НОВІТНЯ ІСТОРІЯ УКРАЇНИ

Освітня програма: Краєзнавство, екскурсознавство та історико-культурний туризм

Структурний підрозділ: Історичний факультет

Назва дисципліни
НОВІТНЯ ІСТОРІЯ УКРАЇНИ
Код дисципліни
ОК 13
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
4 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
5
Результати навчання
Знати наукову хронологію, періодизацію і характеристики основних етапів новітньої історії України. Знати основні тенденції історичного розвитку України в конкретні історичні періоди. Знати найважливіші факти, події та процеси новітньої історії України. Вміти всебічно розглядати проблему дослідження з використанням відповідних джерел і наукової літератури з новітньої історії України. Вміти інтерпретувати інформацію з різноманітних джерел. Вміти досліджувати життя та діяльність конкретних людей у контексті їхньої історичної доби. Вміти робити висновки про результати діяльності осіб, спільнот та структур у конкретні історичні епохи. Вміти з’ясовувати взаємозв’язок між історичними подіями, явищами, процесами та демонструвати змістовні думки, обґрунтовані положення і висновки про них. Вміти виявляти і опрацьовувати належним чином джерела інформації.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Знати сучасні методи історичного пізнання; історичний термінологічно-понятійний апарат; характер і особливості історичного процесу в Україні. Вміти самостійно поглиблювати свої знання шляхом пошуку й опрацювання нової інформації з використанням сучасних технічних засобів; науково оцінювати роль суб’єктивних та об’єктивних чинників в історичному процесі, подіях і явищах.
Зміст навчальної дисципліни
Навчальна дисципліна складається із 2-х модулів. У першому модулі вивчаються суспільно-політичне та економічне життя в Україні на початку ХХ ст., історії України в роки Першої світової війни. Висвітлюються етапи національно-демократичної революції українського народу та боротьби за незалежність в 1917 1921 рр. (Українська Народна Республіка (Українська Центральна Рада), Українська Держава, Українська Народна Республіка (Директорія), Західноукраїнська Народна Республіка). Аналізуються проблеми перебування українців у складі СРСР, Польщі, Румунії, Чехословаччини, Угорщини у міжвоєнний період У другому модулі розглядаються проблеми історії України в роки Другої світової війни та боротьби українського народу проти тоталітарних режимів, особливості історичного розвитку УРСР в періоди повоєнної відбудови, “відлиги”, “застою” та “перебудови”. Аналізуються питання відновлення незалежності України, а також державотворчі, політичні, соціальні, економічні, культурні аспекти розвитку України періоду незалежності.
Рекомендована та необхідна література
Бойко О. Д. Новітня історія України. 2014-2019 рр., 2020. – 160 с. Вербовий О. В., Слюсаренко А. Г. Новітня історія України: Навчально-методичний комплекс для студентів історичного факультету Київського національного університету імені Тараса Шевченка / О. В. Вербовий, А. Г. Слюсаренко. – К., 2020. – 197 с. Енциклопедія історії України / Редкол.: В. А. Смолій (голова редакційної ради) та ін. – Т. 1-10. К., 2004-2013. Історія України: Новітня доба: навчальний посібник / А. Г. Слюсаренко, Г. П. Савченко, С. Ф. Пивовар, А. М. Пижик та ін.; Ред.: В. М. Литвин. – К., 2012. – 479 с. Історія України: хрестоматія / Упоряд. В. М. Литвин; Відп. ред. В. А. Смолій. – К., 2013. – 1 054 с. Конквест Р. Жнива скорботи: Радянська колективізація і голодомор / Р. Конквест. – Луцьк, 2007. – 456 с. Повоєнна Україна: нариси соціальної історії (друга половина 1940-х – середина 1950-х рр.): Колективна монографія / Відп. ред. В. М. Даниленко. – К., 2010. – Кн. 2. – Ч. 1-2. – 351 с.; Ч. 3. – 336 с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Завдання (навчальні цілі) – здатність здійснювати аналіз явищ і подій новітньої історії України застосовуючи принципи та методи історичної науки; формування вмінь студентів системно й історично аналізувати економічні, соціальні, політичні і духовні явища і процеси, що відбувалися в Україні впродовж ХХ-ХХІ ст.; вироблення навичок компаративного бачення розвитку України в контексті світових процесів ХХ ХХІ ст.; усвідомлення взаємозв’язку між фактами, подіями, явищами і процесами у минулому України та світу та на сучасному етапі.
Методи та критерії оцінювання
семестрове оцінювання: 1. Робота на семінарських заняттях: РН2.1, РН2.2, РН2.4, РН2.5 – 30 балів/18 балів *. 2. Самостійна робота 1 та 2 (есе): РН1.3, РН2.3, РН2.4, РН2.6 – 20 балів/12 балів *. 3. Контрольна робота 1 та 2: РН2.3, РН2.5 – 10 балів/6 бали *. * Максимальний бал / пороговий бал для отримання позитивної оцінки з відповідної форми контролю. - підсумкове оцінювання: - форма оцінювання – екзамен; - максимальна кількість балів які можуть бути отримані студентом – 40 балів; Оцінювання студентів здійснюється у двох формах: поточний контроль (робота на семінарських заняттях, есе, контрольні роботи) і підсумковий контроль (екзамен). Загальна сума балів – 100 балів (із них, поточний контроль 60 балів; підсумковий контроль – 40 балів).
Мова викладання
українська

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Олексій Вікторович Вербовий
Кафедра новітньої історії України
Історичний факультет

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни

Кафедра новітньої історії України
Історичний факультет