археологія України за роки незалежності. – К., 2022.
Археологія України. Курс лекцій. К., 2005. 4. Археологія УРСР (т. 2, 3). – К., 1972-1975.
Давня історія України (т. 1-3). – К., 1997-2000.
Словник-довідник з археології. – К., 1996.
Станко В.Н., Гладких М.І., Сегеда С.П. Історія первісного суспільства. - К.: Либідь, 1999.
Степанчук В.М., Матвіїшина Ж.М., Рижов С.М. Кармазиненко С. П. Давня людина:  палеогеографія та археологія. Київ: Наукова думка, 2013.
Chazan, Michael. World Prehistory and Archaeology: pathways through time. World Prehistory and Archaeology, 3rd ed, Routledge, 2016.
        
    
            Заплановані освітні заходи та методи викладання
        
        
            Завдання (навчальні цілі): формування цілісної системи знань про історичну реконструкцію основних етапів становлення людства на основі джерел археології. У результаті вивчення курсу студенти повинні засвоїти початкові елементи науково-дослідної роботи, вміти оцінювати головні тенденції, динаміку та основні культурно-хронологічні етапи розвитку на основі археологічних джерел. Аналізувати джерела та методи археології, набути навички роботи із науковою літературою.
Мета дисципліни – сформувати у студентів загальне уявлення про преісторію, формування та поступ археології як самостійної наукової дисципліни в загальносвітовому та українському вимірах.
        
    
            Методи та критерії оцінювання
        
        
            Контроль знань студента здійснюється за модульно-рейтинговою системою. Загальну кількість балів студента формують семестрові бали, отримані з усіх тем двох змістових модулів (бали, отримані під час семінарів (усні опитування); бали, отримані за виконання рефератів; бали, отримані під час модульного контролю (за виконання тестових завдань), а також бали, отримані під час складання підсумкового контролю (екзамену), а саме: за виконання запропонованих тестових завдань. 
Оцінка успішності знань студентів здійснюється в двох формах: семестрове оцінювання (контрольні роботи, усне опитування, реферативна культурно-хронологічна таблиця) і підсумкове оцінювання (екзамен). Загальна сума балів – 100 балів (із них, семестрове оцінювання – максимум 60 балів; підсумкове оцінювання (екзамен) – максимум 40 балів).
        
    
            Мова викладання
        
        
            українська
        
    Викладачі
Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами
 
                    
                            Ростислав
                            Всеволодович
                            Терпиловський
                        
                        
                            Кафедра археології та музеєзнавства  
Історичний факультет
                    Історичний факультет
Кафедри
Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни
                        Кафедра археології та музеєзнавства 
                    
                    
                        Історичний факультет